Jump to content

Kapucijners en tuinbonen...

Senna
 Share

Recommended Posts

Ik was zo lekker bezig, paar weken terug die zware kleigrond spitten, ik heb nu de grote bonken klei maar verwijderd want ze waren nog steeds niet droog..Alles zo fijn mogelijk gemaakt, compost ondergewerkt en wat turfmolm voor wat betere waterdoorlaatbaarheid. Misschien een domme zet, maar op dat moment leek 't me een goed idee.

Vrijdag was het dan zover, de kapucijners en de tuinbonen de grond in! Hekje gemaakt met gaas voor de kapucijners, een net gespannen voor de vogels, nou, afwachten dan maar!

Kom ik een dag later, zie ik op alle plaatsen waar ik of een tuinboon of een kapucijner in de grond had gedaan een mooi rond gaatje, met helemaal niks..grrrr. Hebben jullie misschien een idee hoe ik dit kan oplossen? De beestjes mogen best een beetje meesnoepen maar mijn zo fraai geworden zaaibed is nu een gatenkaas Ik heb gelukkig nog tuinbonen en kapucijners voor een heel weeshuis, dus nog maar es planten dan, maar dan hopelijk met beter resultaat. Ik wacht eerst op jullie gouden tip!

Heb vandaag worteltjes en rode ui gezaaid, ik heb 3 pv-buis-bogen achterelkaar staan en daar het gaas overheen getrokken. Het is net een klein kastje zo. Ben benieuwd hoe ik dat morgen aantref.....

Die ronde gaatjes lijken me nog steeds van een vogelsnavel. Konden ze onder het gaas of net door? Ze zijn behoorlijk slim hoor. Ik heb "kuikengaas" gekocht op de rol (verkrijgbaar 80 CM bij 5 en 10 meter). Daar knip ik rechte stukken van en maak opstaande randen. Daar heb ik minstens 10 exemplaren van en deze zet ik op ELK vers ingezaaid stukje. Anders ben ik per definitie alles kwijt! Als net ontkiemde bonen opkomen, is het ook een absolute lekkernij voor merels en eksters. Die gaan ook onder een gaaskap. Ik kan rustig stellen dat 40% van mijn tuinierwerk uit bescherming bestaat.

Ik ga nog es goed kijken of er toch niet ergens een doorgang zit... Als ik 's middags wegga lijkt er niks aan de hand, de volgende morgen weer overal gaatjes...Het lijkt dus echt 's nachts te gebeuren, dan zijn de vogels toch niet actief?

Maar ik ga inderdaad de kapucijners maar voorkweken. Kan dat met tuinbonen ook? O, ik gebruik de zoekfunktie wel even

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Voorzaaien. Verder verzamel ik bij vrienden en kennissen oude dvd`s ..cd`s ,, die bind ik aan een touwtje, aan de andere kant van het touwtje een stok die ik in de grind steek bij de jonge aanplant. Het draait en schittert en jaagt de vogels (voor een tijdje) weg.

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

Een voorgekiemd boontje is nog steeds een super lekkernij voor een vogel. Dus alleen met voorkiemen zou ik het niet redden. De gaaskappen zijn in mijn tuin een succes. Maar ik heb ook kunststof kant en klare "hoedjes" gekocht; piramide-vormig, 40 CM hoog met een gat bovenin. Die zijn ideaal om over bonen omdat dat het regenwater een beetje weghoudt bij het pootgoed.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Dit zijn de hoedjes die ik vorig jaar gekocht heb. Als je er voorzichtig mee omspringt, gaan ze jaren mee.

http://www.garantzadenshop.nl/tuinartikelen/kweek-en-zaaiartikelen/kweekkapjes.html

Het maken van gaaskappen, is volgens eigen patroon. Erg moeilijk, want het gaas moet per draadje doorgeknipt worden met een draadtang. Het is stug en scherp dus hou de pleisters maar bij de hand.

...................

Het vorige berichtje is ertussen gekomen. Ik drink nooit frisdrank, dus zijn de hoedjes voor mij handiger. Een frisdrankfles is aan de onderkant wel smaller dan de hoedjes.

• 2 weeks later...

De kapucijners groeien als "kool" . Ze trekken alleen zo achter glas erg naar het licht toe op mijn zolderkamer. Ik ben bang dat ze te ver doorschieten. Ik heb ze nu in mijn achtertuin gezet, tegen de muur van mijn huis aan, op het zuiden. Gewoon in de potjes. Doe ik hier goed aan, of moet ik ze toch binnen houden voorlopig? Ik wil nog wel even wachten met ze in de volle grond te plaatsen, omdat er af en toe toch nog nachtvorst is, en omdat het nog niet van die hele stevige planten zijn. Ze staan nu niet op de grond, of is het beter om ze 's nachts weer binnen te halen? Poe hee, valt nog niet mee zo'n moestuin.