Jump to content

Bemestingsplan nieuw aan te leggen moestuin in de binnenstad

Gwen

Recommended Posts

Goede avond,

Zoals het er nu naar uitziet wordt komende zomer mijn tuin totaal omgegooid, opnieuw ingericht en kan ik een deel als moestuin gaan gebruiken. Het betreft met name zandgrond, met daar doorheen potgrond die veel zwartveen bevat. Op dat stuk tuin hebben connifferen, buxus en gras gestaan.

Ik kan via de boer waar mijn pony staat wel aan goede overjarige mest van paarden, koeien, schapen en varkens (gemengd) komen, maar ik betwijfel of de buren gaan klagen als ik een dikke laag neerleg. De tuin ligt tussen veel woningen in een wijk.

Welk moment in het jaar kan ik het beste bemesten en wat is een goed schema?

Hoe kan ik het beste bemesten? De mest op de grond leggen, of meteen omspitten?

Is de mest die ik wil gebruiken geschikt en moet ik nog iets als kalk of stikstof toevoegen?

Het doel van de moestuin is het laten groeien van lei-appelbomen, kleine maat kers, kleine maat pruim, nectarine of perzikboom die ik lei, kleine peer, bessenstruiken, bramen, frambozen, wijnbes. Verder Clematissen, aardbeien, bloemen zoals rozen, oost indische kers, groenten, planten als tomaat, broccoli, bloemkool, kruiden, en knolgewassen zoals wortel.

De bedoeling is om de struiken en bomen, clematissen en aardbeien een vaste plek te laten krijgen en de rest om te zaaien in een soort vakverdeling.

Mijn doel is een gelaagde tuin om een zo hoog mogelijke opbrengst de kunnen realiseren.

Wat betreft de geur valt dat reuze mee, zeker na een jaar composteren hebben jullie en de buren er geen last van.

Wat bedoel je precies met schema? Wat betreft je andere vragen: ik breng de paardenmest omstreeks nov-dec aan en spit naar gelang ik daar tijd voor heb. Dat kan dus meteen na aanbrengen zijn maar vaak is het een maandje (of 2) later. Zonder verdere betekenis of bedoeling overigens.

De mest die je gaat gebruiken is goed voor de gewassen die je noemt. Waar je wel rekening mee moet houden is dat niet alle gewassen evenveel bemesting nodig hebben. Wortels en radijs zijn het ultieme voorbeeld, die geef je bij voorkeur maar een klein beetje (zo niet: splitsen, scheuren, veel loof, wortelvlieg, ...). Of je voor fruit nog wat extra moet geven durf ik niet te beantwoorden maar voor de groente zou ik geen stikstof of kalktoevoeging doen. Maar:

Als je het echt helemaal goed wilt doen zou je op het stuk waar de coniferen en buxessen hebben gestaan een grondtest kunnen laten doen, dan krijg je meteen een gericht bemestingadvies voor jou grond op basis van de tekorten en overschotten die ze gevonden hebben. Dat is dus niet een testje van de boerenbond/welkoop maar van een wat proffesioneler bedrijf (maar nog zeker betaalbaar).