Jump to content

Pepers 7 cm hoog: hoe nu verder?

Saffier

Recommended Posts

Afgelopen tijd heb ik een boel zaden opgespaard van verschillende type pepers die ik in bakjes gezaaid heb. Nu zijn ze allemaal ongeveer 7cm hoog. Kan ik ze het beste nu ompotten in grotere potten of bakken met potgrond (voor binnen of buitenshuis) of doen ze het beter in in de volle grond op een zonnige plaats?

Het is nu nog te vroeg om de plantjes buiten in potten of in de volle grond te planten. Dat doe je omstreeks half mei. De beste plek is dan inderdaad de volle grond op een zonnige plaats maar ook in potten op een zonnige plaats doen ze het goed.

Het beste is om van een zaaibak naar een 8-9 cm potje, vervolgens naar een 15 cm / 5 liter pot indien nodig en uiteindelijk naar de definitieve standplaats in de volle grond of een definitieve grote potmaat (minimaal 10 liter) (zie ook). Zorg er wel voor dat de pepers al een tweetal echte blaadjes hebben (zien er anders uit dan de kiemblaadjes). Je kan de kiemplantjes tot aan de bladoksels planten, let op dat de kiemblaadjes bij het verspenen boven de potgrond uitkomen.

Voorlopig houdt je ze nog binnen op een zonnige maar niet te warme plaats.