Gwen Posted March 28, 2012 Share Posted March 28, 2012 Hi, Mijn eerste tomatenplantjes zijn gaan kiemen! De vorige keer dat ik een poging tot het kweken van tomaten waagde kwam het niet verder dan twee kiemblaadjes die twee maanden bleven staan voor ik besloot om ze maar weg te doen. Hoe voorkom ik dat de groei stagneert? Ik heb koeienmestkorrels van Eco-Style, kan ik dat uit elkaar laten vallen in water en dat over de plantjes gieten? Wat is anders de beste manier om te bemesten en hoe hoort de groeiontwikkeling te verlopen? Dan heb ik een indicatie of ik goed bezig ben. Dank voor de antwoorden! Gwen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted March 28, 2012 Share Posted March 28, 2012 Hoe voorkom ik dat de groei stagneert?Als de groei bij de kiemblaadjes al stagneert hebben ze waarschijnlijk wortelschade opgelopen door te vroeg verspenen (wacht tot 2 echte blaadjes), verbranding door meststof (geef geen mest maar plant ze steeds over naar een groter potje met verse potgrond = 6 weken voeding) of ... Het is ook mogelijk dat de groei van je kiemplantjes stagneren doordat de plantjes op een te koele plaats staan (15 graden is minimaal overdag liefst zo rond de 18-20 graden). Bemesting is dus zeker niet de enige factor die bepaalt hoe je tomatenplant zal groeien. Naast temperatuur zijn ook licht, verzorging (dieven van de okselscheuten) en voldoende water van belang. Wat is anders de beste manier om te bemesten en hoe hoort de groeiontwikkeling te verlopen? Dan heb ik een indicatie of ik goed bezig ben.Als je in potten teelt is een 10 liter pot met verse potgrond het minimum om één tomaten plantje in te kweken. Hoe een tomaat groeit zie je hier:http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20030108_tomaten01De beste manier om te bemesten is om elke week of om 2 weken een speciale tomatenmeststof (met voor tomaten toegespitste voedingstoffen) toe te dienen. Dat mag in korrels maar er zijn ook vloeibare sneller werkende meststoffen. Bemesten doe je overigens niet te vroeg maar vanaf dat de eerste bloemtrosjes vruchten gevormd hebben (het bloemetje is verschrompeld en er is een klein tomaatje zichtbaar). Als je de ecosytle korrels wilt gebruiken zou ik ze niet oplossen maar gewoon door de toplaag werken met je hand (tenzij anders vermeld op verpakkign(. De voedingstoffen komen dan meer geleidelijk vrij tijdens het water geven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gwen Posted March 28, 2012 Author Share Posted March 28, 2012 Heel erg badankt voor de info. Vooral het filmpje is leuk gedaan. Er wordt alleen niet verteld binnen welke termijn na het kiemen meer blaadjes moeten ontstaan. Weet iemand dat? De tomatenplantjes die niet groeiden stonden in eierdozen in de zon. Ik gaf ze geregeld water en haalde ze naar binnen als het ging gieten van de regen Ik heb dus niets verspeend of iets anders gedaan met de plantjes. Nu heb ik plantjes in plastic bekertjes gezet en besproei ik ze twee keer per dag met de plantenspuit zodat de aarde licht vochtig is. Met het verpotten wilde ik sowieso wat mest aan de grond toevoegen. Wanneer tijdens de groei kan ik het beste bijmesten om een zo groot mogelijke opbrengst te krijgen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted March 28, 2012 Share Posted March 28, 2012 Plaats anders eens een foto van je tomaten plantjes?- Gaat vrij snel, na een week zijn zeker al de beginselen van de echte blaadjes te zien. Dan moet je nog even wachten met verspenen totdat ze wat groter zijn. Ik heb helaas geen foto hier op de computer staan om je te laten zien wanneer ik verspeen.- Omdat de grond in de plastic bekertjes snel uitdroogt zou ik de plantenspuit langzaam gaan vervangen door water te geven met een gieter. Gewoon even voelen met je vinger of de grond voldoende vochtig is. Maak ook een of enkele gaatjes onderin de bekertjes.- Op tijd (maar zeker niet te vroeg) verspenen/verpotten is van belang om de zaailingen voldoende ruimte en voeding te geven om zich te ontwikkelen. Verspenen doe je dus pas als de echte blaadjes verschenen zijn (die zien er anders uit dan die kiemblaadjes). Over het op tijd verpotten is dit wel een nuttige uitleg: gun-je-plant-een-juiste-maat-pot-t1686.html- Door op tijd te verpotten van een kleinere naar een steeds grotere potmaat in verse potgrond moet je dus de eerste weken nog GEEN voeding toevoegen. Dat doe je pas wanneer de plant goed aangeslagen is en de eerste tomaatjes ontwikkelen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Astrid Posted March 29, 2012 Share Posted March 29, 2012 Als je je tomaten plantjes verpoot, zet je ze dan ook dieper in de grond?Een tomaat maakt uit de stengel ook worteljes en door het plantje dieper te poten, maakt hij meer wortels en krijg je dus een steviger plant. Wat je zou kunnen doen ipv eierdoosjes, is gelijk in een grotere pot te zaaien, maar die maar net over de helft gevuld is met grond.Zodra de plant gaat groeien en boven de rand uitkomt..aarde erbij gooien zodat hij dieper komt te staan, dan is de kans op schade kleiner dan wanneer je over blijft potten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gwen Posted March 29, 2012 Author Share Posted March 29, 2012 Nu staan de plantjes in plastic bekertjes. Bij verpotten ga ik ze inderdaad rustig aanaarden. Probleempje is dat ik geen 50 tussenmaatpotjes heb en daar een beetje tegenaan liep. Tenzij ik nog ergens een partij voor een zacht prijsje kan krijgen. Ik ga deze keer ook voor de 'tomatenstruik' dus per drie in een pot. Ik zag alleen dat door kennelijk het water geven de zaadjes naar elkaar toe zijn gespoeld en nu vlak naast elkaar zijn gekiemd. Hoe kan ik ze nu zonder wortelschade uit elkaar halen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts