Antoine Posted March 30, 2012 Share Posted March 30, 2012 Hallo, https://www.moestuinforum.nl/blog/Antoine/foto%CA%B9s_b-381.html hier is goed te zien dat we een mooie klei/veen-grond hebben bij ons.... Maar naast de stoep is er een rand grond van 1 meter bij 8 meter, die bestaat uit voornamelijk zand, waarschijnlijk een laag waar de stoep op is gelegd te ver... Nu wil ik natuurlijk alles benutten en daar ook het een en ander op zetten. Ik heb in de kas nog 2 koolsoorten en ijsbergsla. Die moeten binnenkort verspeend worden. Kan ik die jonge plantjes daar neerzetten? Hebben ze dan wel genoeg voeding? Of moet ik de grond aanmengen met kleigrond? En trouwens: wanneer moet je je zaailingen verspenen? hoe groot moeten ze zijn of welke maand moet dat geschieden? hoor graag van jullie rotten gr Anton Quote In een groen, groen, knollen, knollenland... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Menph Posted March 30, 2012 Share Posted March 30, 2012 Tuurlijk. Maar zandgrond wordt meer gewaardeerd door wortel, venkel, schorseneren of peulvruchten. Sla en kool zal er wel groeien, maar misschien minder productie geven. Als een zaailing z´n eerste echte blaadjes heeft kun je verspenen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted March 30, 2012 Share Posted March 30, 2012 Is het puur zand voor onder tegels dan zal dit weinig voeding bevatten en slecht vocht vasthouden, wil je er iets op zetten zal je dit dan ook moeten mengen met tuingrond en compost. Gewoon zandgrond als in het oosten van het lands is natuurlijk wel prima. Het is overigens beter om de laag tegel zand er af te halen en deze ergens anders te gebruiken of op te slaan. Het is de afgelopen weken al veelvuldig aan bod gekomen op het forum: verspenen doe je pas als de zaailingen een of twee echte half-volgroeide blaadjes hebben (die zien er bijna altijd anders uit dan de kiemblaadjes). Bij sla is dat meestal 1 groot echt blaadje. Deze oude foto geeft ongeveer aan wanneer ik sla verspeen, soms iets eerder soms iets later: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antoine Posted March 30, 2012 Author Share Posted March 30, 2012 ok tnx. Ga even aan de 'tuinmeester' vragen of hij een paar kruiwagens grond wil regelen, want dan meng ik het zand gewoon.. Het is idd gewoon ophoogzand.. gr Anton Quote In een groen, groen, knollen, knollenland... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts