henkg Posted March 31, 2012 Share Posted March 31, 2012 Frigo stekken zijn nieuw voor mij.Ik verbaas me trouwens over de groeisnelheid, gaat snel! Wel zie ik nu al bloemen verschijnen: Ze staan gewoon buiten.Zo snel al bloemen. Is dat normaal?En dus tot midden / eind mei die bloemen verwijderen? Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted March 31, 2012 Share Posted March 31, 2012 Jaja dat gaat snel he. Gewoon de bloemstengels verwijderen als je ze zonder schade aan de bladeren kan wegknippen. Bij mijn Ava doordragers is het nog erger, daar zijn er enkele die eerst bloemen krijgen voor de bladjes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
senne Posted March 31, 2012 Share Posted March 31, 2012 hier hetzelfde!Malling Pearl geeft ook al volop bloemen, ik verwijder ze ook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted April 1, 2012 Share Posted April 1, 2012 yups, hier hetzelfde, mijn evie2 is volop bezig met bloemetjes...alles verwijderen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom&Thea Posted April 2, 2012 Share Posted April 2, 2012 Waarom moeten de bloemen eraf? Zijn deze aanstaande aardbeien sowieso kansloos, of is het nadelig voor de plant? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted April 2, 2012 Author Share Posted April 2, 2012 Waarom moeten de bloemen eraf? Even zoeken levert op (ostara is een doordrager):aardbei-ostara-bloemen-verwijderen-t4499.html#p82255 Geldt uitsluitend voor doordragers!. Bij juni dragers (maar daar gaat dit topic niet over) geen bloemen verwijderen, daar is weg ook weg, er komen geen nieuwe. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted April 2, 2012 Share Posted April 2, 2012 Die stopt met bloemen maken als ie vruchten krijgt. Haal je die bloemen nu eraf (ik geloof dat je dat tot eind mei moet doen), dan is de plant op dat moment veel groter en geeft dan meer dan 2x zoveel opbrengst. Je kunt het met eentje uitproberen om de bloemen eraan te laten....zie je aan het eind van het seizoen het verschil in opbrengst....eigenlijk is dat wel een beetje het wiel opnieuw uitvinden, maar ik vind dat ook wel eens leuk, zo'n testje waarvan ik de uitkomst van andere mensen al lang heb gehoord, maar zelf lekker toch ook wil zien Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eva1986 Posted April 2, 2012 Share Posted April 2, 2012 Ik heb 8 stekjes, groeien goed, ook al bloemknoppen, maar... Ik weet niet of t n doordragers is??!! Gokje dan maar wagen en de bloemen laten zitten?? Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom&Thea Posted April 2, 2012 Share Posted April 2, 2012 Aha, dus doordragers=bloemen verwijderen. Eenmalige dragers= alles laten zitten en maar even afdekken voor de nachtvorst?Heb zelf een paar weken geleden alle stekken van een eenmalig soort (ooit gekregen, dus ras is onbekend) uitgeplant. De stekken zijn nog niet erg groot. Moet ik nu alsnog alle bloemen laten zitten, of gaat dat dan ten koste van het wortelstelsel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted April 2, 2012 Share Posted April 2, 2012 Ik heb 8 stekjes, groeien goed, ook al bloemknoppen, maar... Ik weet niet of t n doordragers is??!! Gokje dan maar wagen en de bloemen laten zitten?? Ik heb ook onbekende gekregen stekken....de helft ga ik de bloemen van verwijderen ...de andere helft laat ik zitten....dan zie ik dit seizoen het verschil en weet wat ik volgend jaar ermee doen moet....een andere manier om erachter te komen kan ik niet zo snel bedenken en dan heb ik toch altijd 50 % opbrengst Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eva1986 Posted April 2, 2012 Share Posted April 2, 2012 @ Geedee; dan zou ik wellicht maar 4 planten met vrucht hebben... ik ga eens proberen of ik nog via de gulle gever van de stekjes iets kan achterhalen Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag! Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted April 2, 2012 Share Posted April 2, 2012 Ja als dát kan, is natuurlijk beter....mijn gulle gever weet het zelf dus niet en had niet direct heel veel , maar ook niet weinig opbrengst per plant....en verder zelf geen verstand ervan zei ie.....dus ga ik dat testje doen....of weet iemand nog een andere manier hoe je erachter kunt komen welk soort aardbei ik heb???? @ Geedee; dan zou ik wellicht maar 4 planten met vrucht hebben... Als het geen doordragers zijn, dan heb je inderdaad maar aan 4 planten vrucht.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts