Cactusje Posted February 11, 2024 Share Posted February 11, 2024 Hallo iedereen, Hoe kan je het beste aardappelen voorkiemen? Ik lees soms op een lichte plek terwijl andere het dan eerder over een bergruimte hebben. alvast bedankt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted February 11, 2024 Share Posted February 11, 2024 (edited) Dat gebeurt in het licht want je wil korte gedrongen spruiten hebben en geen lange witte uitlopers die zo afbreken. Ik geef ze binnen een par dagen een warmtestoot zodat ze allemaal op gang komen en leg ze dan licht, koel en vorstvrij weg. Bijv. inde koude kas of onder de tuintafel op het zuiden. De kant met de ogen naar boven naar het licht. De uitlopers mogen een paar cm lang worden voor het poten op zijn vroegst in april, want ze kunnen geen vorst verdragen. Hele vroege primeuraardappels kunnen wat eerder maar die moet je tegen nachtvorst beschermen tot de IJsheiligen. Kijk ook eens op mijn Blog of in de aardappeltopics van '22 of '23 om te leren wat je moet doen. Succes. Foto van mijn Blog van voorjaar '23, de poters voortrekken in de lage kas: Klaar om te poten: Dit gebeurd er als ze te warm en donker staan: Oorsprong foto: Edited February 11, 2024 by Patrijs Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjeerd Posted February 15, 2024 Share Posted February 15, 2024 Kiemen jullie al voor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ricusg Posted February 16, 2024 Share Posted February 16, 2024 Ik heb wel eens Frieslanders voorgekiemd, maar dat heeft mij ni9et heel veel voordeel opgeleverd. Ik haal ze eind maart, dan lopen ze wat uit en half april gaan ze de grond in. Als ze bovenkomen aard ik ze aan, dat is meteen bescherming tegen de vorst . Na de ijsheiligen staan ze er dan mooi op en dan kan ik in juli gaan oogsten. Dan is er nog tijd genoeg om daarna boerenkool en andijvie te planten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts