Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Moestuin enthousiasme

Juna

Recommended Posts

Hoi!

Ik zal me even voorstellen, ik ben Juna, 26 jaar oud (wel een nickname trouwens) en ik woon in Beverwijk. Ik woon er nu drie jaar en het is m`n eerste huis + klein tuintje. Toen ik er kwam was het helemaal betegeld en er groeide niets, in het eerste jaar heb ik me vooral bezig gehouden met alle stenen eruit halen, wat gras zaaien, en wat planten ed die ik leuk vond. Ik merkte al snel dat het moeilijker was dan ik dacht. De grond hier is een mix van grond en zand, vooral veel zand (dichtbij de kust) en ik ondervond meteen al wat problemen met verschillende planten, en leerde veel : P op de lastige manier.

Ik begon trouwens nog niet met groenten ed, omdat de grote Corus fabriek hier praktisch om de hoek staat, en ik niet zeker wist of ik erop kan vertrouwen dat het veilig en schoon genoeg is voor eetbare dingen.

Kruiden heb ik in het 2de jaar wel gezaaid, en dat ging wel goed met een aantal soorten, en met andere soorten weer niet.

In het 3de jaar begon het echt te kriebelen, ik wil echt zo graag m`n eigen groenten kweken, dat idee maakt me echt blij. Ik wilde toch iets proberen. Ik zaaide dus radijs, gewoon om ergens mee te beginnen en omdat ik las dat die het wel goed zouden doen in deze zandgrond.

Het lukte behoorlijk, ze kwamen op, groeiden en werden 'radijs' maar ik leerde vrij vlot dat ik niet de enige ben die dat lekker vind. In 1 nacht was alles weg, het enige wat over was waren wat groene blaadjes, en veel gangetjes eronder : P. Opzich schattig, zo`n beestje die een feestmaal heeft gehad, maar wel jammer ook.

Verder zijn er ook andere probleemjes geweest met de andere planten, ziektes of beestjes.. ik weet het niet. Veel planten hebben problemen hier. Dus ik had voor een tijd het gevoel dat ik wilde stoppen, omdat ik niet genoeg kennis bezit om al die plantenproblemen te begrijpen en op te lossen. Tot ik over de makkelijke moestuin las. Dat leek me een geschikt iets om te proberen, met kans van slagen. Omdat zo`n soort moestuintje iets meer beschermd lijkt te zijn tegen bepaalde dingen.

Dus hier ben ik dan : ) ik wil veel leren en hoop wat ervaringsdeskundigen te vinden op dit forum : ).

Ik ben vooral een fan van milieu vriendelijk kweken, dus zoveel mogelijk natuurlijke manieren om de planten te laten overleven. Geen gif ed.

Het lijkt me super als ik op een gegeven moment een salade kan maken of verse soepgroenten voor de soep, uit eigen tuin kan halen. Gewoon geweldig

Ok, ik zal nu maar even stoppen, het is al een lang verhaal : ) Ik zal in het subforum over de makkelijke moestuin wel weer verschijnen met wat vraagjes.

Groetjes aan jullie allemaal!

Juna

Hoi daar allemaal

Stampot van radijsblad? ghaha leuk! Ik zal zeker onthouden dat het eetbaar is!!

Eva, dat is precies het plan de vierkante meter tuin of eigenlijk de square foot garden, van het word 120 x 120 cm. (denk ik)

Ben je ook een half om half tuinierster?

Mijn achtertuin is half sier/half moes. Gewoon door elkaar.

Ik accepteer de beperkingen.

Ik werk met verhoogde borders. Is dat een idee voor jou?

Dan kan je de verhogingen aanvullen met goede grond.

Ik heb hier een foto staan. https://www.moestuinforum.nl/mijn-half-om-half-tuin-t474.html

Ook werk ik veel met potten. Is ook heel leuk om te doen.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Bedankt voor alle leuke berichten ^_^

Bonnie, ja zo zou je het wel kunnen zeggen. Ik ben begonnen met sier, omdat ik de grond niet vertrouwde door een staalfabriek in de buurt (veel chroom in de lucht en grond). Maar toen vond ik de info over verhoogde moestuinen (square foot gardening/makkelijke moestuin) en wilde graag beginnen! Dat vul ik met schone grond natuurlijk ^_^

Hee Juna! Welkom Leuk nog een twintiger erbij!

Ik begin dit jaar ook voor het eerst echt met een moestuin..

Wat is er mis met midden dertigers??

Even a broken clock is right twice a day

Hee Juna! Welkom Leuk nog een twintiger erbij!

Ik begin dit jaar ook voor het eerst echt met een moestuin..

Wat is er mis met midden dertigers??

hahaha niks hoor.. nog een boel jaar en dan ben ik er ook één

met wat mede-beginners erbij ben ik straks niet de enige die 'domme' vragen gaat stellen hoop ik

Domme vragen zijn de vragen die niet gesteld worden! By the way dit wordt ook pas m'n 4e jaar hoor en al tuinier je al 40 jaar dan nog valt er heel veel te leren.

@ Hans, ik denk dat je helemaal gelijk hebt en dat op dit forum vooral de nieuwe generatie moestuinders te vinden is.

Even a broken clock is right twice a day

Ik heb al een paar keer enthousiast gereageerd op jeugdige forumleden, vooral deelnemen, vragen en antwoorden.

In mijn omgeving moet ik helaas constateren dat actieve moestuinders vaak echt ouderen zijn die het "vak" van huisuit hebben meegekregen.

Deze mensen hebben vaak geen ecologische of bio-dynamische redenen om te tuinieren. Ze vinden het gewoon leuk.

De "nieuwe generatie" heeft, als ik tenminste goed tussen de regels door lees, vaak wel wat meer ideologische redenen. Letterlijk back to the roots, met de voeten en de handen in de aarde, geen platgespoten groenten op steen of glaswol uit de kas. De rode bieten die aangevreten zijn door de slakken smaakten dit jaar net zo goed als de gave van verleden jaar, alleen de mensen kopen echt geen aangevreten rode biet bij de groente-man.

Ten tweede zijn jongeren natuurlijk van huis uit veel beter thuis op het net en zie ik mijn (tuin)buurman van 81 nog niet zo snel op het moestuinforum reageren. Ik zit gelukkig in de middenmoot (half vijftig) en profiteer van de voor en nadelen van verschillende generaties.

Maar afsluitend: moestuinieren is gewoon een fijne, (in)spannende hobbij,

die je net als een virus niet meer los laat als je eenmaal bevangen bent.

Met filosofische groeten, Jos

Voor mij is het inderdaad wel een beetje idealistisch, inderdaad ongeveer 'back to the roots'. Wel heb ik het ook een klein beetje van huis uit meegekregen. Mijn ouders hadden een moestuin toen ik klein was, mijn opa is geoloog en land & tuinbouwkundige die opgegroeid is op een boerderij. En wanneer je met hem wandelt of op de koffie komt, verteld hij vanalles over bomen, planten en struiken als je wilt. Wat ik altijd wel leuk gevonden heb. Wat je ook maar vraagt.. hij weet echt veel.

mijn oma had ook een voorliefde voor planten ed, en mijn moeder (dochter van die oma) ook nogal.

Ze hebben 'nu' geen moestuinen of boerderijgronden meer, maar het zit er wel erg in bij ze.

Voor mij zijn het inderdaad voor een groot deel ideologische redenen om te tuinieren. En het feit dat het gezond is en dat ik gewoon zin heb om buiten bezig te zijn hiermee.

Maar de rest van mijn leeftijd in mijn omgeving deelt deze interesse helemaal niet met mij, vandaar dat ik zo blij ben om er hier meer tegen te komen

Ik heb vanuit mijn familie bijna niks meegekregen op moestuin of tuingebied.. Dat is dan wel weer jammer, dus ik moet heel veel zelf uitzoeken..

Je schetst nu juist de situatie die ik bedoelde Juna.

Grootouders cq ouders die toch een beetje van hun tuin-interesse op jou hebben overgebracht, prachtig toch.

Ik kan me nog goed herinneren dat ik er niet altijd vrolijk van werd als mijn vader opdracht gaf mijn oma in de tuin te helpen. Ze had een grote tuin en het zware werk kon ze echt niet meer. Achteraf realiseer je je dat het toch zijn charmes had het spitten/harken/zaaien uitplanten/wieden en oogsten.

Beetje nostalgie speelt natuurlijk ook mee.

Met deze overleverde kennis en het bijbehorende enthousiasme kunnen we anderen weer van dienst zijn.

Super toch ?

gr Jos

• 1 year later...

Hoi allemaal!

Ik ben niet nieuw hier, maar ik post toch maar even een berichtje in het voorstel forum omdat ik lang niet geweest ben en er vast allemaal mensen bij zijn gekomen die me niet kennen.

Dus een Hallo en een zwaai naar al die mensen!

En voor de anderen, ik hoop dat ik nog terug mag komen ik ben opnieuw bezig met m`n tuintje en wil het weer verder gaan proberen. Er is een tijdje geweest dat het niet erg lekker ging (naast het tuintje), en daarom kwam ik niet echt meer aan extra dingen toe.

Het tuintje is wel heel goed gegaan vorig jaar,vooral mede door de zaden en stekjes ed die ik van mensen hier heb gekregen. Tot aan Augustus ongeveer ging het erg goed, toen kreeg ik last van de aardappelziekte en meeldauw. En omdat het met mij persoonlijk niet zo lekker ging, heb ik iets minder enthousiast pogingen gewaagd om het tegen te gaan.

Maar er is, mede omdat ik zo belachelijk vroeg al was begonnen met zaaien, best veel oogst uit gekomen. Meer dan ik ooit verwacht had

Dat geluk zal ik wel niet zo vaak hebben, maar toch ben ik ook dit jaar weer eigenwijs vroeg begonnen, ik kan nu eenmaal niet zo goed wachten .

Dus ik hoop dat het weer goed lukt.

Groetjes,

Eerin