Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat is de beste grondbewerking?


djwbakker

Aanbevolen berichten

Het is nu bijna eind januari en begin alvast wat na te denken over de grondbewerking van mijn moestuin. Sinds vorig jaar heb ik ongeveer 100 vierkantemeter zandgrond waarbij ik een goeie opbrengst had van de gewassen. Je hoort en leest heel veel verschillende tips over de juiste manier van grondbewerking. Ik ben van plan de grond los te maken met behulp van een spitvork om daarna er een goeie laag compost in te verwerken. Ik vraag me alleen af of ik ook nog mest moet strooien om het stikstofgehalte te verhogen. Misschien is het handiger een bodemanalyse te doen maar vraag me ook hier af wat de beste manier is, professioneel of zelf een testje kopen bij een tuincentrum? Wie kan me een goeie tip geven om op een milieubewuste en verantwoorde manier te tuinieren zonder hierbij de natuur onnodig te belasten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een vraagje terug..

Als je de grond losmaakt met een spitvork, hoe 'verwerk' je de compost er dan precies in?

Ik denk ook na over niet spitten, zodat je de bodemstructuur intact laat, maar dan is ook de vraag waar de compost dan heen moet.. Ligt dat er dan maar gewoon bovenop? Of erbovenop en dan een beetje door de bovenlaag heen geharkt?

En ik ben ook wel benieuwd of dat dan genoeg is..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dorien en djwbakker, de grond losmaken en compost goed inwerken me een hark/drie-tand kan prima, de wormen doen de rest. Zelf leg ik in het najaar de mest en compost op de bedden en laat de wormen hun gang gaan. Wat nog boven ligt hark ik in. Dat kan alleen als je grond al een goede structuur heeft, zo niet dan zal je de komende jaren toch wat dieper compost onder moeten werken om de structuur te verbeteren. Ik maak tijdens het seizoen gebruik van mulch rond de planten (o.a. de kolen) (gratis gft compost van de gemeente). Deze methode is ook wel bekend onder no-dig-garden.

 

Je kan natuurlijk ook je tuin laten ploegen en/of frezen. Dan is je grond mooi fijn, wat natuurlijk perfect is voor het telen van groente. Dat doen de meeste volkstuinders al decennia lang en dat gaat prima.

 

Ik doe beide. Op sommige stukken laat ik de wormen hun werk doen en op sommige bedden spit ik (met name) de mest onder, bijvoorbeeld waar de aardappels komen te staan.

Soms is pitten ook gewoon nodig, o.a. op plaatsen waar veel onkruid heeft gestaan of de grond platgetrapt is.

 

Wat betreft je mestvraag: niet elke groente heeft veel stikstof nodig, deze mest dien je alleen toe bij groente die veel stikstof nodig hebben. Ik gebruik daarvoor kippenmestkorrels (natuurlijk) en kunstmest bij de kolen.

 

Een grondonderzoek door een lab geeft veel correctere restultaten (en interpretatie) dan de zelftesters. Dus als het even kan

 

Tot zover mijn stukje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een vraagje terug..

Als je de grond losmaakt met een spitvork, hoe 'verwerk' je de compost er dan precies in?

Ik denk ook na over niet spitten, zodat je de bodemstructuur intact laat, maar dan is ook de vraag waar de compost dan heen moet.. Ligt dat er dan maar gewoon bovenop? Of erbovenop en dan een beetje door de bovenlaag heen geharkt?

En ik ben ook wel benieuwd of dat dan genoeg is..

Jorg heeft het al veel uitgelegd, wil nog even wat specifieker op jouw vraag ingaan. Jij hebt het over niet spitten. Niet spitten werkt alleen als je niet(dus nooit!) over de grond loopt. Het lijkt er niet op dat jouw voorganger zo gewerkt heeft,als ik jouw foto's zo voor de geest haal waren het vrij grote oppervlakken grond, dus kan het niet anders dat hij daar op gelopen heeft om te planten,oogsten etc. Om zoals jij stelt dat je graag de bodemstructuur intact laat, moet deze natuurlijk wel eerst de juiste structuur hebben. Je zult dus toch eerst de grond eerst zo ver moeten zien te krijgen voordat je zo kunt gaan werken. Het mooiste zou natuurlijk zijn als je jouw grond zou kunnen (laten) omploegen/frezen, anders zul je toch echt eerst moeten spitten. Het liefst natuurlijk met goed gecomposteerde stalmest en compost er door heen. Je kunt ook niet verwachten dat je gelijk een goede structuur hebt, goed genoeg hoor om zo te werken/starten, maar voor de perfecte grond om helemaal niet meer te spitten duurt 't een paar jaartjes langer, afhankelijk van de huidige staat natuurlijk.

Voor het niet- spitten moet je dus nadat je goede grond hebt ook zorgen dat je er nooit meer oploopt, dit werkt eigenlijk alleen als je vaste bedden maakt van max. 1.20 breed waar je aan beide kanten bij kunt. Misschien dat je aankomende winters de compost/mest er nog door moet spitten(zonder er op te lopen!!), ik weet natuurlijk niet precies hoe los en vruchtbaar je grond nu is. Maar vanaf het jaar dat de grond 'rijk' genoeg is hoef je nooit meer te spitten. Je kunt dan voor de winter de grond, na die met de cultivator nog even losgemaakt te hebben, compost of mest er op leggen en die te mulchen (afdekken), dit kan met plastic/gronddoek, maar ook met natuurlijk materiaal blad, snippers (dit moet je wel weer verwijderen). Als je grond voldoende compost/mest bevat en genoeg wormen heeft aangetrokken, dan werken die alles zelf onder, dat hoef je die er dus niet door heen te spitten. Zoals Jorg al aan geeft is het aan te raden (altijd wel) om ook tijdens het telen van je gewassen te mulchen.

 

Het is het eerste jaar/jaren aardig wat extra werk, maar als je jarenlang wilt profiteren is het naar mijn idee absoluut de moeite waard. Kom ik gelijk bij jouw situatie aan, studentje Heel simpel als je nu al weet dat je over 2,3 a 4 jaar Zwolle/moestuin verlaat, begin er maar niet aan, dan is het de moeite niet waard, maar anders zeer zeker wel!

Als je meer vragen hebt hoor ik 't wel.

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koert, wat gebruik je zelf als mulchlaag?

Ik gebruik voornamelijk gronddoek, in de winter om de mest/ compost af te dekken en ik teel steeds meer op gronddoek: https://www.moestuinforum.nl/vraagjes-t432.html en http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/de-teelt-van-sla-op-worteldoek/

Dit kun je op de teelt van van alles toepassen: Kolen/uien/bieten/bonen/erwten/aardbeien noem maar op. Alleen per teelt zijn natuurlijk de afstanden van de gaten en soms de grootte verschillend. Ik heb allemaal vaste bedden van de zelfde grootte, dus eenmaal de doeken gemaakt wisselen ze ieder jaar mee.

De wortels/veldsla etc. gaat lastig met gronddoek dus waar ik gezaaid heb dek ik af met geel zand en tussen de rijen met compost of champignonmest.

Het fruit-gedeelte mulch ik met houtsnippers, maar laat ook veel afrikanen/goudsbloemen en oost indische kers groeien dat dekt ook af.

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Koert en djwbakker..

superbedankt voor de informatie! hier kan ik wat mee!

 

nog iets.. staat werken met de spitvork gelijk aan 'spitten'? (ik heb nog geen schep, wel een spitvork die komt er nog wel hoor..)

en de compost leg je op de bodem vóór je gaat spitten, waardoor die onderop komt te liggen, zie ik dat goed?

Link naar reactie
Delen op andere sites

nog iets.. staat werken met de spitvork gelijk aan 'spitten'?

Ligt er aan wat je doet met die spitvork maar in principe wel

en de compost leg je op de bodem vóór je gaat spitten, waardoor die onderop komt te liggen, zie ik dat goed?

Zou ik niet doen, als je flink aan 't spitten gaat, 2 spades diep komt de compost te laag te liggen voor dit jaar, ik zou dus eerst spitten en dan inderdaad een laag compost er op en die met spitvork(cultivator als je die)hebt alleen door de bovenste laag werken.

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...