Jump to content

Slakken

Juna
 Share

Recommended Posts

Je kunt het natuurlijk ook nog veel onaantrekkelijker maken voor ze. Ik zie de slakkensporen (en vraat) in mijn tuin vooral daar waar de zon het minst komt. Tuinspiegels?

Ook heb ik besloten om in de aarde te irrigeren. Slakken zijn heel blij met vochtige bladeren en grond, kunnen ze bij mij niet zo goed vinden.

Jammergenoeg is dus de wasabi de klos, die staat in een poel waar het wat drassig modderig wordt... tja... daar heb ik nu een dikke laag lavagruis vulkanisch steenzand op gegooid. Schijnt een barrière te zijn. En in Japan hebben ze vulkanen, dus ik vond het wel toepasselijk.

Verder staan mijn kolen in potten, ook met een laag lavagruis. Dat maakt dat de rakkers niet zo makkelijk oversteken. Bovendien kun je potten heel gemakkelijk bekleden met een biesje van koperlint. Nog niet nodig geweest.

Ik haal losliggende bladeren om favoriete planten weg, of ik graaf ze onder... toch weer voeding.

Alles staat door elkaar bij mij. En slakken hebben voorkeuren... soms offer ik een plant (paksoi) op aan de slakken zodat de omringende planten rustig kunnen groeien. Een beetje geven en nemen.

Al met al, kan ik het hier baas.

Misschien zitten er tips bij waar je iets aan hebt.

Ik ga in ieder geval wel zelf goedkope biertjes ingraven. Hè, ik krijg dorst van dit onderwerp...

Trotse Gardenesse van een kleine stadse moes-achtertuin...

Jupiler is niet hun favoriete bier in ieder geval. Heb er nog geen mee kunnen vangen.

Planten in potten zetten tegen de slakken helpt ook maar gedeeltelijk. Die lieverdjes kruipen ook wel via de gaten onderaan in de potten .

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Flink wat bier kunnen scoren wat over de datum is en echt niet meer te drinken is. Kortom wat speciaalbiertjes IPA, blond en tripel. Die IPA vinden ze wel lekker maar hopelijk lok ik ze er niet mee naar mijn Amerikaanse hopsoorten toe die ik nodig heb voor m'n brouwerij

Vind ik zonde van het bier om het aan de slakken te geven:)

Ik ben juist een week op vakantie geweest en kwam zaterdag terug. Tot mijn verrassing waren er veel planten verdwenen of zwaar aangevreten ondanks dat ik dacht dat het meeviel met de slakken dit jaar.

Ik heb op veel plaatsen loopplanken liggen en daar gaan de slakken altijd onder zitten. Deze til ik standaard op als ik er ben en verwijder alle slakken. Wat ook werkt is om juist in de schemering eens door je tuin te lopen, de slakken gaan dan "lopen" en je kunt ze gewoon rapen, knippen of snijden. Afgelopen weekend had ik in 2 rondjes ongeveer een halve liter pot vol slakken. De vraat is in ieder geval een stuk minder nu maar ik loop iedere keer een rondje. Tegen de groenstrook aan blijft het overigens lastig.

Wat de slakkenkorrels betreft heb je die met IJzer(III)sulfaat en die werken alleen bij slakken. (beesten met een krop) De hond en vogels zijn veilig. De korrels met andere chemische stoffen gebruik ik niet, ik vind vogels belangrijker dan mijn bloemkool. Nadeel van die korrels is dat er een koppel eenden loopt die op de tuin alle IJzersulfaat korrels opeten en je dus niet uitgestrooid raakt.

• 2 weeks later...

Ik had vandaag wat perpetual spinach (is gewoon winterharde snijbiet ) geoogst op de volkstuin en in een plastic zakje mee naar huis genomen, en toen ik de bladeren in zout water wilde gooien bleek er een forse naaktslak op te zitten. Nou vind ik naaktslakken vaak wat dommig en gelaten overkomen en dan krijgen ze meestal een snelle dood onder mijn schoen, maar deze zat echt met lichte paniek en stomme verbazing in zijn ogen rechtop om zich heen te kijken waar hij in vredesnaam beland was na zijn ontvoering.

Ik zal wel een hoop ellende over mezelf en mijn tuin hebben afgeroepen door juist een wat intelligentere naaktslak in leven te laten (ik heb hem in de compostbak gezet met een half aangevreten aardbeitje ernaast als troost voor de schrik), maar deze kon ik echt niet doodmaken.

Pippi: je bent een watje!

Die slak van jou is nu megaveel eitjes an het leggen in je compostbak.

Die kruipen er straks allemaal uit om de rest van je groente op te vreten!

Hier geen pardon voor slakken...ik leg op alle slakken die ik tegenkom zout......

• 2 weeks later...
Ik had vandaag wat perpetual spinach (is gewoon winterharde snijbiet ) geoogst op de volkstuin en in een plastic zakje mee naar huis genomen, en toen ik de bladeren in zout water wilde gooien bleek er een forse naaktslak op te zitten. Nou vind ik naaktslakken vaak wat dommig en gelaten overkomen en dan krijgen ze meestal een snelle dood onder mijn schoen, maar deze zat echt met lichte paniek en stomme verbazing in zijn ogen rechtop om zich heen te kijken waar hij in vredesnaam beland was na zijn ontvoering.

Ik zal wel een hoop ellende over mezelf en mijn tuin hebben afgeroepen door juist een wat intelligentere naaktslak in leven te laten (ik heb hem in de compostbak gezet met een half aangevreten aardbeitje ernaast als troost voor de schrik), maar deze kon ik echt niet doodmaken.

Oh nee! Ik herken mezelf hierin.

Arm slakje, ik hoop dat de aardbei helpt. (Al heeft Jootje wel heel erg gelijk uiteraard) Ai, al die slimme slakjes straks die straks met lichte paniek en stomme verbazing in hun triestige oogjes, rechtop om zich heen kijkend.. op de sla zitten als jij voorbij komt (want dat hebben ze van paps/mams geleerd als overlevingsstrategie) .

Maar ja, ik doe het hier dus ook wel eens. Ook met rupsjes enzo.

(Als kind maakte ik op school met een vriendinnetje slakkenboerderijen en villa's met gebouwtjes, glijbanen, bedjes, ontbijd en alles. Dat zegt al genoeg ik denk dat het daar al misgegaan is met mij).

• 2 months later...
  • 2 weeks later...

Ik vraag me toch wel af hoe iedereen dit probleem nu aan pakt. Vorig jaar was extreem. Dit jaar was minder, vooral het begin was erg goed te doen. Ik had veel in pot staan, eind juli enkele planten (courgette en aubergine) over geplant in de volle grond en direct was het raak. Toevallig begon het ook meer te regenen dus of ze nu eerst van de planten af bleven door de pot weet ik niet.

Maar goed, in de serre heb ik ook potten staan (te klein voor teeltwissel). Dat zijn dus ieder jaar best veel potgrond aan slepen om alles te vullen, en op het eind weer afvoeren.

Ik moet dan ook eerlijk bekennen dat ik er een beetje klaar mee ben, alles wordt op of aangevreten en ik ben dan momenteel ook zo ver dat ik alleen nog groente in de serre zet en de rest alles eruit laat. Het maakt mij niet uit als iets verloren gaat, maar niks kunnen oogsten door die beesten gaat me beetje te ver.

Ik ken het gevoel Nedlets! Zoooo herkenbaar zeg. Vorig jaar was extreem qua slakken. Ik kon zonder te zoeken, honderden slakken op een avond vinden. Gewoon een kwestie van op het juiste moment buiten zijn.

Vorig jaar vooral huisjesslakken.

Dit jaar moet ik veel beter mijn best doen en dan vind ik er 20/30, voornamelijk naaktslakken.

Ik heb slakkenkragen gemaakt door petflessen kapot te knippen en rondom de paksoi te zetten. Hielp heel goed, alleen op een gegeven moment is de petfleskraag te klein en moest het er toch af. Weg paksoi...

Ik heb ook een slakkenbarriere gekocht bij zaadhandel van der wal. Deze:

https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/shop/slakken/sub,2/pid,7413/slakkenbarriere

Die barrière werkt wel goed, maar ik heb er meer van nodig. Best duur helaas.

Vorig jaar heb ik nul bonen, courgetten, pastinaak, wortel gehad en 3 pompoenen. Ik bleef zaaien, zij vraten het op.

Dit jaar met de kragen en lokplanten (afrikaantjes blijken heerlijk te zijn) ging het beter. Zowaar bonen en snijbiet kunnen oogsten. Ruim de helft van de sla opgevroten. Wederom geen courgetten en ook geen pompoen dit jaar. Heb wel 50 planten in de grond gezet. Zelfs de hete pepers zijn keer op keer afgeknaagd. Dat was voor het eerst dat ik dat meemaakte! Genoeg slakkenergernissen in elk geval.

Als ik het geld ervoor over had, zou de slakkenbarriere ideaal zijn. In dat stukje moestuin heb ik nagenoeg geen slakken gehad dit jaar en dat is uniek. Korrels heb ik niet gebruikt dit jaar, terwijl die altijd goed werken. Maar zo veel regen, er viel niet tegen aan te strooien... misschien heeft iemand nog een gouden tip? Ik hoop dat het je niet nog meer ontmoedigd, zo zonde!

Edit: ik loop de gang in en wat zie ik.... slakken! Het eerste huis waar we binnen óók slakken hebben. Je ziet de slijmsporen in de keuken over het plafond en standaard in de gang over de droogloopmat. Zó smerig!

• 1 month later...
Ik heb vandaag een verdroogde naaktslak in de werkkamer gevonden. Brrrrr....

Mijn tuinbuurvrouw (ze stopt er gelukkig mee, zij was ook degene die Roundup spoot) had slakkenkorrels, en dan niet de ecologische, gestrooid bij haar andijviemonocultuurveld. Mijn slakken eten helemaal geen andijvie , en ik vind nog steeds uitgedroogde dooie slakken op mijn tuin, potverdorie tot in mijn kas en in mijn schuur. Nou heb ik helemaal niks met slakken, maar dat die arme beesten zich al stervend nog meters ver hebben gesleept vind ik geen prettig idee, en al helemaal niet omdat een hongerige muis zo'n slak kan eten en een hongerige buizerd (die zitten hier veel, hoera!) weer zo'n gifmuis kan eten.

Doorknippen of plat trappen blijf ik toch wel de beste optie vinden. Dan blijft het gezond voedsel voor andere dieren.

Ik had dit jaar niet heel veel slakkenoverlast, maar op dit moment toch wel aanzienlijk in de kas, en dan praat ik over babyslakken. Ook wel dom van mij, want ik heb alleen de slakkeneitjes kapot gemaakt die ik toevallig vond bij het zaaien/planten van de herfstdingen, ik had even wat actiever naar eitjes moeten zoeken.

Ook in de volle grond zie ik nu vooral (beperkte) schade door minislakjes, zowel naakt als met huisjes.

Volgend seizoen ga ik de Dowding-manier uitproberen, dus niet meer mulchen met stro en blad, en geen chop&drop meer van onkruid (behalve rond de fruitbomen en struiken), maar alleen nog maar mulchen met een dikke laag compost. Volgens Dowding is mulchen met ander spul vragen om slakken en alleen geweldig als je niet in een nattig klimaat zit. We zullen het zien. Ik ga de slakken volgend seizoen weer precies zo behandelen als afgelopen jaar; doormidden als ze mijn groente belagen, met rust laten op plekken waar ze geen kwaad kunnen, zoals in de compostbakken. In mijn ideale wereld selecteer ik dan ook op nuttige slakken en roei ik schadelijke slakken uit. Ik ben benieuwd.

Ik heb dit jaar helemaal geen korrels gebruikt. Normaal gebruik ik altijd ecologische korrels, maar aangezien ik me scheel betaal aan anti slak en het effect alsnog bedroevend was, heb ik dit jaar besloten over niets te gebruiken. Met overigens net zon bedroevend resultaat, dus het heeft als enig voordeel gehad dat ik geen geld aan korrels heb uitgegeven. Toch een klein uiting van blijdschap waard

Het lijkt me wel erg, de extreme hoeveelheid slakken waar sommigen van jullie mee te kampen hebben.

De plek waar ik woon is haast een eiland en daar komt geen slak. Helaas is de groentetuin ergens anders en daar komen ze wel en zitten haast overal wel aan, maar het is eigenlijk alleen jong groen wat serieus gevaar loopt.

Dus ik kan bij me thuis dingen in pot beginnen, dan later uitzetten op de tuin en dan valt het voor mij erg mee met de slakkenschade.

Wat ook een erg veilige plek is bij mij is de roeiboot. Die heb ik niet in gebruik als planten-asiel, maar het zou wel kunnen. Voor mensen die een vaart om de tuin hebben lopen is het misschien een overweging om een soort van vlot te maken. Het klinkt misschien een beetje gezocht, maar het zou in sommige situaties wel eens best geschikt kunnen zijn.

En ik vraag me af of er onder ons mensen zijn die wel eens schrikdraad tegen slakken hebben toegepast. Ongeveer zoals bij veehouderien, maar bij slakken zou het er eerder zo uitzien: http://www.ecosnippets.com/gardening/9-volt-electric-fence-garden-bed/. Sorry voor het Engels, maar het is wel een heel duidelijk stukje, en het ziet er uitvoerbaar uit.

ja, werkt goed, ik heb ooit 1 m2 beschermd op de rand van de houten borderplanken maar veel werk om het slakproof te krijgen

ik neem nu anti-insectengaas voor wortel, kool , beginnetje dahlia's met daarin eco korrels: geen rupsen, geen vlieg, geen luizen, weinig slak, iets hogere temperatuur

• 2 months later...
  • 2 weeks later...

Ik gebruikte korrels. Verder proef gedaan voor jong stadium zonnebloem en zo. Conservenblik zonder bodem; aan bovenkant rand van grof schuurpapier geplakt. Werkt een beetje. Verder van plan om slakkenkraag na te bouwen. Plastic emmertje van yoghurt of i.d.. zonder bodem. Onderzetter voor bloempot, hier gat in zagen en er op klikken. Meld mij later hoe het bevalt.

Wikipedia:

Gastronomie

De segrijnslak is als zeer gewaardeerde consumptieslak, beter bekend onder de naam kleine wijngaardslak, ter onderscheiding van de (beschermde) grote wijngaardslak (Helix pomatia) of onder de Franse naam petit gris. In Spanje, en dan met name in Andalusië, worden ze in stalletjes op straat, en in restaurants, toebereid en verhandeld met de kreet "Caracoles! Caracoles!" (Slakken! Slakken!).

Ik moet bekennen dat ik menig kommetje slakken leeg gegeten heb.

escargots99211519078328.jpg

• 2 weeks later...

Zoals Johmir al aangaf: bij de voorjaarsschoonmaak alles even goed omkeren.

Je weet nooit wat je allemaal tegenkomt

Dit is de onderzijde van een Keter opbergbox. In de box zat ook een nestje muizen met 2 kleintjes.

Een complete dierentuin dus

WP20180304123117Pro15261520183645.jpg