Jump to content

Slakken

Juna
 Share

Recommended Posts

• 1 month later...

De slakken eten graag tomaat. Net zoals wij.

3dbfa211ce0d9d72e0645ace6cca713e.jpg

9ce3f0300e15a2763cc46e1ade27fc9c.jpg

Blue pitts heeft een dunne schil en dat vinden slakken blijkbaar lekkerder dan de andere tomaten. Daar vind ik regelmatig de complete schil weggeknaagde tomaten. Intrigerend op zich om enkel zaden over te houden, maar dat hoef ik natuurlijk niet continue te zien.

Ik oogstte een aantal dagen geleden paarse broccoli. Er zaten zo ontzettend veel kleine slakken in dat ik verbaasd was dat er nog broccoli voor ons was. Kon ze er gewoon uitschudden, het hagelde slakken. Wat me eraan doet denken dat ik die planten nog maar even moet nalopen op nieuw volk, maar ik ken mezelf... Morgen regent het natuurlijk en zo aan het einde van het seizoen ben ik stukken minder fanatiek. 

• Like 1

• 2 weeks later...

Ik heb eigenlijk geen last van huisjes slakken. We hebben er genoeg in alle formaten (en ook best groot) maar ik zie er geen grote schade van aan mijn groenten. 

Ik heb in het begin van het voorjaar best veel slakkenkorrels gestrooid. En nadat mijn aardappelplanten belaagd werden daar ook nog eens extra. Maar sindsdien nauwelijks meer last van de normale naaktslakken. En hebben we nu ook¬†veel tijgerslakken. Sinds ik erachter ben gekomen dat die slakken en hun eitjes eten heb ik mijn familie ge√Įnstrueerd deze te laten leven en heb het idee dat nu mijn tuin in balans is. Want Ik heb nog maar weinig vraatschade door slakken.¬†

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Ik wilde mijn kweeperen nog wat langer laten hangen, maar zag bij het voorbij lopen al 3 slakken dat ik dacht, nouwwwww…

Zaten ook vol met pissebedden die lekker aan het knagen zijn. Dat is ergernis nummer 2 na slakken. Die rot pissebedden.
Dit is de laatste die ik niet eraf kreeg. Doorzettertje, dat moet ik de kleine gluiperd nageven.

2cc8b2758a8cd65d671d5338d917779d.jpg

cc4253b0be8e3667cf8c51396136457e.jpg

Hartje uitgeknaagd. Oog voor detail, dat dan weer wel!

44fc44673747e91b818f991bad1b4410.jpg

• Like 3

• 2 weeks later...
  • 2 months later...

Tip voor dit jaar: strooi al vroeg met slakkenkorrels (maart/april) het liefst voordat ze de 1e keer eitjes leggen want dat wil je voorkomen.  

Alternatief (niet combineren!) zet tijgerslakken uit in de tuin. 

Ik heb nauwelijk vraat aan mijn planten en zaailingen. En heb veel tijgerslakken (en steeds minder gele naaktslakken)

Dus ja, ik denk zeker dat het werkt. En met mij half internet. Dus een broodje aap zal het niet zijn. 

Je strooide vorig jaar slakkenkorrels. Dat lijkt me de beste verklaring dat je minder naaktslakken hebt.

Het gospel van de tijgerslak zal vast op veel plaatsen van het internet worden verspreid. Iedereen kopieert dat soort onzin van elkaar.

Het zal vast verklaren waarom de totale slakken populatie terug gedrongen is. Want aangezien de gele zich sneller voortplant, zou er anders veel meer geel dan tijger geweest. En nu was het beeld andersom, dus nee, het komt niet alleen door de tijger. Maar later in het jaar was er wel duidelijk een verschil te zien in vraatschade en zichtbare schade. 

Veel tijgerslakken, weinig naaktslakken en weinig vraatschade in de moestuin. 

Maar er zullen vast ook een hoop andere factoren meetellen. Wij hebben expres veel rottend materiaal in de tuin en ook dode slakken laten we gewoon liggen waar we ze een kopje kleiner maken (manueel) Dus misschien zorgt dat in ons geval voor weinig vraatschade. Maakt staat los van het feit dat de tijgerslag meer op zijn menu heeft dan alleen moestuin, daar waar de naaktslag graag vooral van onze groente mee-eet. 

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Kijk eens onder plastic, stenen, hout planken, e.d. of je daar slakkeneieren vind! Ruim deze nu op dit voorkomt veel problemen in het voorjaar.

elke slak die je in oktober opruimt zijn er het jaar erna 1000 minder.

Veredelaar en kweker van groentezaden, advies ziektes en plagen in groentegewassen.

https://www.natuurlijk-vitaverda.nl/

Haal ruwe wol in je omgeving (schapenboeren doen het gratis weg) 

Maar wol helpt niet 100%, eigenlijk net zoals alle middeltjes... ik leg het in de moestuin om de grond te beschermen tegen uitdrogen (alle beetjes helpen) en het is een langzame bemester. Maar niet tegen slakken. 

Op 25-1-2023 om 14:41, annaelizabeth zei:

En waar vind ik zo'n schapenboer bij Amsterdam?

Die boer weet ik niet, maar de wol kun je bv op Marktplaats vinden. Geregeld zelfs gratis.

Al is het nu niet bepaald het seizoen...

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

4 uren geleden, speets zei:

Al is het nu niet bepaald het seizoen...

Valt mee hoor. Veel zwangere ooien worden nu op stal gezet tot ze gaan lammeren. Om oververhitting te voorkomen en vanwege de hygi√ęne worden ze vooraf geschoren.

Op 24-1-2023 om 12:18, annaelizabeth zei:

Iemand inmiddels ervaring met wolmat om je plantjes? Ik overweeg bij Tuinadvies te bestellen.

Hier vlakbij biedt iemand op MP een gratis vacht aan die ik wilde gaan halen.

Toch nog even het hele topic gecheckt op 'wol' en wat zien ik... een post van lang geleden waarin ik het zelf al uitgetest heb!

En waaruit mijn conclusie is dat het niet werkt, in elk geval niet tegen slakken ;-)

Op 25-5-2016 om 18:39, speets zei:

Vannacht een test gedaan:

Test 1: de woltest

Proefkonijnen en materiaal (een vleestang om ze aan te pakken en een rondje onbewerkte wol):

DSCF526969591464194302.JPGDSCF527025501464194302.JPG

Resultaat vanmorgen:

DSCF527191341464194033.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Jammer dat ik dat niet had gevonden: ik heb wel op wol gezocht, maar het is niet boven gekomen. Overigens ga ik het toch proberen: een randje wol is niet hetzelfde als een dichtere laag.  Als het werkt ga ik deze zomer wel op jacht, maar niet op Facebook, naar wolvachten om min of meer te vervilten. Hier in de buurt wordt wol  voor veel geld aangeboden voor hogere en kunstzinnigere bestemmingen.

29 minuten geleden, annaelizabeth zei:

een randje wol is niet hetzelfde als een dichtere laag.

Daar heb je gelijk in. En de test laat ook alleen zien dat ze eroverheen kunnen.

Een vervolgtest zou er zo uitzien: in het voorjaar, als er veel slakken zijn maar nog niet veel te vreten, een rij kleine stukjes sla waarvan een klein deel niet, en een groot deel wel beschermd wordt door wol.
En dan kijken naar het verschil, in hoeverre de 'wolblaadjes' ook aangevreten worden.

op Facebook

Off topic: het valt mij op dat mensen zoeken op FB naar spullen zonder op Marktplaats te kijken. Dat begrijp ik niet. Als je op MP 'wol' of 'vacht' intypt met een postcode en een zoekstraal, krijg je volgens mij meer bruikbare hits dan via FB. Of mis ik iets? (Zit niet op FB).

Deze staat er al weken op.

Het scheelt ook als je naar buik- en kontwol vraagt, omdat spinners dat liever niet hebben. Is vaak goedkoper/gratis.