Jump to content

Slakken

Juna
 Share

Recommended Posts

Ah, jammer Gwen. Ik was erg benieuwd Ik vind ze wel onwijs leuk namelijk, die gekke eenden.

Hier gaat het slaksgewijs ook nog erg goed trouwens hoor! Heb er gister een heel stel doorgeknipt die ik in een buxusje vond die plaats moest maken voor een bessenstruik, en er wonen er een stel in mijn compostvat, maar ik heb nog niks geen vraat (en de sla en paksoi staan gewoon in de volle grond bij mij)

elizabet.nl

Ik heb 2 dagen geleden een slakkenval gemaakt (lege rundvleessalade doos, gaten in gemaakt en bier erin gegooid)

Er zitten nu veel slakken in de val en minder op de franse bonen....helaas hebben ze 3 stekken helemaal weg gevreten

Vanavond heb ik nog maar 1 naaktslak gevonden en 1 huisslak liep op de patio....die heeft het ook niet overleefd

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Wat een vreselijk topic is dit toch! Elke keer als ik hier lees dat mensen handenvol slakken uit hun tuin halen, word ik nerveus. In mijn hoofd visioenen van lege moestuinbedden terwijl er de laatste keer dat ik op de tuin was toch mooie planten met potentie stonden. Elke keer wil ik weer haastje-repje naar de tuin om te kijken of alles er nog staat. En gelukkig is dat tot op heden nog zo (althans vanmiddag). Maar vanaf nu sla ik dit topic toch maar over.

Hihihi, we mogen beide in onze handjes knijpen Merel, ik heb een uurtje geleden ook nog even gekeken, niks te zien, zelfs niet in de rest van de tuin, maar vaak kmen ze pas tevoorschijn als de regen klaar is en het wat donkerder gaat worden, of 's morgens heel vroeg. Mijn man maakte me weleens wakker door in de zomer als het licht geregend had in de nacht zo rond een uur of 6 de voortuin in te gaan, dan hoorde ik niks anders dan gekraak van slakkenhuisjes

Ik gebruikte dit jaar voor het eerst een klein tunneltje met potjes voor zaailingen. Dat was geen succes want die slakken zitten gewoon in de tunnel en ik heb er nauwelijks bruikbare zaailingen uit kunnen halen.

tunnel183201368957763.jpg

tunnel274151368957776.jpg

Aan de zij en achterkant heb ik het plastic in de grond kunnen stoppen. Aan de voorkant moet het toch af en toe open kunnen, dus gewoon op de grond met stenen erop. Slakken komen gemakkelijk binnen.

Is er een manier om die slakken buiten dit tunneltje te houden? (zonder gif of biologiese oorlogsvoering)

Nee. Eigenlijk niet. Het kan namelijk heel goed zijn, dat op dat stuk grond waar jij je tunneltje zet, dat daar op z'n minst slakke-eieren in de grond zitten, die in het vroege voorjaar dus uit komen ( of een verstopte slak boven komt in je tunnel ) Dat is echt bijna niet te voorkomen.

Allerlei plastic bakjes en ook glazen potjes zet ik nu in bij zaailingen. Zodra ze groen worden hoop ik geschikte plastic flessen te hebben gevonden, die groot genoeg zijn en met gaatjes voor ventilatie.

Ik denk dat ik morgen bij de oranje containers bij het lokale afvalverzamelpunt met een grabber ga vissen.

Gisteren honderden slakken geraapt en naar de overkant van de sloot geworpen. Gelukkig waren ze nog redelijk klein (gemiddeld 2 cm) maar eten konden ze wel.

Ze lusten nu blijkbaar ook graag munt en de Komatsuna waren ze zelfs in gaan wónen, zo lekker vonden ze die. Werd systematisch afgegraasd.

Bij mijn huisje bleek vervolgens dat ze de door mij kweekte bloemetjesplantjes ook erg lekker vinden. Na de Lupinen te hebben verslonden hadden ze het nu voorzien op de Asters. Dus daar ook weer aan het rapen geslagen...

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

@Merel: Vraagt vanavond broertje en zusje -egel aan pappa en mamma voor het slapen gaan : Mams ?? waarom heb ik de laatste dagen toch zo'n honger ?? Pappa weet het antwoord ( de natuur is hard , hard , hard ) : Jij gaat slapen om nooit meer wakker te worden mijn zoon. Volgend jaar proberen we het opnieuw heh mams ??

Niet om deze discussie teniet te doen, ik begrijp het maar al te goed, maar meer als herinnering.

Net 15 minuten geleden was er een programma op Ned 2: How Nature Works van BBC Earth, waar ook een stukje over slakken te zien was, waar voor mij weer eens bevestigd werd dat slakken een doel hebben hier in de Natuur op Aarde. Het doel / het werk van slakken is namelijk het opruimen van ziek/zwak of dood/rottend planten materiaal. Op tv ging het over hoe de slakken het rottende gras van ondergelopen moerasgebieden in Brazilie opaten en het zo mogelijk maakte dat het water en alle dieren erin in leven bleven.

Ik begrijp heel goed dat mensen van hun slakken af willen. Maar onthou daarnaast dus wel dat slakken wel met een reden onze plantjes opeten en dat is omdat het plantmateriaal van inferieure kwaliteit is, om welke reden dan ook (genetisch gemankeerd zaad, te weinig bodemleven, te weinig mineralen, enz.). Als we ons zouden richten op het verbeteren van kwaliteit van de bodem en planten, dan is het mogelijk dat je binnen 3 tot 5 jaar helemaal geen last meer hebt van slakken, en misschien zelfs iets sneller. Dan laten ze je gewassen met rust en zullen ze je alleen nog maar helpen met het opruimen/verteren van je mulchlaag en je composthoop.

In deze zin bewijzen slakken ons dus in wezen een dienst: zij laten ons zien dat onze gewassen van mindere kwaliteit zijn. Neem het als zodanig en probeer de kwaliteit op te voeren zodat de slakken steeds meer je planten met rust laten, of negeer het en je vecht je leven lang onnodig tegen slakken.

Comprehend and copy Nature

Je hoeft geen vieze sterke groente te kweken. Als je het over sterkte en zwakte hebt in de zin van kwaliteit, dan is sterke groente altijd lekker en zwakke altijd vies. Voorkeuren voor smaak daargelaten natuurlijk. Maar als jou lekkerste meest kwetsbare tere groentes van werkelijk goede kwaliteit zijn, dan zullen slakken deze niet opeten. Het gaat niet zozeer om sterke of zwakke soorten qua structuur, maar om de kwaliteit in alle soorten. Alles wat van goede kwaliteit is laten de slakken met rust, alles wat ziek of zwak is eten de slakken op.

Tenminste, ik interpreteer dat jij sterk en zwak leest als bijv. sterk in (stevige planten) en zwak als in tere mooie sappige slablaadjes? Zo niet, dan zit ik mis. Het is dus puur een verhaal van kwaliteit, dat lieten ze in die serie ook mooi zien.

Comprehend and copy Nature

Maar als jou lekkerste meest kwetsbare tere groentes van werkelijk goede kwaliteit zijn, dan zullen slakken deze niet opeten. Het gaat niet zozeer om sterke of zwakke soorten qua structuur, maar om de kwaliteit in alle soorten.

Ik vraag me af of jij het hier wel over de Spaanse wegslak hebt, de slak die hier zoveel opvreet. Deze slak leeft van lekkere sappige planten.

(Want je wilt toch niet beweren dat de planten in mijn mooie bio-tuin, waar al een tiental jaren gifvrij op wordt getuinierd met veelal bio-zaad, van inferieure kwaliteit zijn? Het zit er vol met -naakt-slakken, vooral sinds het zoveel regent, (én rottende plantendelen zat in de mulch en rond de moestuin)

Er zijn vele slaksoorten die van rottende plantendelen leven, maar dat doet deze slak absoluut niet!!

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

• 2 weeks later...
Alles wat van goede kwaliteit is laten de slakken met rust, alles wat ziek of zwak is eten de slakken op.

Moest net weer even aan die uitspraak denken. Was even in de tuin alle plantjes aan het observeren en toen zag ik een naaktslakje op een herfst aster. Hij was flink aan het eten, je zag het blad echt kleiner worden.. Maar! Hij zat wel op 40cm hoogte te eten, terwijl er ook bladeren tegen de grond aanzaten. Ook was het blad wat hij at al wat uitgedroogd..

Dus wat deze herfst aster en de naaktslak betreft gaat de theorie wel op denk ik. Als hij alle blaadjes even lekker vond... dan had hij wel die op de grond gegeten i.p.v. dat hele stuk te klimmen.

Maar dat ze gezonde sla met rust laten.. Blijft zéér apart klinken

Alles wat van goede kwaliteit is laten de slakken met rust, alles wat ziek of zwak is eten de slakken op.

nee, daar geloof ik niks van. Je moet het groter zien. Als de biodiversiteit van een bepaalt gebied in orde is, is de natuur in balans en is de schade die slakken aanrichten beperkt. Als ik supergezonde planten heb, maar er geen natuurlijke vijanden van slakken zijn, vermeerderen ze zich ongelimiteerd en vreten ze alles op. Als er meer biodiversiteit op mijn volkstuinencomplexje zou zijn, zouden er ook egels of kikkers zijn die die slakken opeten, maar die zijn er niet. Dus heeft niks met de gezondheid van de plant te maken, maar meer met de ecologie die niet in balans is.

• 3 weeks later...

Ik ben het helemaal eens met jouw zienswijze Carsten.

Probleem is echter dat de ideale situatie bijna nergens bestaat.

Als voorbeeld de aanwas van de sperwer/buizerd/valk en andere roofvogels in de laatste decennia.

Aan het werk in de tuin kijk ik met plezier naar deze jagende vogels.

Desondanks vreten de hout en/of bosduiven met groot gemak de onbeschermde koolplantjes helemaal kaal.

Egeltjes zie ik met regelmaat (rond schemering) bij de volkstuinen rondstruinen en toch vreten de slakken er nog lustig op los.

Ik troost me met de gedachte dat zonder bovengenoemde hulp de schade nog veel groter zou zijn.

Nog een klein en vooral kostbaar voorbeeld waar zelfs de deskundigen zich hebben verkeken op deze "balans" in de natuur.

De herintroductie van de korenwolf in een landbouwgebied binnen 1 kilometer van mijn woonplaats.

Volgens krantenberichten in het verleden een miljoenen kostend project. Loopt trouwens nog steeds, de beestjes worden in een beschermde omgeving gefokt en dan in het wild uitgezet. Zodra er een zijn kopje nieuwsgierig boven de grond uitsteekt heeft de vos hem bij zijn kladden. Zegt zo'n slimmerik we moeten jagers de opdracht geven de vossen uit te roeien. Hebben deze geleerden geen idee van hoe het werkt in de natuur. Binnen een mum van tijd neemt een andere vos het territorium van zijn verleden soortgenoot over. Hoe zoo verstoring van de balans.

ik kwam net deze tip tegen - geen idee of het helpt. Heb zelf geen slakkenplaag maar wilde het graag delen.

Are grubs and slugs ruining your planting beds? Place a few slices in a small pie tin and your garden will be free of pests all season long. The chemicals in the cucumber react with the aluminum to give off a scent undetectable to humans but drive garden pests crazy and make them flee the area.

Read more at http://www.realfarmacy.com/13-uses-for-cucumbers-that-will-amaze-you/#qPAMXG4Cw8LKJT3j.99

In het kort: een paar schijven komkommer in een aluminum doosje en in de tuin zetten.

Groetjes, Birgit (Bodemvoedselwebadviseur in opleiding) Meer weten over het bodemleven? https://rijkebodem.eu