Jump to content

Hoe deel ik mijn moestuin in? Ik weet het even niet meer!

ONZEtuin

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Nog anderhalve week ongeveer, dan kunnen wij starten in onze moestuin in de kas!

De laatste tijd heb ik veel gelezen en veel op internet en op dit forum gelezen, om me voor te bereiden.

Voor een beginner als ik is zo'n allereerste moestuin een hele uitdaging.

Nu probeer ik een plattegrond te maken van de tuin met daarin waar wat moet komen. Maar ik kom er niet uit! Ik denk dat ik een beetje teveel gelezen heb. Overal kom ik andere info tegen! Ik zie werkelijk door de bomen het bos niet meer!

Onze tuin word 5 x 9 meter. Wij willen in het midden een loop paadje en een paar zij paadjes. Wij willen de tuin verdelen in 4 of 6 delen.

Dit is wat wij willen hebben in de tuin

snijbonen

sperziebonen

tomaten

komkommer

sla

andijvie

wortelen

bietjes

courgette

kapucijners

aardbeien

rode bessen struik

frambozen

bieslook

basilicum

peterselie

spinazie

bloemkool

Wat mag en kan bij elkaar?

Snijbonen, sperziebonen en kapucijners en courgette bij elkaar?

tomaat, komkommer, sla en andijvie bij elkaar?

Wie helpt mij? Ik zie het echt even niet meer!

Alvast bedankt,

Groetjes,

Chantal

Hallo Chantal,

Je moet het voor jezelf niet te moeilijk maken. Even snel:

Breed middenpad, minimaal 60 cm liefst nog iets groter

Bedden van max 1,20 breed met 30-40 cm paadjes er tussen

6 hoofdvakken (die je ook weer in kleinere vakken kunt onderverdelen mocht je de ruimte hebben):

• 1. Bonen (snij,sperzie,kapu)
    2. tomaten / paprika
    3. kolen
    4. bladgewassen (sla, spinazie, andijvi)
    5. bietjes / wortel
    6. Komkommer/courgette

Volgorde voor evt wisselteelt moet je even uitzoeken ahv een boek/internet, dit is even random wat bij elkaar kan.

Vaste bedden (kijk even hoeveel ruimte alles inneemt.

• 7. Komkommer/courgette
    8. Aardbeien
    9. Fruit

Als je vragen hebt hoor ik het wel.

Verder is het voor een beginner verstandig om een goed boek te kopen, daar kun je heel veel informatie in vinden ook over het plannen. In dit topic vindt je de lijstjes: moestuinboeken-mooiste-beste-favoriete-t4903.html Koop vooral een naslagwerk waarin teeltbeschrijvingen in staan (zaaien, planten, plantafstand, bemsting, etc).

Je kunt het nog makkelijker er zijn drie soorten groente t.w.: Bladgewassen,Vruchtgewassen en Wortel gewassen. Bladgewassen zijn evt. sla, kool etc. alles wat alleen blad produceerd. Vruchtgewassen t.w.: doperwten, peulen, komkommer, augurken etc. alles wat vruchten boven de grond wordt geproduceerd en Wortelgewassen t.w.: wortelen, aardappelen, koolrabi etc. alles wat in de grond wordt geproduceerd.

Bloemen staan op een appart veldje en gladiolen horen niet in een moestuin maar deze moet je ergens anders poten. Succes ermee.

Ik huur kavels bij Volkstuinvereniging 't Boeskoolhöfke te Oldenzaal

( www.hetboeskoolhofke.nl)

Zoals Jorg al schreef, moet je het niet te moeilijk willen maken. Met een tuin van 45 vierkante meter is het vaak woekeren met ruimte als je veel verschillende gewassen wilt verbouwen. Een bed bonen is in een ommezientje vol terwijl een bed wortels meestal ruimte overlaat. Aan een beetje smokkelen ontkom je niet. Daarom is het raadzaam om te noteren wat je waar gezet hebt, want dan kun je het vogende jaar ook weer "veilig smokkelen".

Succes.

Ik ben dankzij jullie hulp al wat verder. We gaan de tuin verdelen in 4 gelijke delen.

Graag zou ik willen weten of ik het zo een beetje goed heb ingedeeld.

1. Peulvruchten

Snijbonen

Sperziebonen

Kapucijners

2. Vruchtgewassen

Komkommer

Tomaat

Courgette

Paprika

3. Bladgewassen

Sla

Spinazie

Bloemkool

Prei

Andijvie

4. Wortelgewassen

Wortelen

Bieten

Nu heb ik nog een aantal nergens staan:

Aardbeien

Rode bessen

Frambozen

Peterselie

Bieslook

Basilicum

Is het te simpel gedacht dat ik de aardbeien, rode bessen, en frambozen bij de vruchtgewassen kan zetten?

En de kruiden bij de blad gewassen?

Of kan ik het fruit en de kruiden ook gewoon ergens in een vak zetten waar ik nog ruimte heb? Ik kan me zo voorstellen dat het vak met de wortelgewassen nog wat ruimte heeft, of is dit te makkelijk gedacht van mij?

Graag nogmaals jullie advies, dan kan ik alles gaan indelen op de plattegrond en volgende week aan de slag!

Het zaaien in de vensterbank gaat overigens prima. Sperziebonen, snijbonen, courgette, tomaat en sla doen het echt al goed, die kunnen volgens mij zo de grond in volgende week!

Wat is dit toch leuk! (en een beetje moeilijk! )

Bedankt,

Groetjes,

Chantal

Als je niet veel ruimte hebt, moet je zeker gewassen combineren. Jouw bloemkool is geen bladgewas. Kool is juist een gewas dat je in de gaten moet houden ivm ziektes, met name knolvoet. Google maar daar op. (De koolvlinder kan mogelijk zijn weg naar binnen in de kas niet vinden)

Bladgewassen kan je vaak onder een rij bonen zetten. Ook kruiden kan je combineren met andere gewassen, en door de combinatie gaat de kwaliteit van beide gewassen juist vooruit.

Voor die info moet je op combinatieteelt googlen en zoeken.

Aardbeien, bessen en frambozen komen op een vaste plek, want die staan daar volgend jaar nog steeds...

Nog een toevoeging:

prei kan je evenals uien bij de wortels zetten. Dan houden ze elkaars belagers een beetje op afstand. Kruiden kan je wel bij je groentes zetten, maar het is af te raden om peterselie bij sla te zetten.

Oké bedankt voor je antwoord. Ik weet dat er van alles gedaan wordt om er voor te zorgen dat alles kan groeien in de kas. Er zijn bijv. ook kleine bijen kasten. De kas beheerder heeft zelf ook bloemkool staan.

Als ik besluit wel bloemkool te doen, waar moet ik die dan zetten?

En nog een vraag: hoeveel kapucijners moet ik zaaien?

Ik had ergens gelezen elke 5 cm 1 planten, is 20 een goede hoeveelheid?

Niet iedereen lust het bij ons, ik denk maar 4 personen.

Heel veel groenten kunnen in de diepvries, helemaal capucijners,boontjes en zo. Als je te veel hebt is dat helemaal niet erg!

En je hebt toch heel veel hulp in de tuin: die lusten vast ook wel wat.

Wie glimlacht in plaats van tekeer te gaan, is altijd de sterkste