Jump to content

Tarwe; 5000 m2 (in 2012) en 10.000 m2 (in 2013)

Jorieke123
 Share

Recommended Posts

Ik weet zeker dat mijn Fjord zich god in Frankrijk zal voelen bij het zien (en proeven) van zo'n mals veldje!

Waar gaan jullie de tarwe voor gebruiken en waarom de keuze voor tarwe en niet bijvoorbeeld Spelt of Rogge of Gerst?

De tarwe is vooral voor de varkens en de kippen. We gebruiken het meel om de gekookte groenten en aardappels voor de varkens aan te dikken tot een pap.

En we gebruiken het voor al ons eigen meel (voor brood, pasta, etc. etc.) Maar dat is erg weinig, als je het vergelijkt met wat we voor de varkens nodig hebben.

We hebben vooral voor tarwe gekozen omdat die graansoort een 'blote' korrel heeft. En je het dus goed kunt malen voor eigen consumptie. We hebben het 1e jaar een aantal proefveldjes gehad, met o.a. haver, rogge, en tarwe. En daar kwam tarwe als winnaar uit de bus

Het zou niet goed groeien op zandgrond, zeiden de kenners om ons heen. Maar we zijn eigenwijs, en het groeit super Het deed het dat jaar beter dan de haver en de rogge.

Wat leuk zeg! En vooral gaaf dat jullie je eigen dierenvoer produceren. Kan het financieel ook uit? Of kosten de varkens meer aan voer dan dat het vlees opbrengt?

*als ik even snel reken hoeveel voer er doorheen gaat dan kan je daar veel meer monden mee voeden dan het vlees dat het uiteindelijk oplevert*

Klopt, het is heel raar om zoveel voer te stoppen in 'vlees'. Maar ja, zo werkt dat nou eenmaal. Als nou iedereen stopt met vlees eten, dan kan al het geteelde voedsel gewoon rechtstreeks naar mensen.

Maar we hebben nou eenmaal de ruimte (en dan heb ik het over Joep en ik, niet over de wereldbevolking, want die hebben niet die ruimte per persoon) en dus kunnen we voedsel kweken waarmee we vlees 'maken'. Vlees is namelijk ontzettend lekker, zeker onze varkens

Qua geld kan het makkelijk uit, want we zaaien zaad van vorig jaar. We huren iemand met een combine (oeroud ding), en die betalen we met de opbrengst van het tarwestro (en dan houden we nog over).

Qua uren kan het totaal niet uit, want je bent heel wat uren kwijt met ploegen/frezen/zaaien/eventueel wieden/oogsten/verwerken. Maar goed... dat doen we omdat we dat leuk vinden he? Dus die uren rekenen we voor het gemak even niet.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Ik blijf het zo mooi vinden hoe jij/jullie het doen.

hard werken is het wel maar prachtig hoe jullie steeds meer jullie zelf kunnen voorzien.

De herinneringen die je later wil hebben,

moet je nu maken

Ik eet echt nooit varken, maar voor jouw dieren zou ik een uitzondering maken. Ik heb ooit vlees van noorse bergvarkens gegeten en het is net wild zo super smaakt het.

Jullie onderneming, doel en passie vind ik geweldig. Ik volg je topics altijd met veel plezier.

• 1 month later...
  • 2 months later...
  • 2 months later...

Hopelijk is dat geoogst met een groter type maaidorser.

Het kan wel irriteren dat stro valt te zien welk stro, gerstestro jeukt veel erger dan tarwestro, heb al veel afgezien met die pakjes, wij hebben er elk jaar rond de 2500 stro en dan nog eens een dikke 3000 hooi, wat nog meer weegt...

Helemaal weer een update vergeten

We hebben alles al een hele tijd netjes in kratten zitten Het was vrij veel, maar per m2 een stuk minder dan vorig jaar. Zal wel door het rare voorjaar komen? En het stro was korter, maar dat kwam ook omdat we nu een soort hadden die daar hoogstwaarschijnlijk voor was geselecteerd (geen zaaigoed gekocht, maar de oogst van een boer uit de buurt gezaaid)

Nu groeit er veel onkruid en gras (en jonge tarwe), daar lopen nu varkens en schapen op.

• 2 months later...