Posted June 11, 201213 yr Sannie, aardappelen na oogst minstens 48 uur laten rusten, dit om buikpijn te voorkomen!! (weet niet wanneer je geoogst hebt, maar dacht ik vertel het toch maar even ) Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
June 11, 201213 yr Ik wil niet zeuren maar is dat nou echt zo?Of is dit een verhaaltje wat we elkaar maar blijven vertellen zodat we het allemaal gaan geloven?En iedere nieuwkomer krijgt het weer te horen.Ik kan er niet "officieels" over terugvinden. Blijf vragen, blijf verwonderen, blijf nadenken...... Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
June 11, 201213 yr Ik heb het ook niet eerder gehoord/gelezen en oogst vaak een portie op dag van bereiding. Alleen de grote oogst laat ik 1 a 2 dagen liggen om wat 'op te drogen' zodat ze langer bewaarbaar zijn...
June 11, 201213 yr Author Van mij mag iedereen zn aardappelen meteen eten hoor! Maar ik heb het zo altijd geleerd... En om buikpijn te voorkomen, neem ik wel het zeker voor het onzekere... Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
June 11, 201213 yr Eva: het was ook niet naar jou gericht. Ik kom het iedere paar weken weer tegen op het forum. En dan wordt mijn hoofd recalcitrant. Hoe vaker iets gezegd wordt, hoe meer vraagtekens in mijn hoofd. Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
June 11, 201213 yr Author Snap ik hoor Bonnie! Ik heb op internet verder ook geen "wetenschappelijke" bronnen gevonden die iets van deze volkswijsheid ondersteunen... Dus wellicht inderdaad een Broodje Aap??! Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
June 11, 201213 yr Van de week zelf uitgeprobeerd..`s-morgens geoogst en meteen gegeten.. pas de problem.. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
June 11, 201213 yr Ik heb het wel eens gelezen, hier dan, maar nog nooit rekening mee gehouden en wij eten dezelfde dag nog de aardappels die we geoogst hebben en nog nooit buikpijn gehad, ook de anderen niet die er van mee aten.
June 11, 201213 yr Nou zo'n onzin vind ik het niet. Met wat zoeken met Google kom je echt wel iets tegen erover.Daarbij zijn sommige mensen gevoeliger dan andere, en een gewaarschuwd mens telt voor twee lijkt me zo. Er komt een stof vrij waar je dus behoorlijk maag en darmproblemen van kan krijgen.En dat het zo nu en dan herhaald wordt??? Tsja...is dat niet mee een hoop ander posts ook zo? Of vragen... http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
June 11, 201213 yr Heb je er iets meer over gelezen hoe het kan komen dan? Bijvoorbeeld te vroeg geoogste aardappels? Of bij vroege aardappels of juist niet bij vroege aardappels? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
June 11, 201213 yr Je kan buikklachten voorkomen door als de aardappels net koken het water eerst af te gieten en ze dan weer opnieuw aan de kook te brengen.Die stof komt de eerste 2 dagen in een grotere hoeveelheid voor waardoor je er dus buikpijn en diareen van kan krijgen. Als ik het goed begrepen heb dan komt dat stofje later ook voor in de aardappel maar minder geconcentreerd. http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
June 11, 201213 yr Rantje, jij doelt (denk ik) op solanine? In dat geval: dat komt dan inderdaad op rekening van 'de nieuwe aardappel'. En waarom? Omdat de solanine net onder de schil zit (het grootste percentage). Nieuwe aardappelen worden vaker met schil geconsumeerd. Normaalgesproken schil je de solanine eraf. Dat is denk ik meer het punt, dan dat je de aardappels een dag laat liggen. Door het koken verlaag je het solaninegehalte.