Jump to content
Borsalino

Hoe smaken Jouw eigen gekweekte aardbeien

Recommended Posts

Ik wou niet té negatief doen maar sluit me aan bij Fruittuin!! Ook hierbexaxt hetzelfde: mara de bois is niet veel soeps, maar ik geef ze komend jaar nog wel een kans. Waren vrij kleine eerstejaars plantjes met kleine wortels dus ik zie het nog een jaar aan!

Ostara en Korona waren super!

Dit jaar mijn best smakende aardbeien

1 Daroyal

Deze is al jaren mijn nummer 1. Grote glanzende aardbeien met een perfecte zoet zuur balans. Hierdoor heb je veel aardbeien smaak. Daarnaast is de productie veel groter dan van mijn andere rassen.

2 frau mieze schindler

Zodra de aardbeitjes geheel donker rood zijn, smaken ze heerlijk zoet. Ze smelten op je tong en zijn zo lekker dat je ervan blijft smullen. Doordat de planten wat kleiner zijn gebleven heb ik de tussenafstand 15cm gemaakt ipv 30cm.

3 Lambada

Heerlijke aardbei.

Niet zoveel opbrengst. Doordat de planten wat kleiner zijn gebleven heb ik de tussenafstand 15cm gemaakt ipv 30cm.

Door het succes van de bovenstaande de denk ik eraan om Sonate em Malwina te verwijden. Dit zijn ook goed smakende aardbeien, sonta niet te donker rood laten worden en malwina juist super rood. Voordeel van deze rassen is dat sonate direct na Daroyal gaat rijpen en Malwina het seizoen verlengt.

Ik was van plan om mare des bois te proberen maar door deze bovenstaande negative recenties begin ik nu te twijfelen.

Gezien mijn bovenstaande voorkeursrassen, welke rassen zouden jullie aanraden?

Wat ik door de jaren heen ook al vaststelde, niet elke grond geeft dezelfde smaken en elk jaar kan de smaak anders zijn.

Ben nu sinds enkele jaren bezig aan mijn 5e moestuin, waren telkens andere gronden, altijd goede grond met voldoende vocht dat wel

De klei/leem waar ik nu op teel is tot nog toe de beste zowel qua opbrengst als qua smaak

Is niet omdat bvb de Lambada bij iemand niet bijzonder was/is dat dit gelijklopend is voor iemand 100 km verderop op andere grond...

Ik heb 3 soorten staan (allemaal in volle grond) Lambada en Korona waren dit jaar vergelijkbaar van smaak en wat ons betreft verrukkelijk.

Korona was vorig jaar echter een stuk zoeter en voller van smaak dan de Lambada die niettegenstaande lekker, toch minder was.

De Ostara blijft overduidelijk achter in de 'smaaktest' zowel dit jaar als vorig jaar en staat nochtans op de zonnigste plek.

Toen ik beginnende moestuinier was had mijn vader ook Lambada,

in tonnen in verrijkte potgrond,

de smaak vond ik toen niet zo bijzonder of verandert je smaak doorheen de jaren?

Voor volgend jaar dus de Daroyal eens bijbestellen.

Op 6-8-2019 om 23:41, Roland zei:

Heeft iemand stekjes van de doordrager Albion?

Te koop bij Baldur , Duitse site, erg betrouwbaar en je kan er zelfs op rekening kopen .