Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardappelziekte: advies wat te doen?


ber

Aanbevolen berichten

Phytoftera kan makkelijk een kilometer of twee overbruggen. In het dagblad de boerderij staan de laatste weken veelvuldig berichten over grootschalige uitbraken in het land. Het lijkt wel of iedereen er last van heeft.

Vorig jaar heb ik mijn bintjes pas eind oktober er uit gehaald zonder last. Tis een raar jaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel Groenteinfo voor het artikel. Ik las dat ik nog met Bordelaise pap aan de slag kan..dat heb ik nog in huis omdat ik ooit appelschurft ermee behandeld heb. Niet dat dat hielp..je moet ermee blijven spuiten en daar had ik geen zin in..dus heb ik een resistente boom gezocht.

Nu toch een twijfel voor de resterende ..de Desiree is maar lichtjes aangetast, en we hebben vanmiddag al het blad dat slecht was verwijderd.

 

Vanmiddag dus veel blad opgeruimd..13 zeer volgepropte vuilniszakken gaan naar de verbranding.Ieder blaadje voor zover we het konden zien opgeraapt. Alles in een keer afgemaakt, en toen handschoenen, kleren in de was en wij zelf ook.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar aanleiding van het topic wat er mis is met de aardappelen ben ik gaan kijken op die lijst van van der Wal.

 

Daarin staat dus dat de Roseval behoorlijk gevoelig is

Ik denk dat alles nog gezond is maar misschien is het beter om het voor te zijn en dus toch ook de boel maar te gaan rooien?

 

Bij ieder plekje bij de tomaten krijg ik een beroerte, iedere dag ligt er weer een zakje met blad in de keuken om te kijken of het Pytho is

Heel veel bladeren weg gesnoeid, het weer gaat niet echt beter worden.

 

Ja, ik ga het er maar gewoon uithalen, het idee alleen al, ze staan vrij dicht bij de tomaten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een rotziekte hè. Ik ben ook bang dat mijn piepers het hebben. En ik heb dit jaar voor het eerst tomaten, waarvan ik dacht dat ze klein bleven...NOT. Ze groeien en groeien. Zo hard, dat de bladeren totaal geen ruimte meer hebben om op te drogen. En ik ga over een paar dagen op vakantie... Heb echt de neiging om ze eruit te trekken omdat ik nu al weet dat het toch geen succes wordt. Wat een prutweer....

Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn er mensen die eens een paar foto kunnen opzetten van hun zieke aardappelen is eerste jaar dat ik er zet.

En weet niet echt wat te moeten zien als de zieke uitbreekt. Dacht dat men vroege er last van had, maar de knollen die ik rooi lijken totaal niet aangetast en zijn mooi van grootte.

Ist vandage ni tis vo morge

Link naar reactie
Delen op andere sites

Appelvrouw heeft mooie duidelijke foto's van het begin van de ziekte.

(zie de link paar posts terug)

Verder kan je met google zoeken en ver aangetaste planten zien.

 

Pas op het laatste slaat het over op de aardappels zelf, en dan ligt het weer aan het ras hoe gevoelig de knol er wel of niet voor is.

 

Ik heb de plant gerooid, niets aan de hand volgens mij maar denk dat dit beter is dan wachten tot het er wel is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou jullie op de hoogte houden, vandaag al de rest gerooid, en kan zeggen dat de aardappelen eigenlijk niks bijgezet hebben maw ze zijn even dik als de eerste die ik gerooid heb. Het enige wat is blijven groeien is het onkruid met als gevolg dat ik geen loof meer zag staan en eigenlijk het hele stuk diep heb mogen omspitten want er mag niks blijven zitten, een hele klus en tevens wat halve aardappelen maar dan heb ik er gelukkig weer eens zoveel .

Tevens er bij vertellen dat ik heel veel blad van de tomaten had afgeknipt en deze schijnen zich te herstellen (er kan wind door en ze staan beschut) ik heb ondertussen de eersten ook geplukt en opgegeten en ik leef nog. Gelukkig kom ik pas over vier jaar terug op dit stuk met aardappelen dus wat dat betreft zou ik goed moeten zitten.

Het enige wat hier eigenlijk goed gaat dit jaar zijn de selderijplanten (knol- en bleekselder), broccoli en bloemkool, ook de worteltjes willen wel maar missen toch iets, ik denk warmte.Zelfs de sla wil niet goed aanslaan, boontjes hebben duidelijk hun hoop op de toekomst gesteld ze komen wel uit maar groeien is een andere kwestie. Nu goed, je kan er toch niks aan veranderen en hopen op een beter jaar in 2013.

groetjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmiddag even op stap om de buren te vertellen dat ik aardappelziekte heb. Blijkt dat de dichtstbijzijnde moestuin ( een buurman met wie ik geen kontakt heb) al twee week geleden de ziekte had Hij heeft er nota bene niets aan gedaan, zijn planten liggen zwart op de grond. Wat een stomme hazelnoot!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is ook mijn angst. Vorig jaar veel phytophtora gezien in buurtuinen. Buurman had geen ziekte in zijn aardappelen. Dat zag ik helemaal verkeerd. Dat was gewoon het afsterven van het loof. Ik had expres daarnaast mijn resistente Texla's gepoot. Omdat ze toch resistent waren hoefde ik ze ook niet te spuiten. Laat juist in de aardappelen in de hoek die het dichts bij buurmans aardappelen stonden de eerste aantasting te vinden zijn.

 

Een andere buur had hele leuke tomaten staan en was zelf heel lang op vakantie. Op een gegeven moment waren die planten wit van de schimmel. Dit jaar staan de tomaten weer op dezelfde plek en gaat buurman weer lang op vakantie. Vind je het gek dat ik mijn aardappelen met een anti-schimmelproduct spuit. Ik spuit trouwens wel met een zeer minimale concentratie.

Tot op heden geen aardappelziekte gezien. Wat dat betreft is het een goed jaar. Maar gezien de hoeveelheid regen die we hebben gehad en nog krijgen zal dat ook wel niet lang meer duren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat hier te zenuwen over zwarte vlekjes op het blad.. D

us nu zitten besmette blaadjes al 3 dagen lang in een vochtig zakje, wat een aantal keer ook boven de 25 graden heeft gelegen..

Maar zie geen verslechtering, de zwarte vlekjes zijn nog steeds zoals ze waren, niks aan schimmels er bij ofzo.. Lijkt me dat dan geen aardappelziekte kan zijn toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook wat blaadjes in een zakje gedaan. Vind het moeilijk om te zien of de planten gewoon afsterven of dat het echt zeker weten de schimmel is. Morgen weet ik meer. De planten zijn er nog niet ernstig aan toe ofzo, maar mijn tomaten zijn nog helemaal OK en dus moeten de aardappels snel weg als het toch mis blijkt te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op t moment dat ik aardappelziekte constateerde( en ik had de dag daarvoor nog twee planten geoogst voor onmiddellijk gebruik..niets aan de hand) wist ik het meteen eigenlijk wel, je ziet het gewoon. Dus als je planten niet veranderen, en een enkel zwart vlekje hebben zou ik me niet druk maken, wel als het de volgende dag meer zijn en er van die grote verzonken vlekken bijkomen...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

k**** Erny!

Dat wordt eruit halen...jammer voor je. Ik heb wel aardige oogst..hier en daar een knolletje aangetast..dat zie ik al aan de plant dus die patattes hou ik apart. Het blijft toch een zaak van vaak controleren in de opslag.Sterkte.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Ik heb ook al m'n tomatenplanten eruit getrokken voor ik op vakantie ging. Zó jammer, want de planten zagen er veelal goed uit, maar stonden veel te dicht op elkaar. Maar gezien het vochtige weer was het vragen om moeilijkheden. Belangrijke les voor volgend jaar geleerd.

Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...