Kokkie Ellen Posted June 20, 2012 Share Posted June 20, 2012 Wat een misser Koop ik een Echinacea - rode zonnenhoed plant voor 10,00 euro omdat ik haar zo prachtig vond Staat ze netjes in de tuin te pronken Lees ik de kleine lettertjes op het stickertje is de plant voor de sier en niet eetbaar Staat er ook nog geschreven geurt niet Wat een nep Ik ging er van uit dat echinacea gewoon "eetbaar" of voor huidverzorging/ "medicatie" was dus niet pfffff die kleine lettertjes ook Heb mijn les geleerd voortaan altijd de kleine lettertjes lezen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eva1986 Posted June 20, 2012 Share Posted June 20, 2012 Staat er Echinacea purpurea op het kaartje? Want dan is het gewoon de Echinacea die je kunt gebruiken voor medicinale doeleinden! Dat ie niet eetbaar is, tja, dat is een standaard zin op de meeste kaartjes in het tuincentrum. Op kaartjes die ze bij de hosta's steken staat ook: "niet voor consumptie", maar alle delen van de plant zijn eetbaar... Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag! Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted June 20, 2012 Share Posted June 20, 2012 Geen enkele Echinacea is ""eetbaar'' of echt bruikbaar, ik begrijp eigenlijk niet wat je bedoeldwist je dat niet of denk je dat deze plant dat niet is want dat is bij alle Echinacea planten zo.Ik heb er nog nooit van gehoord dat iemand er thuis uit de tuin wat van maakt, terwijl iedereen het wel kent ivm griep/verkoudheids middelen die tekoop zijn, ik ga ervan uit dat het maken van dit soort middelen uitEchinacea alleen door profecionele bedrijven kan in lab ofzo. niet thuis uit de tuin. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 20, 2012 Share Posted June 20, 2012 @Hans: Jawel hoor, je kunt er bijv. thee van maken. Of tincturen, of weet ik het wat Maar 'eetbaar' (als in: even een lekker bordje echinacea) zijn ze nooit.Ook is dat op zo'n kaartje inderdaad een soort standaard indek-methode. Zie ook hier: salie-goed-overhouden-t5127.html Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
eva1986 Posted June 20, 2012 Share Posted June 20, 2012 http://www.kruidjes.be/kruiden/kruiden.php?recipeid=89 Je kunt er tinctuur van maken Hans, en die preventief gebruiken, werking is echter nooit wetenschappelijk bewezen (vandaar dat echinaforce ook niet meer met harde cijfers mag adverteren ) Maar giftig is de plant niet. Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag! Link to comment Share on other sites More sharing options...
eva1986 Posted June 20, 2012 Share Posted June 20, 2012 Haha, tegelijk @ Kokkie Ellen; de purpurea is de soort die men veelal in de kruidengeneeskunde gebruikt Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 20, 2012 Share Posted June 20, 2012 Wou je dan dat de plant wel geurde ? Vind trouwens 10,- voor een Zonnehoed wel dik aan de prijs. Zal best een forse pot zijn dan. Maar dan nog. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted June 20, 2012 Share Posted June 20, 2012 Maar doet iemand dat in de praktijk, dat je de plant voor gebruik ook aanschaft en in de tuin zet ? Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
eva1986 Posted June 20, 2012 Share Posted June 20, 2012 Ik vind hem niet zo mooi Dus bij mij komt ie geen ruimte innemen... Of anderen het wel doen? Geen idee! Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kokkie Ellen Posted June 20, 2012 Author Share Posted June 20, 2012 Bedankt voor al jullie antwoorden Heb het stickertje er nog even bij gepakt Echinacea pururea "Little Magnus" Zonnehoed Ik wilde idd er een tinctuur van maken en/of wat bloemen aan mijn caafjes geven Schijnen ze erg leker te vinden Daarom vond ik het ook zo een misser Het is idd een hele prijs maar wel een behoorlijke plant ze stond zo in de winkel van neem mij mee ik wil in een tuin Dus ja wat doe je dan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harmony Posted June 20, 2012 Share Posted June 20, 2012 Mocht je er volgend jaar wat meer van willen hebben: het is een plant die zich goed laat zaaien! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 20, 2012 Share Posted June 20, 2012 Ja, de stengels met zaadjes gewoon laten staan de hele winter. Dan vroeg in het voorjaar de grond los harken, en de zaadjes uitstrooien. Uiteraard kan de plant het ook helemaal zelf regelen, maar meestal staat het onkruid dan snel hoger dan de jonge plantjes. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
doebadevos Posted June 26, 2012 Share Posted June 26, 2012 Volgens mij geurt Echinacea nooit hoor, en 'Little Magnus' is een soort die wat lager blijft, zo kniehoogte. Maar een misser is het toch niet, de bloemen zijn erg mooi en ze staan ook lang op de vaas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted June 26, 2012 Share Posted June 26, 2012 Zonnehoed een misser? zie mijn ervaring medicinale-kruiden-t1163.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts