Jump to content

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Posted

Ik ben nieuw hier en begin direct maar met een vraag:

ik heb een oudere tunnelkas gekoct, 7x12.

Het plan is om een net gebouwde bak ook in de kas te laten vallen.

Hier enkele foto's van de bak:

IMG_20250422_095253571.thumb.jpg.0faab84c6e14379f6a09c20dfd2158a3.jpg

IMG_20250422_143212193_HDR.thumb.jpg.d91c89e57344639d48cd48b63fcae11e.jpgIMG_20250422_143200018_HDR.thumb.jpg.dadab7c64d13051e6f817129b8e57182.jpgIMG_20250506_102615056_HDR.thumb.jpg.c7c31a097ae4ac6d6d4f4cdb111fb520.jpg

Het folie is  aan vervanging toe.

Ik zie voornamelijk folie aanbieders gericht op kleinere kassen, standaard maten aanbod.

Rovero lijkt meer op de professionele markt gericht dus ik hoop ook goede kwaliteit.

Welke eigenschappen zijn belangrijk?

2 verschillende folies de extra heldere en de high diffuse:

Extra heldere, extra sterke, thermische 8-laagse EVO folie met anti-condens laag.

High Diffuse, extra sterke, thermische 8-laagse Evo folie met anti-condens laag.

Hoeveel micron

Alvast dank voor meedenken.

• 3 weeks later...
  • Author

Ik heb inmiddels besloten de rovero folie aan te schaffen .

de kast staat en ziet er prima uit.

De bestaande groentebak integreren in de kas dat idee heb ik laten vallen, waarschijnlijk zou het veel te heet worden voor reguliere groentes.

Rovero levert goede kwaliteit. Mijn folie gaat richting de 10 jaar en is nog steeds prima.

Ik heb de heldere variant maar hier moet je er wel rekening mee houden dat het al vroeg in het jaar erg warm kan worden onder dit plastic. Misschien had ik beter de diffuse variant kunnen kiezen maar de vraag is hoeveel dat in temperatuur scheelt met de heldere variant.

In hoogzomer zul je m.i. toch schaduwdoek moeten gebruiken anders wordt het simpelweg te warm onder het plastic. Zelfs met schaduwdoek ligt de temperatuur op warme dagen in een folietunnel boven de 35 graden.

• Author

Ik had nog niet vermeld dat onze Rovero folie 1 x diffuus is, en de kas nog gewitkalkt wordt.
Je kan dan 1 keer witkalk spuiten met een dikke laag.
Of gewoon 2 keer witkalken met een dunnere laag.
Anders wordt het veel te warm in zo een kas.

Dan kan het wel 70 graden.......worden.

Boven de open moestuinbakken, die ik heb buiten ( niet in de kas ) gemaakt, hangen wij wel schaduwdoek op.
De zon is anders te heet.

is er iemand bij die de ervaring van een kas gaan gebruiken wil delen?
Meer dan welkom.

Want het is onze allereerste kas, geen enkele ervaring, wel met moestuinieren buiten.

Ik ken mensen, die hebben Rovero folie op al hun kassen, die zijn al 15 jaar probleemloos in gebruik.
Na een lange zoektocht naar folie`s, is dit het antwoord blijkbaar.