Jump to content

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Posted

Hoe doe ik dat?

Stek in het water of in de aarde zetten lukt niet.

Ik heb een grote plant en delen wil ik in andere bakken zetten.

Anders moet ik het weggooien, dat is zonde.

@Petrasmoestuin Je hebt het dan over de overblijvende soort neem ik aan? Niet de eenjarige. Als stekken via water of aarde niet lukt, kun je misschien afleggen proberen?

• Author

Ja de plant staat al een jaar en blijft goed. Wat bedoel je met afleggen?

Afleggen is dat je een buigzame tak van de struik neemt (niet afknippen!) en deze naar de grond toe buigt en dan gedeeltelijk met aarde bedekt. Het uiteinde van de tak moet wel boven de grond blijven. Het ingegraven stukje verzwaar je, bijvoorbeeld door er een steen op te leggen. Anders buigt hij terug boven de aarde. Het gebied van het ondergegraven stukje houd je vochtig. Na een tijdje zullen hier ondergronds worteltjes ontstaan. Dan knip je de tak los van de moederplant (tussen de moederplant en het ondergegraven stukje met de nieuwe wortels). En dan heb je een nieuw plantje. Het mooie is dat de afgelegde tak tijdens het proces van wortelvormig zijn voeding nog via de moederplant krijgt. Misschien dat het zo wel lukt om te vermeerderen.

De plant uitgraven en scheuren kan ook. Dan heb je meteen wat substantiëlere planten.

• Author

Dat wou ik net vragen: als ik een deel van de plant uitgraaf waar wortels aanzitten, die kan ik er dan ook uithalen. Of had jij het nu over de hele plant uitgraven Dahli?

Het is maar wat jij zelf makkelijker vindt. Als ik planten splits/scheur haal ik ze er wel eerst helemaal uit en zet de delen her en der terug. Er zullen vast ook mensen zijn die via een schep in de grond scheuren/splitsen. Ik zie liever wat ik doe.

Toevallig heb ik hem twee weken geleden gestekt. Ik neem wel altijd stekjes met een hieltje, dat scheelt (even googlen).

Het was toen ook al behoorlijk warm en overdag deed ik er een kapje overheen voor het vocht. Plastic zakje kan ook. Ze zijn goed aangeslagen ;-)

DSCF0985.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.