Posted June 21Jun 21 In de moestuin zitten 7 bakken (2.50 meter bij 1 meter) die ik moet vervangen. Verrot hout eruit, in het midden een sleuf graven en dan 2 pallet randen (1.20 x 0.80 meter) erover heen. Dan ben ik dus nog steeds niet aan het graven in die bakken en wat ik weg haal aan aarde komt erboven op. Het is me op gevallen dat ik op het bed waar ik géén compost over de al aanwezige aarde gedaan heb, het onkruid fors uit de hand loopt en gezaaid goed ter probeersel het onderspit delft. Had ik op die bak 5 cm compost moeten doen en daarin moeten zaaien? (let wel; mijn tuin was al 2 jaar niets aan gedaan).Dus; wat doe ik het best? Op de nieuw gemaakte bakken (waarin ik de aarde zoveel mogelijk ongeroerd laat), egaliseren en compost erover en dan gelijk zaaien? Of afdekken om zo het kiemende onkruid tegen te gaan? Wat is wijsheid?
June 21Jun 21 Tuinieren is altijd een "strijd" tegen het onkruid. Wat ik zou doen is het onkruid verwijderen en dan mulchen met schapenwol. De gewenste plantjes natuurlijk erbovenuit laten en de rest van de aarde bedekken met schapenwol. Dat heeft meerdere voordelen, namelijk; onkruidremming, minder vochtverdamping en de schapenwol geeft ook voeding af aan de grond. Waar ik het niet doe, is de tuin een onkruidparadijs en waar ik wel de aarde met schapenwol bedek, is het geordend en hoef ik veel minder te gieten.
June 21Jun 21 Author Wat ik me met name af vraag is of een laagje van 3-5 cm compost (gekocht) op de aanwezige bedden het onkruid een beetje in toom zal houden/ onderdrukken. Want ik heb nu het idee dat ik tegen hele bergen nooit ontkiemd onkruidzaad aan het kijken / vechten ben…. Om nou alle aarde uit die bedden te vervangen…
June 22Jun 22 Ik denk dat het onkruid in eerste instantie door de laag heen zal groeien. Je zou een vals zaaibed kunnen maken: de aarde met een hand harkje lichtjes los harken en lekker begieten. Laat het onkruid opkomen en verwijder dat dan na een tijdje door het uit te trekken of het bed te schoffelen. Dan zaaien. Voorzaaien ondertussen kan ook. Ik had een tuin met veel onkruid maar uiteindelijk kreeg ik minder onkruid groei door niet meer te spitten en te woelen in de grond en idd toevoegen in het voorjaar van een laag compost op zwarte klei) We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
June 22Jun 22 Zoveel mogelijkheden. Zoals beide reacties boven.Maar ook: mulchen op de niet ingezaaide aarde, of afdekken met worteldoek en dan gaten maken voor waar je plantjes wlt poten.Compost is eventueel te heftig om in te zaaien (maar je kunt er wel in planten). Je zou het kunnen proberen met een laagje potgrond (eventueel alleen waar je zaait). Nette rijtjes en daartussen steeds het nieuwe onkruid weghalen. Je aarde zit dus blijkbaar vol met onkruidzaden (net als bij mij). Dus lijkt me slim om, als je toch je bakken vervangt, aarde van diep weg te spitten en dat als toplaag te gebruiken. En tot die tijd gebruik te maken van alle tips en kijken wat voor jou werkt. Na jaren met bakken gewerkt te hebben (was nodig vanwege hoge waterstand en natheid, waterstand is nu lager)) en veel tijd kwijt te zijn aan het kort houden van het gras ben ik daarvan afgestapt. Ook geen vaste paadjes meer. Geen hout meer waar de slakken zich massaal verschuilen. En meer oppervlakte aan grond om op te verbouwen. En alles zoveel mogelijk afdekken aan het eind van het jaar omdat de winters niet meer koud genoeg zijn en het gras en onkruid gewoon doorgroeien.
June 22Jun 22 Author Vandaag het tweede bed gemaakt over de al groeiende aardappelen. Ook hier een berg onkruid weg gehaald. Dit bed doe ik verder niets aan dus kan ik dit jaar kijken wat er gebeurt met alleen onkruid weg halen.Het bed ervoor heb ik een laagje compost van het tuincentrum op gelegd en gezaaid. Mogelijk iets te scherp maar dan weet ik dat ik het de volgende keer met de toplaag moet mengen (en dus onkruid). Ik ga wel zien hoe dat uit pakt.Bij de sperziebonen ook onkruid weg gehaald (en per abuis 2 Afrikaantjes)..Bonen bij gezaaid want de helft was niet opgekomen.Volgende week de 3e bak maken en dan begin ik aan de puinhoop links 💪 Edited June 22Jun 22 by Tines