Jump to content

Ken je (on)kruidje

Jorieke123
 Share

Recommended Posts

hoi davo

1ste soort is akelei!

heel mooi als je naar de bloemen kijkt....

het zijn net zwanen in een kring!

de 2de ken ik helaas niet

Die eerste kom ik hier in het park tegen in verschillende kleuren. Vind het zn mooie plant.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image
2e foto is harig knopkruid (Galinsoga quadriradiata) Een van de meest gehate zaadonkruiden.

Nou idd de vorige eigenaar had nog wat zakken met goede duivenmest die ik maar moest gebruiken. Ik pluk me rot aan dit onkruid....

Is dit een zaad of een wortel uitbreider?

Ik zou het moeten weten dit onkruidje, de naam is mij helaas ontschoten...het bolletje is het uitgebloeide bloempje(vruchthoofdje of hoe heet dat?) Ik weet nog wel dat de wortel naar kruidnagelen zou ruiken.img618674881338581721.JPGimg618750081338581738.JPG

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

Super Bonnie! Na wat zoekwerk op jouw suggestie heb ik meer kunnen vinden.

Ze noemen het Roberts Kruid.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Groot_robertskruid

De plant bloeit van april tot november. De roze (zeer zelden witte) bloemen hebben een doorsnee van 2 cm.

Ze hebben hier bijna alleen maar witte bloemetjes

Gebruik

De plant bevat tanninen, etherische oliën en geranine. Alle delen van de plant worden gebruikt als bloedstelpend en desinfecterend middel. In de kruidengeneeskunde wordt een aftreksel gebruikt tegen nier- en blaasklachten. Het kauwen op verse bladeren zou behulpzaam zijn bij genezing van keelontsteking. Vers geplukte en fijngewreven bladeren hebben een speciale geur. Wanneer deze op het lichaam gesmeerd worden, zou ze muggen afstoten.

zo leer je dus weer wat, bij mijn woon huis is dit kruid niet uit te roeien het komt echt overal vandaan....

nu weet ik waarom....ben keel patient en hebben in de fam een nier probleem

wie had het net ook alweer over wat je nodig hebt groeid in je omgeving ?? is helemaal waar

een extra nadeeltje...je handen gaan gigantisch stinken als je veel van dit kruid weghaald

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Heb zelf Geum Rivale (knikkend nagelkruid) langs de vijver staan.. prachtig!

Wortels werden vroeger als smaakmaker in likeur gebruikt en het jonge blad werd zelfs gegeten... niet helemaal mijn smaak...

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Ja, het knikkende ken ik wel bij naam..dat vind ik ook erg mooi met die oudrose bloemblaadjes..maar heet die ook nagelkruid om de geur? Zelf dacht ik dat de bloemblaadjes op nageltjes lijken..

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

De naam geum werd door Plinius gebruikt voor een plant met zwarte, dunne, aromatisch wortels. Anderen beweren dan weer dan geum komt van geuein (=smaken), omdat de wortelstok de vroeger erg gegeerde nagelolie bevat. Rivale betekent beekbewonend. In het Nederlands wordt de plant nagelkruid genoemd omdat de verse wortel naar kruidnagel ruikt en wellicht ook omwille van het uitzicht van de bloemen met hun kelkblaadjes als nageltjes. In het Duits wordt de plant Bach-Nelkenwurz genoemd. In het Engels gebruikt men de naam water avens maar ook Indian chocolate.

Super Bonnie! Na wat zoekwerk op jouw suggestie heb ik meer kunnen vinden.

Ze noemen het Roberts Kruid.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Groot_robertskruid

De plant bloeit van april tot november. De roze (zeer zelden witte) bloemen hebben een doorsnee van 2 cm.

Ze hebben hier bijna alleen maar witte bloemetjes

Gebruik

De plant bevat tanninen, etherische oliën en geranine. Alle delen van de plant worden gebruikt als bloedstelpend en desinfecterend middel. In de kruidengeneeskunde wordt een aftreksel gebruikt tegen nier- en blaasklachten. Het kauwen op verse bladeren zou behulpzaam zijn bij genezing van keelontsteking. Vers geplukte en fijngewreven bladeren hebben een speciale geur. Wanneer deze op het lichaam gesmeerd worden, zou ze muggen afstoten.

nu snap ik waarom robertskruid veel tussen de basaltblokken bij de dijk groeien!!!!!!!!!

Alle delen van de plant worden gebruikt als bloedstelpend en desinfecterend middel.

voor moedertje natuur!

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Ik zit de foto op mijn telefoon te bekijken, is wat lastig.

Ik vermoed een campenula. Daar zijn veel soorten van. Het groeit graag in spleetjes en voegjes. Ik heb het als een soort onkruid in de tuin. Het is meerjarig

Een mening is altijd vrijblijvend,

soms aantrekkelijk,

soms verwerpelijk,

verstandig of dwaas,

men aanvaardt haar, of aanvaardt haar niet.

Liesje... Je kunt hem in elk tuincentrum komen, in vele vormen en maten! Geloof het of niet, er zijn mensen die jaar op jaar geld uitgeven om bloeiende Campanula in de tuinborders te zetten...

Ik heb zelf toevallig vorig jaar de witte variant gekocht, als vast plant, want ik vind ze ook zo prachtig! Maar als je niet uitkijkt neemt het ding je tuin over! Heb al aardig wat stukken tussen tegels uitgetrokken

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!