Jump to content

Ken je (on)kruidje

Jorieke123
 Share

Recommended Posts

het is dan ook niet bepaald een opvallend plantje...

de bloemetjes hangen ook meestal naar beneden zodat je de kleur amper ziet. dus ik begrijp dat wel. heel jammer eigenlijk want het zijn best mooie bloemetjes!

het meest komen ze voor in gebieden met veengrond. (het liefst met kwelwater)

in landbouw gebieden komen ze veel minder voor door de onvermijdelijke overbemesting.

als je ze beslist wilt zien raad ik je aan om naar de buitengebieden van Earnewald te gaan. succes gegarandeerd!

Leuk dat wateraardbijtje je kan ze inderdaad ook gewoon kopen hoor .......ik had in mijn vorige huis een grote vijver en ik had deze in de oeverbeplanting staan ......schattig bloemetje!!

Succes gaat van mislukking naar mislukking, zonder verlies van enthousiasme

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Ik heb er weer eentje... Geen idee of we dit nou wel of niet gezaaid hebben, of we nou de kool of het onkruid hebben laten staan (aan het hartjesvormige kiemblaadje denk ik nog steeds dat het een koolsoort is)...... Had er al een nieuw topic voor geopend, maar daardoor weet ik nog niet helemaal zeker wat het is, misschien kom ik er via dit topic achter

imag238330011342386456.jpgimag238450631342386468.jpg

• 2 weeks later...

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Een tijdje geleden bij pa verbena uit de tuin getrokken (groeit er als onkruid, niet gezaaid), kan iemand mij vertellen of het de officinalis is, aan de bloem te zien???

dscf2165-(large)91251343412726.JPG

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

• 3 weeks later...

Kan de hastata zijn. Nog meer kans dat het gewoon een zaailing is van een zaailing. Verbena's kruisen erg makkelijk en er komt van alles op wat ergens op lijkt of juist weer niet. Vaak zijn de planten stugger nog dan de oorspronkelijke soortjes. Vaak grover ook ( tot driehoekig blad aan toe ) Soms heel mooi , soms zoals de oorspronkelijke. Soms niet

Kortom; geel pijl op te trekken

• 1 year later...
:lol:

800px-%C3%89purge_feuilles01.jpg

Deze heb ik 2 jaar geleden als "Woelmuizenbestrijder" bij Vreeken's gekocht.

https://www.vreeken.nl/2007/index1024x768.php?urloptions=

Euphorbia lathyris heet ie inderdaad.

Heb er met moeite 2 plantjes van gekweekt die 2 jaar hebben geprobeerd te overleven. Had ze neergezet midden op de snelwegen van de woelmuizen en de gangen liepen er nog steeds dwars doorheen. Heb dus maar geconcludeerd dat het niet werkt.

Vond het wel een erg mooi plantje. Was helaas na 2 jaar geheel verdwenen.

Kruisbladwolfsmelk is een inheemse wilde plant, die onder de naam 'mollenkruid' ook zijn weg gevonden heeft naar de tuin.

Het idee dat de plant mollen zou verjagen, is echter ontstaan uit een verkeerde vertaling van een zinnetje in een Engels tuinboek, dat zei dat de plant 'can be used against moles'... en dat kan zowel betekenen 'tegen mollen' als 'tegen wratten', en het was hier natuurlijk de laatste betekenis: net zoals een ander bekend wrattenkruid, stinkende gouwe, bevat ook (elke) wolfsmelk een bijtend (en giftig) melksap dat wel wordt gebruikt om wratten mee aan te stippen.

De ene plant is idd Verbena Hastana. Groeit hier ook id vlindertuin. Is een matige vlinderlokker. Z'n broertje Verbena Bonariensis lokt meer vlinder, maar is ook een echt (mooi) (on)kruid.

De laatste plant is idd Wolfsmelk.