Jump to content

Ken je (on)kruidje

Jorieke123
 Share

Recommended Posts

nee, geen dovenetel, het lijkt mij eerder hondsdraf

Ik zou je willen uitnodigen Eva om eens langs te komen hier. Dagelijks vertrap ik allerlei planten en ik doe echt m'n best om ze in ieder geval een naam te kunnen geven voor ik ze platstamp maar ik ben echt al blij als ik die ene foto van Jet als een boterbloemachtige kan benoemen. Van sommige soorten zijn er zoooooooo veel. Neem de polygonums - dat iets er één is dat kan ik nog wel zien maar welke dan precies weet ik echt niet! Zo ook met weegbree, daar zijn er ook best veel van of de boterbloem. En nou weet ik wel dat je soms het landschap erbij moet rekenen en dat de zeeweegbree niet langs een zoetwaterriviertje zal groeien maar de praktijk is ook verwarrend. Ik loop dagelijks op een veldje waar bloemen samen groeien terwijl de een volgens de theorie juist op schraal akkerland groeit en de ander op voedselgrijk grasland. En toch staan ze gezellig naast elkaar!

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

@appelvrouw

Ik gebruik op al mijn struintochten "Elseviers nieuwe plantengids" - handzaam past in de zakken van een flinke jas! Lijkt denk ik heel erg op jouw Roger Philips. Maar als opzoekboek thuis heb ik ook Blandine Vue's Flore des jardins traditionnels du Nord-Est de la France. - Plantes vivaces, annuelles et bisannuelles. Mocht je dat nog niet hebben dan moet je dat zeker op je verjaarslijstje zetten! Mooie foto's en fijne beschrijvingen ook van de franse bijnamen en gebruiken van de planten uit 'onze' hoek van Frankrijk.

Veuvecouderc

Frank..ik was niet van plan hem te eten..(ik eet niet alles uit mijn tuin )

Leslie bedankt voor de tip..ik ga hem hier in de bibliotheek eerst eens bekijken..ik heb ook nog diezelfde elsevier en ik bedacht me door jouw mailtje dat ik nog een prachtig Engels boek heb..een beetje weggestopt hier vanwege de taal. Wild flowers van Dietmar Aichele..heel mooi geïllustreerd, die ga ik meteen opzoeken.

Eva als je bij Leslie gaat kijken wat zij allemaal vertrapt dan kom je meteen hier langs; dan gaan we op orchideeën jacht

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image
nee, geen dovenetel, het lijkt mij eerder hondsdraf

Ik zou je willen uitnodigen Eva om eens langs te komen hier. Dagelijks vertrap ik allerlei planten en ik doe echt m'n best om ze in ieder geval een naam te kunnen geven voor ik ze platstamp maar ik ben echt al blij als ik die ene foto van Jet als een boterbloemachtige kan benoemen. Van sommige soorten zijn er zoooooooo veel. Neem de polygonums - dat iets er één is dat kan ik nog wel zien maar welke dan precies weet ik echt niet! Zo ook met weegbree, daar zijn er ook best veel van of de boterbloem. En nou weet ik wel dat je soms het landschap erbij moet rekenen en dat de zeeweegbree niet langs een zoetwaterriviertje zal groeien maar de praktijk is ook verwarrend. Ik loop dagelijks op een veldje waar bloemen samen groeien terwijl de een volgens de theorie juist op schraal akkerland groeit en de ander op voedselgrijk grasland. En toch staan ze gezellig naast elkaar!

als ik je nou eens vertel dat er van de (simpele?!) paardenbloem al verschillende soorten zijn die er op het eerste oog allemaal hetzelfde uitzien...tja, dan is het vreselijk moeilijk. om die te determineren heb je de Heukels nodig. andere boeken zijn dan echt niet toereikend meer.

let wel; er staan geen plaatjes in de heukels, alles gaat met determineer-sleutels

die 'ondersoorten' benoem ik vaak gewoon niet. dat soort pogingen onderneem ik alleen als ik op stap ben met een prof bioloog...

ik ga graag op je uitnodiging om bij je langs te komen in, dan kan ik je vertellen waarom sommige bloemen tóch gezellig naast elkaar staan

en natuurlijk kom ik dan ook bij Jet om Orchideeen te jagen!

als ik je nou eens vertel dat er van de (simpele?!) paardenbloem al verschillende soorten zijn die er op het eerste oog allemaal hetzelfde uitzien...

Vertel mij wat. Ik denk niet dat mijn paardenbloemenjam zuiver is! Ik weet (vrijwel) zeker dat ik ook wat muizenoren heb geplukt.

Neem die Heukels maar mee als je komt, dan kun je meteen aanschouwelijk onderwijs geven in hoe je zo'n boek nou goed moet gebruiken. Want ik heb dat wel eens geprobeerd dat determineren maar zonder gedegen kennis van de terminologie kom ik soms bij hele andere levende wezens uit

Veuvecouderc

Wat is dit dan toch?

Ik zag het staan op een open plek in het bos, vlak bij velden brandnetel en berenklauw. Ik vond het een spannend plantje.

Foto-UI66BRPR.jpg

Foto-WPSWHU67.jpg

Een mening is altijd vrijblijvend,

soms aantrekkelijk,

soms verwerpelijk,

verstandig of dwaas,

men aanvaardt haar, of aanvaardt haar niet.

Dank je Dennis!!

Ik kan me van vorig jaar herinneren dat die stekelbollen er vorig jaar stonden. Leuk plantje! Ik kom graag op dat stukje. Er staan ook altijd enorme berenklauwen. Prachtig. (en veel konijnen, wat mijn hond geweldig vindt)

Een mening is altijd vrijblijvend,

soms aantrekkelijk,

soms verwerpelijk,

verstandig of dwaas,

men aanvaardt haar, of aanvaardt haar niet.

Ik heb echt respect voor jullie, hoe kun je nou aan die jonge blaadjes zien dat het een witte dovenetel wordt en niet een paarse?

De zaailing van L. album maakt sneller volume dan die van L. Purpureum.

Ook hebben de laatste meer anthocyaan in het blad.

Graszaailingen benoemen, dat is veel lastiger.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image
Ik verplant ze voortdurend en het lukt altijd

Zelfs vorige winter toen we de tuin gingen frezen heb ik ze eruit getrokken en later weer teruggeplant. Deze winter was ik ze vergeten terug te planten en zijn er veel bevroren..maar ik zie al weer overal zaailingetjes opkomen..

Ik heb ze ook, verplant en uit zaad. Ik heb zelfs sommige stammen die er na de winter nog goed uitzagen 'gesnoeid' en die groeien nu gewoon weer uit. In mijn 'jonge' border zet ik alles wat ik kan vinden maar ik vrees zelfs dat deze jongen in de toekomst overdadig aanwezig gaat zijn

Persoonlijk ben ik gek op euphorbia's. Toevallig vind ik dit exemplaar niet zo mooi (behalve de bloeiende delen) maar vrijwel alle andere euphorbia's krijgen een hartelijk welkom in mijn tuin. Gelukkig groeien er hier in de buurt genoeg.

Jij komt toch ook naar de moestuindag of niet.Ik heb hier zaad liggen van de euphorbia leuconeura een plant voor binnen.Ik heb toevallig vorige week al mijn kleine plantjes weggegooid.Kvond ze in de weg staan en deed er eig niks mee.

Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.

dat klopt Thea! daarom heb ik ze ook in mijn tuin staan...

potters zijn volgens mij een van de mooiste vogelsoorten die we in nederland hebben.

Appeltje:

sjips, ze was hier vandaag nog....

Als Leslie het ook goed vind zal ik het mijn zus vragen, ze is tenslotte net zo gek op natuur etc als ik!

Denk dat ze nogal veel nectar bevatten en daarom die mieren er zijn, volgens mij plukte wij als kind zo'n bloemetje en likte aan het steeltje, vast bij gebrek aan snoep

Players only love you when they're playing.

Ik ben ook weer een onkruidje wijzer....heb vorig jaar blijkbaar smeerwortel gezaaid....appelvrouw was er gisteren en die wist wat het was

Waaraan kan ik zien of het een Bocking 14 is?....of zie ik dat pas op het najaar als het óf overal te voorschijn komt....óf net niet.

pict255758321335432016.jpg

pict255860281335432020.jpg

In élk geval fijn voor hommels