Jump to content

Advies gevraagd: plaatsen nieuwe bak, grond en verplanten

Recommended Posts

Ik lees al een behoorlijke tijd hier mee en heb al erg veel geleerd van jullie.

Nu heb ik een vraagje, ik tuinier nu voor het 2e seizoen in een bak van ongeveer 2x2m.

Volgend jaar krijg ik een bak van de zelfde afmetingen erbij, alleen is die nu gevuld met kleigrond(blauw) en vaste planten. Wat kan ik het beste doen om de vaste planten vooral de sering die erin staat goed te verpoten..... En nog belangrijker hoe krijg ik die vaste, harde kleigrond goed voor het verbouwen van mijn groenten.

Ik heb toch het idee dat ik in ieder geval mijn bladgroenten volgend jaar niet meer in dezelfde bak als dit jaar moet gaan telen.

Afbeelding

Dit is hem afgelopen voorjaar.

Door er veel compost (verbeterd de structuur en het gehalte aan humus) en een beetje scherp zand (metselzand) doorheen te mengen.

Dat zand verbeterd de doorlatendheid van de grond en maakt het hat beter bewerkbaar.

Verder de pH controleren of er ook kalk aan toegevoegd moet worden. De Welkoop / Boerenbond doet dit gratis.

met vriendelijke groet, Rubo

Wat voor compost kan ik het beste gebruiken? Ik heb hier totaal geen ervaring mee namelijk. Is bijv. koemestkorrels een goed ding? En kan ik dat dan beter in het najaar over 2 maand ofzo doen of beter in het voorjaar?