el164 Posted August 13, 2012 Share Posted August 13, 2012 Ik lees al een behoorlijke tijd hier mee en heb al erg veel geleerd van jullie.Nu heb ik een vraagje, ik tuinier nu voor het 2e seizoen in een bak van ongeveer 2x2m.Volgend jaar krijg ik een bak van de zelfde afmetingen erbij, alleen is die nu gevuld met kleigrond(blauw) en vaste planten. Wat kan ik het beste doen om de vaste planten vooral de sering die erin staat goed te verpoten..... En nog belangrijker hoe krijg ik die vaste, harde kleigrond goed voor het verbouwen van mijn groenten. Ik heb toch het idee dat ik in ieder geval mijn bladgroenten volgend jaar niet meer in dezelfde bak als dit jaar moet gaan telen. AfbeeldingDit is hem afgelopen voorjaar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted August 13, 2012 Share Posted August 13, 2012 Je moet de wortels van die sering eerst met een schop rondom doorsteken zodat je een hanteerbare kluit krijgt. Dan laat je hem nog een maand zitten(dan vormen nieuwe haarwortels) en dan kun je hem verpoten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
el164 Posted August 13, 2012 Author Share Posted August 13, 2012 Super dan ga ik dat in ieder geval zo doen. Nu nog uitvinden hoe ik die kleigrond goed krijg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rubo Posted August 14, 2012 Share Posted August 14, 2012 Door er veel compost (verbeterd de structuur en het gehalte aan humus) en een beetje scherp zand (metselzand) doorheen te mengen.Dat zand verbeterd de doorlatendheid van de grond en maakt het hat beter bewerkbaar.Verder de pH controleren of er ook kalk aan toegevoegd moet worden. De Welkoop / Boerenbond doet dit gratis. Quote met vriendelijke groet, Rubo Link to comment Share on other sites More sharing options...
el164 Posted August 14, 2012 Author Share Posted August 14, 2012 Wat voor compost kan ik het beste gebruiken? Ik heb hier totaal geen ervaring mee namelijk. Is bijv. koemestkorrels een goed ding? En kan ik dat dan beter in het najaar over 2 maand ofzo doen of beter in het voorjaar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rubo Posted August 14, 2012 Share Posted August 14, 2012 Ik zie aan je profiel dat je in Groningen woont. In Hoogezand is bij de gemeente gratis een aanganger compost te halen. Quote met vriendelijke groet, Rubo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts