Jump to content

Augurken en komkommers inmaken in zoetzuur

Antoine
 Share

Recommended Posts

5 potten Komkommer a la Cornersmith..

Deze gisteren gemaakt en een pot meegenomen naar een feestmaaltijd. De jarige kiepte de pot meteen om terwijl i nog riep "niet doen..moet minstens drie weken staan"..

Wat blijkt: super lekker in een paar minuten was het opgegeten bij de broodjes paté en iedereen onder de indruk van de smaak.

Goed recept dus Anna!!

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

5 potten Komkommer a la Cornersmith..dank aan Anna voor het recept.

Vreemd... zelfs als ik zoek op 'komkommer' van 'Anna' komt dat recept er niet uit

Even verder gezocht, voor wie hier ook van begint te kwijlen: http://kookgewoon.nl/komkommer-inmaken/#

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Jongens! Dat klinkt lekker, die ingemaakte komkommer. Dank Anna, Appelvrouw en Speets. (Teamwork hier op t forum. Ongelofeloos )

Dat wordt komkommers kopen vrees ik. Want ze gaan hier niet knijterhard nog... (1 kleintje per week ongeveer) Maar wil t recept wel proberen!

wees bevriend met kleine dingen

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Haha, allemaal aan de inmaakkomkommers Dit zijn ze dan, samen met wat courgette op zoetzuur:

IMG080435621501447956.JPG

Excuus voor de slechte foto.. het is te donker.

Appelvrouw welke azijn heb je gebruikt? En je hebt ze vast in de oven gezet ipv wecken? Hoelang bij hoeveel graden? Gaat dat ook goed met gewone schroefdekselpotten? M'n weckpotten zijn vol.. ik heb er ook gewoon veel te weinig

Ja Charly komkommers kopen voor dit recept zou ik doen..zeker als ze in de aanbieding zijn aan t einde van de marktdag..nu zijn ze er voor een kopie Neem vooral niet te dikke en lekkere stevige.

Anna: Inderdaad in de oven ..omdat de komkommers de inhoud van de pot behoorlijk afkoelen heb ik ze 30 minuten op 130 graden gehad..in gewone en schroefdeksel en klikdeksel..alles ging goed..en ook alles daarna goed vacuum!

Ik heb de franse witte inmaakazijn gebruikt van 8% verdund met water 1:1. Verder geen water meer toegevoegd zoals wel opgemerkt in het recept, ik had dus 5dl azijn en 5 dl water en 220 gram suiker gebruikt.

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Inderdaad in de oven ..omdat de komkommers de inhoud van de pot behoorlijk afkoelen heb ik ze 30 minuten op 130 graden gehad..in gewone en schroefdeksel en klikdeksel..alles ging goed..en ook alles daarna goed vacuum!

.

Pompompom... nu wil ik natuurlijk weten hoe dat gaat in de oven: dichtdraaien, opsekop in de oven?

Of open in de oven en pas uit de oven dichtdraaien en opsekop?

Niks opsekop

Gewoon pottenrandjes goed schoonmaken..deksel er aangedraaid op en de koude oven in. Ik laat de oven met potten erin opwarmen.

Voor het recept van Cornersmith trouwens: Ík spoel de komkommers wel af na het zouten..(ik laat ze een nacht in het zout) dan laat ik het een uurtje uitlekken.

Inderdaad in de oven .. 30 minuten op 130 graden ...in gewone en schroefdeksel en klikdeksel

Dat zal in een 'gewone' oven geen probleem zijn, maar ik doe het een volgende keer weer in een pan kokend water want ik heb een combimag.

Die verhit met z'n grill, dus alle hitte komt van boven. En dan ben ik een beetje bang dat de kunststof binnenkant van de deksel daardoor ongemerkt een beetje smelt/oplost

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image
Ik deel geen recepten uit boeken in het openbaar. Maar als je de berichten even goed leest dan kun je het recept zo vinden..

'Zo' viel best tegen, maar heb wel genoeg inspiratie voor Hollands zoetzuur ipv de Turkse variant

Voor de derde keer in 5 dagen maak ik nu die kleine plakjes komkommer. De kruidenmix in dit zoetzuur vind ik heerlijk. Tot nu toe zonder ui gemaakt, nu 6 potten in de oven mét ui en jalapenoflakes

"in de oven .. 30 minuten op 130 graden ...in gewone en schroefdeksel en klikdeksel"

Dat zal in een 'gewone' oven geen probleem zijn, maar ik doe het een volgende keer weer in een pan kokend water want ik heb een combimag.

Die verhit met z'n grill, dus alle hitte komt van boven. En dan ben ik een beetje bang dat de kunststof binnenkant van de deksel daardoor ongemerkt een beetje smelt/oplost

Intussen die deksel eens goed bekeken: inderdaad gesmolten

Niet alleen kon de pot zo geen vacuüm meer trekken, het lijkt me ook niet gezond.

Niet persoonlijk bedoeld hoor, ik heb maar een kleine mag.

DSCF651014291501696795.JPG

Ze zijn wel verslavend lekker

Balen van die deksels, Speets. Ik heb hier ook meer dan de helft van de tijd alleen een combimagnetron tot m'n beschikking. Wist niet dat ze alleen van boven verwarmden. Maar dat verklaart wel mijn grote moeite een decent brood te produceren uit dat oventje.

On topic. Naar de markt geweest, maar de komkommers waren zo loei-groot. Dat leek me nix.

Wel zie ik dat mijn vier komkommerplanten toch nog tekenen van ruime nieuwe aanwas vertonen. Dus als die een beetje door willen groeien, ga ik het van eigen oogst doen. Toch veel leuker!

De afstand schotel-grill is 19 cm.

De pot was 13 cm, dus maar 6 cm tussen deksel en grill.

Maar ook al zie je niet dat het plastic gesmolten is, ik denk dat er toch schadelijke stoffen vrijkomen. Die deksels zijn er niet op gemaakt om onder de grill te zetten. Ik vertrouw dat nooit zo, plastic en hitte...

Volgende keer gaan ze weer ouderwets in een pan kokend water. Dat wordt lang niet zo heet.

Ik doe trouwens ook geen weckpotten meer in de mag om nog even na te verhitten. Lijkt me slecht voor de elastieken.

Zo. Mijn tomaten / sourgherkin mix staat in t zoetzuur in potjes in de oven à la Appelvrouw - hoop ik. Mijn eerste ervaring met zoetzuur was nog niet bovenmatig, qua proces. Ik had recept gevolgd, maar had te veel groenten voor veel te weinig sap. Er stond dat azijn en water 10 min moesten borrelen. Denk dat er toen veel te veel verdampt is. Ofzo. Enfin. In allerijl nog extra azijn/water/suiker/zout toegevoegd aan slinkende voorraad vocht, om ook de overige potjes te kunnen vullen. Behoorlijk stressy, en natuurlijk troep-keuken. Daarnaast was het gebeuren in de pot niet heet genoeg. Had mi nooit vacuüm getrokken zonder 'methode appelvrouw' of wecken. Maar goed. Alles staat in de oven nu. En ziet er wel leuk en lekker uit. Ik ga straks een fotootje toevoegen.

Edit: zo ziet t er nu uit. Volgens mij is m'n sourgherkin wel erg gaar geworden in de oven. Hahahaha. Maar vacuüm, joh, dat wil je niet geloven!

2bcbaf73a5a16fd5942d571dadf3f17d.jpg

... de hitte komt dus van de hete lucht als hij op ovenstand staat

Dat klopt, die van mij heeft ook een hete luchtfunctie. Maar waar komt die hete lucht vandaan?

Kijk eens naar boven in je apparaat als de hete luchtfunctie aan staat.

Bij mij zie je dan dat de grill, in de achterst helft van de bovenkant (zie foto), staat te gloeien voor de hitte.

Vervolgens verspreidt de ventilator die hitte door de oven.

Bovenin, onder de grill, is het dus het heetst. Vandaar dat die deksels smelten.

Maar hopelijk werkt die van jullie anders

DSCF6516-464731501776776.jpg

Het doel van het zouten van de komkommers/augurken is 2-ledig

Door het onttrekken van vocht voorkom je bederf omdat je op een te laag zuur percentage komt als op langer termijn (teveel) vocht uit de vruchten komt.

Tevens loop je het risico dat het een slappe boel wordt doordat de huid erg slap wordt.

• Over bederf: er zijn meerdere recepten waarin de azijn verdund wordt naar smaak. Dus zo nauw komt dat percentage niet.

• Over slap worden: augurken en komkommers worden vooral slap door (te lang) wecken. Er zijn genoeg mensen die ze alleen overgieten met kokende azijn.

• Algemene opmerking over veel van de hier genoemde recepten is dat ik me verbaas over de vaak tegelijkertijd gebruikte manieren van conserveren.
    Ik begrijp ook wel dat je een en ander niet (alleen) doet ter conservering, maar soms lijkt het me wel wat (drie-/vier-)dubbelop.
    Zout én azijn én verhitten én vacuüm trekken... knappe komkommer die dan nog bederft

Zouten lijkt mij (in het geval van augurken/komkommers) niet voor de houdbaarheid Speets. Maar ik kan het mis hebben? Meer voor het onttrekken van vocht uit de komkommer waardoor ze steviger worden.

En als je ze alleen overgiet met hete azijn dan zijn ze niet zo lang houdbaar, moet je ze vaak bewaren in de koelkast.

Ik weck ze 10 minuten nadat de plakjes eerst zijn verhit in de pan met het hete vocht. En die plakjes hebben nog steeds een lekkere bite. Tuurlijk niet knapperig als een komkommer, maar ook geen zachte drek zeg maar Dat was ook wel echt mijn voorwaarde, daarom had ik vorig jaar maar 4 potten gemaakt om te testen. En nu al 8 en hopelijk nog meer dit jaar