Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Brandnetelgier uitgieten op uitgeputte klei grond

davo1979

Recommended Posts

De helft van het stuk grond wat wij hebben doet het uitermate goed. De andere helft doet het ronduit slecht. Dingen willen er niet groeien.

Na navraag blijkt de vorige eigenaar jaar in jaar uit aardappelen er op te hebben gezet. Ik heb zelf het idee dat de klei grond hier uitgeput door is. Omdat het dit jaar waarschijnlijk niet gaat lukken om er paardenmest op te gooien en mulchen niet zo snel gaat, dacht ik aan brandnetelgier. Hier heb ik een liter of 100 van staan. Maarja is dit wel een goed idee? En hoe zou ik dat moeten aanpakken?

Bedankt

Zoek ook eens op aaltjes (ook wel bodemmoeheid genoemd). Aaltjes zijn vooral schadelijk als hun aantal sterk toeneemt door jaarlijks hetzelfde gewas op hetzelfde stuk grond te telen (hier komt de term bodemmoeheid ook vandaan). In dat geval heeft het weinig met de voedingstoestand te maken.

Je zou eventueel de grond kunnen laten testen op uitputting (gebrek aan voedingstoffen/elementen), bijvoorbeeld bij giala bodem. Als je dit jaar niet bemest hebt zou het inderdaad een tekort aan voeding kunnen zijn, met gericht bemesten van de individuele gewassen zal je dan snel verschil merken in groei. Ik zou nu voor een snelwerkend kunstmest gaan, tenzij dat voor jou een bezwaar is, dan kun je ook langzaam werkende organische mest gebruiken (zie bijvoorbeeld DCM website), aangevuld met wat zeewierkalk, beendermeel en bloedmeel. Alles geheel afhankelijk wat je hebt staan.

Met brandnetelgier heb ik geen ervaring.