Jump to content
Jorieke123

Kaas, yoghurt en boter maken

Recommended Posts

Miezerig weer vandaag, ik hoop op nog wat echte millimeters, maar heb dus een (extra) kaasmaakdag ingepland. Ik heb 15 liter om Montery Jack van te maken. Nog niet eerder gemaakt, dus ik ben benieuwd. 

Ook maak ik nog zure room en van de melkwei (plus wat melk) maak ik ricotta. 

Op 9-12-2020 om 15:28, Jorieke123 zei:

Verder geen mensen bezig met de bewaarkazen? Ik heb vorige winter overgeslagen en daar baalde ik begin dit jaar best erg van (Corona, niet naar de winkel, en dan geen kaas hebben liggen... :thumbdown:)

Ik heb twee weken terug wel vast kilokaasvormen (met netje) bij de kaasmakerij geleend, zodat ik er nu in mijn vakantie mee aan de slag kon. Heb alleen eerst nieuw ferment nodig (misschien eens die poedervorm bestellen), nieuw stremsel en eventueel calcium enzo, maar dat bestellen komt er steeds niet van. Moet ook een nieuwe pekel maken, want die heb ik niet onderhouden en er stond schimmel op. En het is gewoon nog steeds te warm buiten, dan kan ik de kaas niet koud genoeg opslaan :? De kamer waar ik eerder kaas bewaarde is nu een thuiswerkplek en daarmee niet koud genoeg meer. Allemaal van die dingen waardoor het kaasmaken er toch steeds niet van komt..

oh wow, wat ziet dat er goed uit, Jorieke😃

Ik heb helaas al in geen 4 jaar meer kaas gemaakt. ik heb nu ook geen kelder of een koelkastgrot om ze goed te bewaren. misschien in de toekomst weer. 
Als ik zo de fotos zie komt er wel een beetje heiwee naar die tijden van kaas maken, smaken proberen en eten.🙄
Heerlijk zo'n voorraad te hebben.

• Like 2

~ Waarom zou je kinderen wonderen gaan uitleggen terwijl je ze ook een tuin kunt laten aanleggen. ~

Hahaha. Ja wat Old Rose schrijft. Super toffe collectie zo hee, Jorieke. Rijkdom hoor!

• Like 1

wees bevriend met kleine dingen

Morgen zijn hier vast weer veel carbid-knallen te horen de hele dag, dus ik plan een kaasmaakdag. 1 van de laatste deze 'winter' (de meeste kaasdagen vielen in de herfst..), dus ik ga even goed bedenken wat ik nog wil maken... welke kruiden of welke kaassoort. Sowieso een meikaas, of iets anders vers wat we deze week al kunnen eten. 

Ik heb bijna alle kazen van rauwe melk gemaakt dit seizoen. En er is er tot nu toe nog geen 1 uit zijn waxjasje gebarsten ofzo. Ik heb trouwens nog kaaswax voor leuk wat kaasjes, dat is wel fijn om te weten. :thumbup:

Zo op de laatste dag van 2020 ga ik een 'shit-show' kaas maken. Met paprikavlokken, komijn, fenegriek, tijmpoeder, knoflookpoeder en Jootje haar kerriepoeder. Kan niet missen toch?

(ik heb wel alles gewogen en genoteerd dus van echt een shit-show kan je niet spreken dan. Maar wie weet blijkt ie superlekker en dan baal ik dat ik maar wat gedaan heb ;)

@jorieke

Hoe wax jij jouw kazen? Mijn grote vorm past niet in mijn smeltpan en dan smeer ik het erop wat er totaal niet strak en heel lelijk uitziet. Heb jij zo’n grote pan waar je kaas inpast of heb je een betere techniek?

Nou, ik zal ook nog maar een grotere bak opofferen. Vind die grote kaas zo lelijk gewaxt. Daar baal ik echt van.

Deze rvs kommen heb ik bij de Action gehaald, geen idee of ze ze nog hebben hoor. En die warm ik dan op in een grotere pan met een laagje water. Op die grotere past een deksel van 1 van mijn normale pannen, dan smelt alles net even wat sneller. En het kleine beetje wax wat er op komt dan pulk ik er wel weer makkelijk van af. 

Ik meende de kleine al te herkennen. Die heb ik ook voor de wax. Nu maar kijken wanneer zo’n elementaire winkel als de action open gaat. Hoezo niet essentieel?!

Werk in uitvoering

9266bccbc77d14902053a36f33d8af39.jpg

3997a3cf1a75325cb483c28803a00c29.jpg

Gisteren 2 liter vanille yoghurt en 2 liter Turkse rijstepap. Is op... dus vandaag nog de afgeroomde melk van de parmezaan. Was 4 liter. Benieuwd of dat ook binnen 2 dag op gaat.

• Like 2

Gestoofde peertjes met room?

Ik had 5 emmers yoghurt gemaakt. 4 x vanille waarvan 1 is weggegeven en 1 gewone. Lekker dik geworden. Just as I like it.

Wat gebruik je als ent voor die zure room Jorieke?

Ik heb het een paar dagen terug voor het eerst gemaakt met ontdooide room en een restje zure room uit de winkel. De bedoeling is om er morgen bananencake(jes) met rum van te maken :) Je kan het ook een beetje door pompoensoep doen.

Leg door de soep. Goeie. Bietensoep met room is een van mijn favorieten!

Oh ja, door soep. En ik ga eens kijken naar gestoofde peertjes. Heb ik niet 'op voorraad', maar vanmiddag moeten we naar een boerderijwinkel dus misschien scoor ik daar wat.

Ik maak de zure room met een blokje kaasferment. Normaal 1 klontje met zo'n 100 ml room. En dat gaat altijd wel goed. Nu heb ik dik 200 ml room genomen, zo'n klontje lijkt mij toch altijd wat te groot voor zo'n kleine hoeveelheid. Dat had ik blijkbaar fout... :) 

Hoe lang laat je het dan staan, op kamertemperatuur denk ik? Na 1 dag was het hier nog heel dun, maar na 2 dagen was het prima.  Er was wel een soort tweedeling, een witte dunnere laag onderin en een gele dikkere laag bovenin de pot. Heb het maar door elkaar geroerd en daarna in de koelkast gezet.

Voor ingevroren zuursel zeggen ze dat je 2% ipv 1% moet gebruiken voor kaas, misschien is dat het ook wel? Wat is 1 blokje bij jou? IJsklontjesvorm of groter?

Ja ik heb van die ijsklontzakjes, dat komt meestal op zo'n 15 ml denk ik. iets minder? Ik laat het vaak 1,5 dag staan ja. 1 is te kort, zal aan de temperatuur in ons huis liggen. Die is verre van constant. Ik pak sowieso echt wel alleen de allerbovenste (en dus dikste?) room. Je krijgt al gauw een dunner witter laagje onderin ja. 

Volgende keer gewoon weer de normale verhouding...