Jump to content

Kaas, yoghurt en boter maken

Jorieke123
 Share

Recommended Posts

Ik heb ook houdbare room gebruikt en 4 blokjes zuursel. Het bovenste stukje was al vrij snel dik. Ik weet niet of ik het nou wel of niet moest roeren... heeft wel 2 dagen op het aanrecht gestaan dat de rest ook dikker werd. Vind dat best lang hoor en het dubbele van wat ‘men’ zegt.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Oeps... ik dacht na het lezen van je bericht: die beantwoord ik zo even! En nu zijn we alweer een week verder :oops:

Niet dat ik nou echt het antwoord heb ook hoor, maar ik kijk en ruik en bepaal dan of het nog goed is. Ik heb nu nog een beetje staan, van uhm, afgelopen weekend? We hebben er al 2x wat uit gehaald voor gerechten en het laatste beetje eten we morgen. Ik heb net even geroken en het rook nog heerlijk. 

Ahahah, dank je!
Ik heb toen ook maar vertrouwd op mijn neus.

Met sommige dingen vind ik het wel lastig hoor. Heb ooit een patisserie cursus gedaan en die man gebruikte 5 dagen lang dezelfde geklopte slagroom. Wt...??! Kan dat? Ja dus.
Wordt wel wateriger, maar dan opnieuw kloppen. Zou ik dus bv nooit doen, maar kennelijk is het nog eetbaar. Smaakte ook goed trouwens, maar zou dat zelf nooit gedurfd hebben.

Had bij de zure room ook het gevoel dat die langer houdbaar zou zijn dan ik denk.

• 2 weeks later...

Eens even terugbladeren in mijn schriftje: het was sowieso 'gewoon' het Gouda recept wat ik hier op het forum uit heb getypt, wat voor een groot gedeelte uit 'Kaas je kaasje' komt. Ik heb deze keer (dit is kaasje 1) gepasteuriseerde melk gebruikt, na deze batch (1, 2 en 3) ben ik met rauwe melk gaan werken. 

Ik heb ze minder lang in de pekel gehad, ik zou hem naast een andere moeten proeven voor het verschil. Deze is wel wat minder zout, maar hij is ook nog vrij jong. Ze hebben een kleine maand gelegen voordat ik ze heb gerookt en gewaxt. 

Ah. Ja dat Goudse recept van jou blijft toch eigenlijk wel het meest toffe. Best bewerkelijk. Maar oh zo creamy. En niets te overheersend en dus voor vanalles te gebruiken. Lekker man!

wees bevriend met kleine dingen

• 4 weeks later...

Ik heb vandaag mijn 2 (een grotere en een kleinere) Montery Jack kaasjes uitgepakt, omdat hun waxjas nogal losjes zat. Ik was bang dat het daar onder er erg vochtig zou zijn, maar dat was niet het geval. Ik heb de kaasjes toch even te drogen gelegd in een koele kamer, en zal ze deze week weer opnieuw waxen. Ze roken al lekker, maar ik wil ze graag langer bewaren. En nog verder laten rijpen natuurlijk.

• 7 months later...

Ik was nog steeds niet zo tevreden over de zure room die ik wel eens maak. Het dikt niet snel genoeg in, en dan staat het zo lang op kamertemp. om het dikker te krijgen, en dan nog was het wat te dun naar mijn smaak. En het afromen van een liter of 5 tot 7 melk in een emmer is een uitdaging. Als je het doet voor room, zeg maar. Als je het doet om room weg te krijgen uit de melk, dan kan je wat ruimer afromen. 

In ieder geval: ik zag dit filmpje langskomen en heb haar manier eens geprobeerd.

(vanaf 2:08 en dan nog een keer vanaf 4:55 en ook 6:20 en daarna om 18 minuten voor het resultaat) 

Ze zet een pot met (verhitte en afgekoelde) melk+room, aangezuurd met karnemelk (ik nam kaasferment want ik had geen karnemelk) 24 uur op kamertemperatuur. En dan schep je er de volgende dag de zure room van af. En dat ging top! We drinken hier eigenlijk nooit karnemelk, maar dat moet ik dan maar eens gaan doen want het is ook wel een handige verse (en zeer actieve) cultuur om volgende week weer kaas en zure room enzo mee te maken. 

Mijn pot: als je goed kijkt dan zie je room bovenop :)

IMG_4682.JPG

• Like 2

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Of komijn😃. Lie had van de week trouwens een mega lekkere kaas gekocht op de markt. Rauwmelks met een korst van kruiden bloemen. Ik herkende iig goudsbloem en korenbloem. De kaas was de lekkerste die in in tijden heb geproefd, ja nog lekkerder dan onze eigen gemaakte kazen. Hij heeft helaas de naam en de regio niet gevraagd.

1F2B264C-699F-463C-8CBD-A35E8909349D.thumb.jpeg.bdf82abb068f0b149718daeac2b5d8cd.jpeg

• Like 4

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

Ik gooi er een bestelling uit bij Levenvanhetland.nl omdat mijn poedertjes toch wel flink oud zijn ondertussen (tht 2017! :shock: ). Witschimmel, blauwschimmel, kaasferment, enz. Heeft iemand nog iets nodig wat ik mee kan bestellen wat ik dan voor je in een enveloppe kan doen en op kan sturen? (geen pakketpost artikelen a.u.b. want daar winnen we niets mee aangezien de verzendkosten 5,50 zijn bij die webshop. Kan je net zo goed zelf bestellen)

Mocht iemand binnenkort eens bij Braumarkt bestellen (die hebben dan weer bijna niets op voorraad op dit moment, van wat ik wil hebben) dan wil ik wel een zakje yoghurtferment om weer eens fris te starten. Dat is bij Levenvanhetland alleen in grotere verpakking te koop en dat is toch wat overdreven voor hoe lang ik met zo'n klein zakje kan doen. Het heeft geen haast, maar wie weet... 

• Like 1

Ik heb van de week een 'oude' baby Goudse kaas gemaakt, naar het recept van Nils op het Zelfkaasmaken-forum. https://zelfkaasmaken.forum2go.nl/index.php 

Die heb ik vorig jaar ook gemaakt, en die werd best lekker, maar door de waxlaag blijft het een wat zachter (klef?) kaasje. Dus nu ga ik weer eens aan de slag met kaascoating.

Ik heb nog een emmertje staan, ooit met haast gekocht voor een Parmezaanse kaas die ging barsten. Het spul is al even over de datum (ergens in 2019) maar het ziet er na roeren nog erg goed uit. Is volgens mij niets mee aan de hand. Dus dat heb ik er net op gesmeerd. Pas 1 laagje, aan 1 kant van de kaas:

IMG_4784.JPG

Ook maakte ik brie, naar een recept uit mijn Amerikaanse kaasmaakboek. Eens zien hoe anders dat uitpakt als je het vergelijkt met de camemberts die ik eerder maakte. 

IMG_4785.JPG

En verder weer potten yoghurt, weer karnemelk+zure room, en pannenkoeken van de melkwei ;) 

Ik zal de updates over de kaasjes in hun eigen topics (Goudse kaas topic, en witschimmelkaas topic) posten. 

Omdat ik nog best wat kaasjes heb liggen na afgelopen winter, maak ik nu steeds maar een enkele wat grotere (bewaar)kaas. Denk ik :think: En dan ook een schimmelkaas of verse kaas ofzo.

• Like 1

Oh wat zijn ze mooi geworden, Joriek.
En toch ook weer wat nieuwe dingen proberen, zie ik. Ben benieuwd of de brie lekkerder wordt dan de camembert. Of gewoon meer brie dan camembert. Hahaha. Die laatste was iig altijd heerlijk.

Als ik dat zo lees, ook weer zin m’n kaas-spul af te stoffen. Zit er ff niet in, dus ik lees graag mee!

• Like 1

wees bevriend met kleine dingen

Ik heb nog steeds geen lekkere brie gemaakt. Volgens mij 3 x gemaakt en de smaak was de 1e x echt heel vies en de 2e x mwah… staat nog eigenlijk op mijn todo dat die ook fatsoenlijk is.

Ik krijg kaaskriebels zo. Heb dit jaar alleen een parmezaan en wat verse roomkaasjes gemaakt.