Jump to content

Kaas, yoghurt en boter maken

Jorieke123
 Share

Recommended Posts

Kunnen jullie uitleggen hoe jullie roomboter maken? 

Wij hebben het nu een paar keer geprobeerd van rauwe melk, maar twijfel nog een beetje over de structuur van de boter, die erg zacht is. 

Wij koken  de rouwe melk niet eerst.En we gebruiken geen karnemelk. Zou dat wel moeten?
1) Laten de room in nog een dag naar boven komen en scheppen dat af

2) Indien er toch nog teveel melk in zit herhalen we dat nog een keer

3) Room een dag laten ademen buiten de koelkast?

4) Schudden tot er boter ontstaat

5) Boter goed wassen. Dit is soms lastig omdat de boter erg zacht is en daardoor overal aan blijft plakken

Hoor het graag als jullie tips hebben hoe dit proces te verbeteren!

Ik zuur het niet aan nee, vind ik toch niet zo lekker. Ik schep room af, maar pasteuriseer dat wel. Vaak vries ik dat dan in, omdat ik steeds kleinere hoeveelheden room heb en liever een wat grotere hoeveelheid ga karnen. 

Na ontdooien verwarm ik het iets, tot een graad of 30, en dan kloppen met de staande mixer tot er boter ontstaat. Daarna koel ik de hele kom in wat koud water want de boter is dan inderdaad echt veel te zacht. En dan afgieten en vaak spoelen met goed koud water. Dan wordt ie echt al wel steviger. 

• Thanks 1

Kom 22 oktober naar de Moestuinforumdag

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

Oei, ik ben benieuwd of ik het gezuurd dan wel lekker vind… maar het proces was zo kinderlijk makkelijk dat ik echt verbaasd was. Ik had binnen 10/15 min kloppen roomboter. Wassen, beetje kneden en klaar.
Ik ga het vandaag daadwerkelijk proeven. Zal het nog laten weten hoe ik de smaak vond.

• Like 1

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Vandaag van ruim 1 liter bijna exact dezelfde hoeveelheid boter als gisteren met de helft. Toch teleurstellend. De smaak gelukkig niet. Vond het heel zacht! Dit herinner ik me van zelfgemaakte boter tijdens familiebezoek in Turkije. Lekker man! Ik hield wel mijn hart vast @jorieke123, want het rook wel erg zuur en dan jouw verhaal ook nog eens. Maar vond het lekker. 224 gr e ln gisteren 222 gram met de helft minder room. Sja. Verschil moet er zijn.

• 3 months later...

Eindelijk weer eens melk gehaald. Nu gekookt in voorbereiding op morgen. Ga de room er van af scheppen als het helemaal is afgekoeld. Morgen in de ochtend ergens. De room eten we op brood. Heerlijk met boter of honing.

Met de melk ga ik sütlü maken en (vanille)yoghurt. Ik had bijna 8,4 l melk, maar daar is wat meer dan 8 l van over. Er bleven 2 kinderen eindeloos van drinken. Ze vonden het zo lekker. Ik houd totaaaaaaal niet van melk, dus kan me daar zo niks bij voorstellen maar ze bleven komen. Ik heb ze uiteindelijk een halt toe moeten roepen.

Morgen verder. Nu al zin in dat roombroodje. Welkom calorieën

• Like 1

Toevallig hebben we vanavond ook melk gehaald bij de boer voor de yoghurt. Helemaal vergeten dat ik het ook moet koken die melk, dus je bent mijn redder in deze @Mellie. Morgen dan yoghurt maken met korreltjes die ik van @Jorieke123 kreeg( en @Anna3?)  Nu dan nog maar even de melk koken..weer die keuken in😂🙀

• Like 1

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

Haha dat was de voorzienigheid 🫶
Ik heb 5 l yoghurt net gemaakt. 3 l vanille, 2 l gewoon.
Ik heb superveel room af kunnen scheppen dankzij een internet tip. Je melk ‘luchtig’ maken. Geen idee hoe ik dat anders moet vertalen. Melk opschuimen. Nou ja. Niemand die hier toch de melkroom opeet dus boeien.

561ab16532e1a7409c40d9dcef0110d9.jpg

Echt een dikke plak geworden, dus het werkt echt! Mmm, dit is echt genieten straks. Nu bezig met de sütlac. Ga hem met sinaasappel en vanille maken. Kinderen hebben er sinds gisteren al om zitten smeken dus een leuke verrassing als ze uit school komen.

• Like 1

@mdubbelm Ik doe het gewoon op zijn Turks. Dat is geheel fratsenvrij.

Melk opwarmen. Vinger in de melk. Aangenaam? Dan prima. Te heet? Even laten afkoelen tot aangenaam. Te koud? Even nog verder opwarmen.

Ik neem 1 eetlepel yoghurt. Dat roer ik los met de opgewarmde melk. Dan giet ik de rest van de melk erbij. Deksel erop. Dekentje erover. Ik begin altijd na het wegbrengen van de kinderen. Ergens einde middag dekens eraf en de potten in de koelkast. Werkt altijd.

• Like 3

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Of in bed zetten en een kruik erop. @Jorieke123 en @Anna3 dank voor jullie yoghurt korreltjes, mijn yoghurt is heel erg goed geworden;, steviger dan ik gewend ben. Ik had ook volle melk van de boer dat maakt het ook lekkerder dan met de houdbare melk. De yoghurt is heerlijk dik. Ik had 1,7 liter melk, dat past in mijn melk emmertje, en ik had een theelepeltje in het potje gedaan en wat op de rand geschoven van die korrels..ik vind het nog wel lastig de hoeveelheid te bepalen. Maar goed het is goed en lekker, bedankt ervoor🥳😋😀

• Like 2

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

Mooi! Ja je hebt echt maar heel erg weinig nodig. Ik maak regelmatig 5 liter in 1 keer en dan doe ik ook echt maar een snufje. En dat is vast nog teveel haha. Nou ja, hierna kan je weer steeds met je eigen yoghurt door-enten. :thumbup:

Ik gebruik een schepje uit een pot die ik dan pas open maak. Als ik al wel de yoghurt nodig heb om te eten, maar nog geen nieuwe ga maken, dan doe ik wat in een schoon klein potje en die zet ik dan weg tot ik de dag daarna ofzo wel aan de slag ga. Idd schoon werken, dan kan je een hele tijd door-enten. 

• Like 1

Maar dit doe je wel met gepasteuriseerde melk, en niet met rauwe, toch? Die moet je eerst verhitten naar 90 graden, toch?

Ik koop ‘s avonds melk, want ze verkopen hier alleen in de avond bij de boer. Vers uit de tank en dat is gekoelde melk waar ze water bij doen zodat het vetpercentage van de melk altijd hetzelfde is. De melk is dus helaas aangelengd. Heb ik hier eerder ook ergens verteld. De boer van mijn ouders uit Brabant doet dat niet en heeft altijd een andere smaak. Dus niet iedereen doet dat. Hier wel.

De melk gaat ‘s avonds in een of meerdere pannen. Dat kook ik tot het borrelt, dus vermoedelijk 100 graden.
De dag erop schep ik de room eraf en dan maak ik er yoghurt mee of wat anders. Ik gebruik ook voor kaas nooit rauwe melk. Dus opnieuw opwarmen en dan aan je procedé beginnen voor wat je wilt maken. Dat doorenten wat ook maar 10 x kan doe ik dus ook verder niks mee. Ik denk dat in heel Turkije die regel niet bekend is kan dus ook prima.

Het enige waar ik voorheen soms last van had, was slijmerige yoghurt. Dat gebeurt wanneer je je melk kennelijk niet warm genoeg maakt. Dan is het resultaat heel glibberig. Brrrr. Maar dat heb ik gelukkig niet meer.