Jump to content
appelvrouw

Indische Loopeenden houden

Recommended Posts

Wat een leukerds. Ja @Charly ik denk dat je ze straks misschien wel helemaal kunt laten gaan. Misschien. Met het risico dat je savonds ruim op zoek moet. Ik voer ze nu als extra en als trainingsvoer hele maïskorrels, daar zijn ze gek op en het lukt me al in het hok te blijven en dat ze toch gaan eten. En daarbij “Bibi” ik me suf met de hoop dat die associatie aanslaat, Bibi en mais.

https://www.airbnb.com/h/backtothesixties

Waar de mol is is er hoop!

Ja@loopeendje, wat een leukerds heb jij! (Ruilen? :D;) )
Hier zowaar een doorbraak. Ik voer plukjes brood. Ze moeten dus steeds wachten op het volgende plukje en me steeds aankijken en omdat broertjes/zusjes óók wachten, willen ze natuurlijk als eerste het volgende plukje, en komen ze steeds dichterbij. Echt tot voor mijn voeten inmiddels.
Daarnaast bibi ik dus ook bij t leven. Het lijkt langzaam aan te slaan. Als ik bibi, komen er ergens op hun veldje kopjes omhoog en komen ze kijken of er wat te halen valt.
Maïskorrels is ook nog een idee, Appelvrouw. Brood schijnt niet heel goed voor ze te zijn, als ze dat te veel krijgen. Fijn dat jij ook vooruitgang boekt!
Ik ga vandaag de netten weghalen. En dan op hoop van zegen dat ik dus vanavond niet dorpen ver hoef te gaan zoeken

wees bevriend met kleine dingen

Brood is inderdaad niet goed en krijgen ze zo weinig mogelijk  (als de maden op zijn)

Ik gebruik de maden als beloning als ze komen als ik ze roep. Werkt na een tijdje gewenning als een eenden magneet. 

De maden zitten altijd in hetzelfde emmertje. 

Onze loopeenden krijgen bijna alleen maar brood. In kruimelvorm, van de snijmachine van de bakker :) en dan zeiknat gemaakt zodat ze het op slobberen. En de rest van de dag eten ze alles wat ze kunnen vinden op  +/- 1 hectare. 

Ik lok ze niet met voer want daar werden ze (zeker in de winter ) strontvervelend van :shifty:

In de winter krijgen ze wel wat mais bij die broodkruimels. 

Ja zo zie je maar weer Jorieke en jouw eenden doen het ook goed. Ik denk dat ieder terrein anders is en dat je daar je weg in moet vinden. Waar je op moet letten is niet te voeren aan huis bv, dat deed ik met een van de eerste nesten nou dat het ik geweten, stonden ze de hele tijd aan t balkon te kwaken. Alles met beleid en goed observeren. Zorgen dat ze ook weer niet al te hongerig zijn dan kunnen ze nogal es ver op stap gaan. En in de paartijd ook.

Nou. Ik ben wel om. icon_thumbup.gif.2be77fb652c4db3f1cc2752786c9bb12.gif

Niet dat ze nu zoveel slakken lijken te vangen, maar het zijn echt geestigerds om zo voorbij te zien waggelen door de dag heen. Alles gaat keurig strak in de pas en met zijn viertjes bij elkaar. Net een soort synchroon-zwemmers, maar dan op land.

Hoewel ze dus inmiddels ook de sloten ontdekt hebben. De hond heeft ze erin gejaagd (en kwam mij daarna quasi verbaasd en gemaakt onschuldig aankijken, "Wie ikke?" ) en dat was het hek van de dam. We hebben een trapje voor ze gemaakt. Drie snappen dat prima,  de vierde heeft tot 3 keer toe een nacht in het water moeten doorbrengen. Echt een beetje een uilskuiken die hoor!

In de ochtend ziet ie er dan niet zo jofel uit meer, en is ie bekaf. Maar je vangt ze niet zomaar hoor, als ze in t water zitten. Mijn lief is met zn waadpak en een groot net aan de slag geweest, maar ze zijn watervlug en duiken en komen zo 6 meter verder pas weer boven. Nah ja. Inmiddels heeft ie een andere manier gevonden, met veel gedoe en geplons, weet ie zich uit het water te projecteren. Gelukkig is de beschoeiing verderop een stuk lager, dus daar gaan ze nu meestal in en uit het water.

De ontdekking van eendenkroos was een eyeopener voor ze. Daar worden ze heel intens tevreden van, hahaha.

Ik vrees inderdaad dus maar 1 vrouwtje. Er is er tenminste maar 1 die kwaakt. De rest ‘iept’ er een beetje omheen.

Maar goed. Het eten van slakken dus. Nou ze vinden ze lekker hoor, maar alleen als ik ze kom brengen volgens mij. Ze snebbelen wel een beetje rond in het gras, maar niet van heel harte. Als ik ze naar de composthoop toe leid, met wat brood enzo, dan blijven ze daar toch niet hangen, terwijl het wemelt van het krioelend spul daro. Nou ja, misschien komt het nog, of misschien voer ik ze nog te veel? Het zijn wel schooierds geworden hoor. Ennnn ze weten inmiddels ons huis te wonen:

bb96a430df4abd6f93c811b690ac427b.jpg

We voeren ze in de ochtend twee zachte bolletjes, om ze een beetje aan de gang te krijgen. In de avond krijgen ze ook zoiets en / of een paar handjes graan. Dan sluiten we ze ook meteen op. Dat is doorgaans zo rond 19.00, maar oh wee als we dus een paar uurtjes te laat zijn, dan kommen ze het halen!

8677c6da99fa0ef116d5f8e80f35d5a3.jpg

Al met al vind ik ze erg gezellig. Niet dat je ze kunt aaien trouwens. Ze komen nu heel dichtbij om te eten, of om om voer te zeuren, maar als jij een stapje dichterbij zet, dan slaat de paniek toch weer toe helaas. Nou ja. Het is niet anders. Het uitzicht op je landje, met van die ganzenpas-eendjes, wordt er wel een heel stuk vrolijker van!

• Like 3

wees bevriend met kleine dingen

Die 3 van ons lopen nu alweer een weekje de hele dag in ons voorste stuk tuin, bij de moestuin en rond het huis enz. (en dan doe ik ze 's avonds terug naar ons achterste stuk tuin, waar hun hok staat) 

En vandaag kwamen ze tot 2x toe vanaf de weg aanlopen om weer hier bij ons hun snavel schoon te maken in de emmer die ik voor ze neer heb gezet :eh: De snavel werkelijk waar helemaal onder de slierten en smurrie... Geen idee waar ze dan helemaal zijn geweest...?! We konden nu zien waar ze door het hek stappen en daar hebben we een kratje en een stuk gaas tegenaan gezet. Morgen nieuwe kansen, nieuwe prijzen! 

Het gras is groener En voller met slakken aan de overkant? 
Mijn twee lopers krijgen we met moeite de tuin in. Na een dag zonder voeding aan t eind van de dag begint het iets te komen. Ze eten nu gevallen kruisbessen dat is mooi er zijn er wel enkele kilo’s onder de vele struiken. Maar daarvoor komen ze nog niet ver van hun hok. Het is af en toe sleuren aan een dood paard. We houden vol het feit is er dat er niet overal meer slakken zijn. Maar genoeg ander spul om op te ruimen.