Jump to content
appelvrouw

Indische Loopeenden houden

Recommended Posts

Sapperdeflap, de eenden zijn er weer! :shock::clap:

We stonden te zagen met de kettingzaag, inclusief oordoppen dus. Vlak bij de varkens, die nu achteraan ons land lopen.

We zijn klaar, ik zet mijn oordoppen af, en hoor ineens een eend. Ik roep dat naar Joep, we luisteren samen, en horen even niets. En dan ineens: Kwaaaaak kwaaaak kwaaak! Precies zoals dat irritante kwaakbeest uit het filmpje van laatst, die ook altijd staat te kwaken als de rest weer eens door het schapengaas is gestapt. Zij is namelijk geen echte loopeend en een stukje dikker dus kan dan niet mee. 

Joep wijst: ze loopt in het weiland van de buurman, maar dan in een redelijk rechte lijn richting/langs de weg en dus nog best een eind rennen voor ons ;) Maar we weten haar in te halen, en houden ons hart vast als er een auto langs raast. Want ze staat nu op die hobbelige 'grastegels' die hier langs het asfalt liggen. Met wat moeite weten we haar te vangen, gelukkig lagen de grote blokken populier daar nog, en konden we haar verrassen. 

Ik tuur wat rond, en ik zie ineens iets wits lopen. Wat verderop, bij een grotere schuur. Daar zijn we heen gerend. En zij renden ook, maar niet in onze armen hoor! Meer een soort van schuin naar ons toe, maar toch ook van ons weg. En richting het huis aan de andere kant van de weg. Daar komt iemand aanlopen, die vraagt of dat onze eenden zijn, want hij had ze al een paar dagen rond zijn huis lopen. :roll::lol: Hij had ze zelfs opgesloten afgelopen nacht, in hun kippenhok. En ze hadden er een ei gelegd. Maar waren daar dus ook alweer door het (schapen)gaas gestapt en weer op pad gegaan. Nou goed, wij konden naar huis met in elke hand een eend. Want zelf lopen ging niet, dat is voor eendenflippers een flinke afstand in 1 keer. 

Bedankt aan de mensen van (andere straatnaam)nummer 5, dat jullie ze even veilig hebben opgeborgen. En een teiltje water voor ze neer hadden gezet ook :D 

We hebben het 4-tal in de tunnelren gedaan, ze moeten maar weer even weten wat het thuishonk is zeg. En we gaan wat takken langs alle ontsnapplekken leggen. 

IMG_3352.JPG

• Like 6

Nog steeds niets @Jorieke123?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Oeps, dat ging tegelijk! Maar hardstikke mooi!

Soms word je ook dolblij van een kwakende irritante eend 🤣

• Like 1

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geweldig ik sta er niet van de kijken. Zo zijn ze gewoon, wegloop eenden! Aardig van de buurman ook. Pak van jullie en ook mijn hart hoor, dat ze er weer zijn! Ik zat al te denken aan het brengen van jonkies deze zomer. 
Hans stelt giga gaas voor😉

• Like 1

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

:lol: Ja zulk sjiek gaas verkocht Giga-gaas toen nog niet, zouden we er nu wel omheen hebben gedaan ja. Dat met kleinere mazen onderaan, wat we nu wel hebben gebruikt voor een nieuw stuk tuin. Daar komen ze dan nu ook maar even te lopen. Ze zijn deze keer hoogstwaarschijnlijk 'gewoon' een varkensveld in gestapt en er aan de buitengrens weer uitgestapt, en daar zit zelfs alleen maar schrikdraad. Daar stapt een eend zo op en door. Geen centje pijn. 

De mensen die onze eenden tijdelijk onderdak hadden gegeven kwamen gisteren vragen of we misschien nog meer eenden hebben, of kuikens, want ze vonden ze zo leuk dat ze nu ook een stel eenden willen :D

Ik had al aan vrienden van ons gevraagd of ze broedeieren voor ons op willen sparen (toen ik nog dacht dat we de eenden nooit meer terug zouden zien) dus we gaan er toch maar wat uitbroeden en dan kunnen we eendjes uitdelen ;) 

• Like 2

Super! Leuk dat ze onder de indruk waren..en misschien ook slakken hebben? Met de fingers crossed: ik denk dat wij de tuin nu wel dicht hebben. De eenden zijn nog iedere dag op zoek naar het gat naar voren naar de weg en komen een beetje verontwaardigd terug. Gaat niet meer lukken! Er liggen nu 4 eieren in het nest..ik ben benieuwd hoeveel deze eend gaat leggen voor ze gaat broeden.

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

Haha, echt leuk! :D Zegt ook al wel wat dat ze zo goed voor de ontsnapte eenden zorgden.

Hopelijk duurt de lentekolder van jullie eenden niet al te lang?

• Like 1

Ik hoop het ook Anna ;) Ze leggen wel flink eieren nu, 3 per dag van 4 eenden. 

Gelukkig hebben we dus een 'kleiner' stuk tuin redelijk goed afgeschermd en daar lopen ze nu. Ze mogen even niet naar de overige 2,5 hectare omdat de hekken daar niet eend-proof zijn (wat de rest van het jaar dus geen enkel probleem is...) 

Ook mogen ze niet meer in mijn moestuin komen, omdat ik daar ben begonnen met zaaien en die lui peuren de laatste tijd flink in het zand om dingen te vinden ook. Vooral langs de randen van de verhoogde bakken, maar ook op andere plekken.