Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Mosterdzaad oogsten hoe ?

Thessa

Recommended Posts

wie heeft er ervaring met mosterdzaad oogsten ?

het was een stuk grond van 2 a 3 mtr bij 2 a 3 mtr en stond prop vol wat een zaad bolletjes

ik heb het al afgesnoeid op ongeveer 30 a 40 cm steel en ligt nu in 2 overvolle matrashoezen klaar om geoogst te worden....

maar hoe....

het was kurk droog en onder het afsnoeien viel er al pittig wat zaad uit, ( zal komend jaar wel weer spontaan opkomen denk ik zomaar...dat stuk zal pompoenveld worden komend jaar...met mosterd zaad dus ) er zal dus best wat spontaan in de hoes terecht komen maar het aller grootste deel blijft zitten in het hulsje en dat per stuk losmaken is echt veel en veel te veel werk.

maar nu....hoe ????

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Voor een goed resultaat is het allereerst belangrijk dat je zoiets op een mooie droge dag doet zodat de peulen kurkdroog zijn. Omdat de peulen iets hygroscopisch zijn nemen ze namelijk bij een hoge relatieve vochtigheid altijd iets vocht uit de lucht op waardoor ze minder goed breken en het oogsten van de zaden moeilijker wordt. Ik heb dat oogsten van mosterdzaden jaren geleden wel eens via de volgende methodes gedaan.

1. Dorsen. Stro met peulen in een jute zak doen en die dicht binden. In jouw geval zou je ook die matrashoes kunnen gebruiken als je die goed dicht kunt binden. Met een zware stok een flink aantal keren op de zak meppen terwijl je die af en toe omdraait. Inhoud van de zak controleren en bij onvoldoende resultaat nog even doormeppen.

2. M.b.v. een ruime bak waarin je kunt staan gaat het ook goed. Ik gebruikte daar zo'n kunststof speciekuip van de Gamma voor. Het materiaal erin doen en dan met je schoenzolen vertrappen en kapot wrijven . De zaden kunnen daar best tegen.

De zaden zijn zwaarder dan het afval zodat je na even met de bak schudden het grovere afval makkelijk met je handen kunt verwijderen en de nog niet geheel zuivere zaden over blijven. Om ook het fijne restafval nog te verwijderen doe je de onzuivere zaden in een emmer . Er moet wel een klein beetje wind staan. De zaden giet je dan voorzichtig vanaf enige hoogte in een tweede emmer. Terwijl de zaden in de tweede emmer vallen blaast zelfs het kleinste zuchtje wind het lichte restafval al weg. Eventueel een paar keer herhalen.

De 'vertrapmethode' en de beschreven manier van schoonmaken is overigens ook goed bruikbaar als je wat grotere hoeveelheden zaadbonen of zaaderwten moet oogsten. Ik doe het op deze manier al jaren .

Succes.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

• 9 years later...

Grappig! Bij het zoeken op Google naar het drogen van mosterdzaad kwam ik bij dit overjarige topic. 
Lie heeft zojuist een berg mosterd planten afgeknipt, twee kruiwagens ruim vol. Om op te hangen, kan maar dat zijn heel veel bossen. Iemand een idee?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Misschien om te drogen het te dorsen spul onder een afdak  ophangen in een soort hangmat van insectengaas (of zo'n Lidl gordijn van 2.8x 3 meter ) ? Daar kun je best een paar kruiwagens in kwijt.

• Like 2

Oei... hoewel de peulen op de foto niet goed beoordeeld kunnen worden zien ze er nog verre van rijp uit. Ook de planten geven die indruk. Ik verwachtte dat planten en peulen verder ontwikkeld zouden zijn en alleen nog nagedroogd hoefden te worden. Ik ben bang dat overdekt afrijpen in de buitenlucht niet meer zal gaan. Idem het drogen. De huidige temperaturen zijn daar te laag voor en de luchtvochtigheid te hoog.

Misschien dat je in een binnenruimte met een redelijke temperatuur nog een kans maakt. Er moet dan wel wat luchtverplaatsing rondom het te drogen spul zijn (indien nodig d.m.v. een ventilator bijv.) De stelen kun je gerust voor een groot deel verwijderen.   

Als de zaden nog groen zijn dan is de kans op een succesvolle zaadteelt wel verkeken. Maar laat toch nog eens horen hoe het afgelopen is. Ik krijg graag ongelijk.;)

Bij een volgende teelt van mosterdzaad zou ik in ieder geval minstens een maand eerder gaan zaaien. Of heb je deze misschien later in het seizoen gezaaid als groenbemester en dacht je er alsnog zaden van te trekken ?