Jump to content

Pepper-flakes maken: hoe doen jullie dat?

henkg

Recommended Posts

• 10 months later...

De 2017 oogst (voor flakes) is inmiddels kurkdroog (gedroogd in Stöckli), alles breekt bij buigen:

peperdroog60g16721504761145.jpg

Daar zal netto ruim 50 gram van overblijven. Lijkt weinig, is ruim genoeg. Mengsel van hete cayenne met wat Habanero.

Van de 80 g 2016 heb ik ongeveer 30 gram verbruikt.

Edit: Ik zie dat dit mijn 2500e bericht is

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Vorig jaar ging Geedee pepers drogen op de hoedenplank van de auto.Auto wel in het zonnetje zetten.

En, geen tranende ogen bij je eerste ritje?

Denk toch dat dit niet zo prettig is als je een sterke peper hebt gedroogd.

Paprika zal nog wel gaan., maar peper?

gr Mat

• 1 year later...

Pepperflakes oogst 2018, nu pas flakes gemaakt.

De pepers (hete Cayenne) waren uiteraard direct na de oogst al gedroogd, tot kurkdroog. En daarna bewaard in een grote luchtdichte pot.

Zonet pas gemalen, weer gewoon met een staafmixer.

Deze keer 40 gram. Lijkt weinig, is veel. Daar kan ik wel weer ruim een jaartje mee toe (nu nog een klein restje 2017 over).

20190131PepperFlakes201881651548955999.jpg

Pepperflakes zijn ideaal voor gewoon keukengebruik. Na een paar keer weet je precies hoeveel je ervan moet gebruiken. Geen nare verrassingen meer door net die ene idioot hete hele peper. Tijdens malen mengen van verschillende soorten kan uiteraard ook.

Binnenkort ook nog sambal maken van mijn ingevroren 2018 Habanero's en Cayennes.

Ik doe het op zijn Turks. Drogen. Klein wrijven in je hand. Olijfolie erover en weer laten drogen. Dan in potjes.

Ik heb voor het eerst ook chilivlokken van onrijpe pepers, dus groene. Smaakt aanzienlijk anders, maar is wel pittig. Toch even wennen met doseren. Veel rood ben ik gewend, maar bij veel groen denkt mijn hoofd ‘daar kan nog wel wat bij!’

Is niet zo weet ik inmiddels uit ervaring

Ik verbruik ongeveer 1 kg chili en tr paprikapoeder per jaar. Chili meer dan paprika tegenwoordig.

"Ik verbruik ongeveer 1 kg chili en tr paprikapoeder per jaar. Chili meer dan paprika tegenwoordig."

Ik heb aan 30 gram per jaar genoeg (t.o.v. 1 kg: 30x zo weinig). Mijn cayennes zijn wellicht een stuk heter. Die ga ik echt niet met blote handen (ook niet vooraf in-geölied) fijnwrijven.

We gaan het proeven op de MTFD, want dan neem ik een snufje mee.

• 3 weeks later...

En ik neem dan ook een snufje pepperflakes van Habanero mee.

Ik ga weer wat voorraad daarvan krijgen, want vanochtend ben ik begonnen met het ontdooien van ca 250 gram Habanero's, oogst 2018. Daarna gehalveerd , en de zaden en zaadlijsten verwijderd.

Ze zijn inmiddels goed onderweg naar kurkdroog, in de Stöckli:

2019021717220742131550424232.jpg

Daarna kunnen ze vermalen worden met de staafmixer.

Voor de aanstaande proevers: neem een badhanddoek mee om je voorhoofd mee te deppen ...

Edit: Door het invriezen worden pepers minder stevig, het lijkt of ze natter worden. Toch ging het drogen perfect.

Geloof dat dat bij aanstaande proever wel meevalt....

Ik maak volgens seizoen flakes van de Carolina reaper...is beter te doseren dan sambal van reapers..

Ik gebruik een koffiemolentje bij de Blokker vandaan voor dat soort praktijken, daar malen we al onze kruiden in fijn. Van grof tot poeder...werkt als een tierelier.

• 8 months later...

Mijn pepperflakes 2019, weer van Cayenne (een bovengemiddeld hete soort), is perfect voor allerlei gebruik in de keuken:

2019110917253313361573317272.jpg

Wederom (veel) meer dan genoeg voor een jaar.

Eerder deed ik het fijnmaken met een staafmixer. Nu met een -inmiddels gekregen- elektrisch koffiemolentje, dat gaat toch beter.

Tip: heel goed drogen, en eventueel even nadrogen als dat drogen al eerder gedaan is. De stukjes moeten breken, niet meer buigen. Zo krijg je droge pepperflakes die niet klonteren. Vanaf nu is (na)drogen geen probleem: kan b.v. op een CV radiator.

Ik maak chilivlokken op zijn Turks. Rode rijpenpepers laten drogen. Dan heel heeeeel klein beetje olijfolie erover. Weer laten drogen. In nl lukte dat niet zo goed, waren na 2 maanden nog steeds niet krakend droog. Toen even in de magnetron waarmee dat wel is gelukt. Fijngewreven en voila.

In tr doe ik ze gewoon een paar dagen in de volle zon en dan ben je al klaar. In nl heeft het maanden langer geduurd, maar ach. Het uiteindelijke resultaat is net zo lekker en zo veel ruimte namen de pepers niet in. Je kunt ook groene chilivlokken maken op dezelfde manier, maar dan met groene pepers. Heeft een zachtere smaak en de kleur vind ik minder uitnodigend. Ik merk dat ik in de praktijk altijd de rode gebruik.

Henk, tuurlijk gaat het drogen (extra) goed, de celwanden zijn immers al kapot gevroren. Jammer van de zaadlijsten hierin zit hitte. In de zaadjes niet. Ik heb destijds bij de Trekpleister zo'n What's Home koffiemolen gekocht voor 9,-, andere keer weer bij Kruidvat te koop. Ik droog in een oven op 50 graden.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.