Jump to content

Zuurkool maken.

jootje
 Share

Recommended Posts

Tis goed raak met de kaam😉

zeg even ter zekerheid, de zuurkool hooguit een weekje in de huiskamer toch en dan wat koeler? Mijn zuurkool bloebte even een dagje of wat maar is weer gestopt🤷‍♀️Het ziet er verder goed uit, ik heb er wel een litertje pekel bijgedaan 

Edited by appelvrouw

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

Ja als het er eenmaal inzit dan is het raak ja 😁😁

Heeft inderdaad een week in de huiskamer gestaan en toen in het voorraadhok. Andere jaren is dat ook perfect gegaan, maar wellicht dat het nu iets warmer was.

Ik heb het er nu uitgehaald en een deel in de koelkast gedaan, een ander deel in de vriezer en de rest afgegeven. Wel gezegd dat het voor alle zekerheid wel gekookt moet worden. 

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image
25 minuten geleden, bonnie f zei:

Hier bijna 11 kg prachtig frisse, kruidige zuurkool. Erg blij. Half witte, half spitskool.

Top hoor! Flinke hoeveelheid ook :) Hoe bewaar je dat allemaal?

Mijn zuurkool smaakte uiteindelijk echt super, ondanks de kaam ;-)

Ik heb ook nog een potje met zuurkool met mosterdzaad. Heel benieuwd hoe dat smaakt... Ook Met kaam trouwens :-)

• 4 weeks later...

Op de dag af 5 weken heeft de zuurkool in de pot gezeten. Zojuist 8 kleinere porties ingevroren, kleiner maar wel genoeg voor ons samen, en een grotere voor de aankomende dagen. Ik heb de zuurkool met kummel en jenerverbes gemaakt. Hij smaakt zo heerlijk en zacht!

Wat is wel apart is: de zuurkool was iets bruiner en het water was bruinig. Komt misschien door de savooienkool die erbij zit? Ik heb 1 x kaan eraf moeten schappen, daarna was het goed. 

Morgen dus op verzoek van Lie de echte Choucroute maken, met natuurlijk verschillenden Veldvarkensproducten, worst, krabbetjes., spek.

• Like 1

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Ik had er ook geen zin in. Gelukkig regent het. Uiteindelijk meurt nu de hele koelkast naar zuurkool en zit de rest in de vriezer en is alles afgewassen, dus nou ja, ok wel. Blij dat het gebeurd is. Jij had twee potten? Hoeveel kilo kool?

Vorig jaar had ik te lang gewacht, ik heb nog steeds enkele pakken te zure rode zuurkool in de vriezer, die zal uiteindelijk wel op de compost terecht komen:oops:

Edited by appelvrouw

18 uren geleden, appelvrouw zei:

Wat is wel apart is: de zuurkool was iets bruiner en het water was bruinig. Komt misschien door de savooienkool die erbij zit?

lekker! ja, die bruine kleur hebben we hier ook van de spitskool met groen blad; witte kool blijft lichter

Aangespoord door Appelvrouw heb ik net de potten uit de kelder gehaald om alles te verpakken om te zorgen dat het niet zuurder wordt. Uit de 1e pot haalde ik al 9 zakjes (van 300 gram), die vries ik in. Uit de 2e pot komen denk ik 8 porties, die ga ik straks wecken. Ik had eerder dit jaar ook al een pot zuurkool gemaakt, dus we hebben voorlopig genoeg :lol:

• Like 1

• 8 months later...

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image