hacatta Posted September 13, 2012 Share Posted September 13, 2012 Heey, Ik heb sinds deze week een volkstuin van 140 m. Mijn vraag is zou ik er nu al wat planten in kunnen zetten voor volgend jaar? (vaste planten).En hoe zorg ik dat ze het winter overleven?En wat zou er goed in zijn?(geen te hoge planten) Alvast bedankt, Hacatta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 13, 2012 Share Posted September 13, 2012 Tja, aardbeien, rabarber, bessen, frambozen, bomen, van alles! Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje11 Posted September 13, 2012 Share Posted September 13, 2012 Ligt er aan of je een moestuin wil maken of een siertuin.Vaste planten kun je er wel inzetten.Als het een moestuin moet worden kun je bv. vast rabarber, fruitstruiken en aarbeien planten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted September 13, 2012 Share Posted September 13, 2012 Mooie maanden om rabarber en diverse fruitstruiken/bomen te planten. Keuze genoeg, waar ben je zelf naar zoek? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nanda Posted September 13, 2012 Share Posted September 13, 2012 Gefeliciteerd!Wintervaste kruiden kan ook (munt, tijm, franse dragon, salie, enz) Eigenlijk is het najaar (nu dus) ideaal moment voor het planten van winterharde planten, struiken en bomen. Als ze winterhard zijn hoef je dus niets te doen om ze de winter door te helpen. Hooguit in het najaar in de gaten houden met water (ik reken op een prachtige herfst ). Misschien wel even een plannetje maken van waar je ze wilt hebben en waar de groentebedden komen, anders moet je ze in het voorjaar weer verplanten.(dat overkomt mij nogal eens) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hacatta Posted September 13, 2012 Author Share Posted September 13, 2012 Ik zat zelf te denken aan inderdaad aardbeien planten en cranberry .En wat anderen fruitstruiken .Groenten wil ik pas volgend jaar mee beginne aangezien ik nog alles moet omspitten.Ik kan echt niet wachten tot dan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hacatta Posted September 13, 2012 Author Share Posted September 13, 2012 Zijn trouwens alle aardbeien wintervast?Ik zag de ananas aarbei en een klim aardbei :hummi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted September 13, 2012 Share Posted September 13, 2012 Ja hoor een aardbeienplant is winterhard/een vaste plant maar blijft in de winter niet groen. De klim aardbei bestaat niet, tenminste zelf omhoog klimmen doet de plant niet, hij maakt wel veel ranken aan. Persoonlijk zou ik deze plant niet kopen, zeker niet bij de firma waar je ze gezien hebt Een andere goede (winter ) tip ter voorbereiding van zo'n lap grond is een goed moestuin boek als naslagwerk:https://www.moestuinforum.nl/moestuinboeken-mooiste-beste-favoriete-t4903.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jooze Posted September 16, 2012 Share Posted September 16, 2012 Misschien zou je ergens nog (niet vast maar leuk deze winter) nog wat plantjes van spruit of boerenkool kopen. Heb je deze winter nog oogst en dan spit je dat stukje later om.Maar goed dat was niet je vraag;-) Op je vraag zou ik inderdaad antwoorden met dingen die al gegeven zijn, Was druif al gezegd dat kan nu ook volgens mij! Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erwin1964 Posted September 19, 2012 Share Posted September 19, 2012 Ik zou zelf met fruitbomen en bessenstruiken nog heel even wachten om ze te planten, tot het blad er af is. November is een prima moment. Tja en wat je kiest is persoonlijk zoals anderen al zeggen. Je moet vooraf bepalen wat je met de vruchten wilt doen; het klinkt suf, maar het is niet zinvol om zwarte bessen te zetten als je niet van de typische cassissmaak houdt. En zwarte bessen zijn sowieso rauw bepaald niet smakelijk, je moet er iets mee doen om ze lekker te maken (jam, siroop maken). Waar je verder op moet letten is dat sommige fruitbomen niet zelfbestuivend zijn; dat betekent dat je er dan 2, en dan vaak van dezelfde soort maar niet hetzelfde ras, bijvoorbeeld twee verschillende rassen appelbomen, nodig hebt om vruchten te krijgen. Even spioneren wat je buren hebben staan is dan raadzaam, want een bij houdt zich gelukkig niet aan perceelgrenzen. Welke boom de andere bestuift is goed te vinden op internet, veel kwekerijen hebben hier info over staan op hun website en anders kun je het aldaar persoonlijk vragen. En als laatste tip, verdiep je in hoe groot een struik/boom kan worden. Een hoogstam perenboom is fraai, maar vraag je af of ie straks niet je hele tuin in beslag neemt en of je er zin in hebt om de boom in te moeten klimmen om 'm te snoeien en de vruchten te plukken. Ik ben zelf zeer tevreden met mijn rabarber, aardbeien, kruis- zwarte- en rode bessen, (halfstam) peren- appel- en pruimenbomen. Ik mis nog wel frambozenstruiken, maar daar wordt binnenkort aan gewerkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted September 20, 2012 Share Posted September 20, 2012 ... En zwarte bessen zijn sowieso rauw bepaald niet smakelijk, ....Ben ik het niet mee eens, maar over smaak moesten maar niet verder twisten. Jostabes is misschien een idee. Dat is een kruising tussen zwarte bes en kruisbes. De smaak zit er ook ergens tussen in. De vruchten zijn sappiger dan zwarte bes. M.i. prima rauw te eten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erwin1964 Posted September 20, 2012 Share Posted September 20, 2012 Smaken verschillen inderdaad. Ik vind zelf gemaakte zwarte bessenjam onovertroffen.Een jostabes, ja zo'n plant zou ik ook nog wel willen maar ik heb er de ruimte niet voor, zo'n struik wordt best groot namelijk. Aan de andere kant, een van mijn goudreinet appelboompjes doet het al sinds ik 'm gezet heb zeer beroerd, groeit voor geen meter, is in 4 groeiseizoenen misschien net een centimeter dikker geworden. Als ik die er nou eens uit gooi en.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hacatta Posted September 21, 2012 Author Share Posted September 21, 2012 Wel,ik ben er in ieder geval uit.^^ dank jullie wel. Ik heb 2 gele frambozen plantjes,3 cranberry en 2 gojibessen.Dus mijn volgende vraag :kunnen ze de winter aan of moet ik ze binnen houden?ze zijn echt nog heel klein 15 cm denk.Ze zijn wel alle 3 wintervast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted September 21, 2012 Share Posted September 21, 2012 Heb je misschien belangstelling voor eeuwig moes? Dat is een overblijvende koolsoort, dus ook een vaste plant. Ik kan je wel aan stekjes helpen; de plant die ik heb staan groeit sneller dan ik eet.Ik kan nu stekjes nemen, maar wil even goed wachten tot komend voorjaar; of ik stek ze zelf en stuur de plantjes op. Laat maar iets van je horen. Overigens kun je eeuwig moes ook zaaien, in tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd . Het is wel even zoeken naar een zaadleverancier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts