Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Groene tomaten nog rijpen?

sansareli

Recommended Posts

Voor het geval ze niet meer gaan rijpen heb ik (uit het boek van Hans Gerlach) wel een recept voor Groene Tomatenjam (door de hitte bij het jammaken worden de giftige stoffen die in groene tomaten zitten vernietigd).

Ik zal het recept in de receptenrubriek plaatsen.

Je kan natuurlijk ook kijken of de tomaatjes in een zonnige vensterbank nog willen narijpen...

volgens mij werkt t prima om de laatste tomaten van de plant af te halen voordat ze gekleurd/gerijpt zijn.

ik heb vorige week alle tomaten van de planten afgehaald (planten zaten vol met een luis/schimmel, vergeleken met phyto.. maar dat was t niet).

kwam nog ruim 6 kilo tomaten van de planten, alles groen, heb dit in een grote bak in de vensterbank gezet, gisteren was 1/3 al rijp. Hiervan tomatensaus gemaakt.

Goed dat t even werd gevraagd. Ik was benieuwd of mijn groene tomaten ook nog gaan afrijpen. Er hangen nog genoeg oranje tomaten aan die t nog wel gaan redden tot aan de saus. Het zonnetje schijnt op dit moment wel.

Is het niet verstandig om van groene tomaten saus te maken? Of een soepje? Ik lees alleen dat groene tomaten in chutney's en jams verdwijnen. Of gaat dat om de smaak?

Good things come in small packages

Ik heb zo het idee dat men er jam of chutney van maakt omdat je er dan suiker aan kan toevoegen om het zurige gehalte van de groene tomaten te maskeren.?

Denk dat het dus vooral belangrijk is dat je de tomaten verhit.

Als jij er een lekker soepje of sausje van weet te maken dan wil ik je receptje wel weten...

Voor de volledigheid nog even dat stukje TIP van de al eerder genoemde Hans Gerlach:

"Wanneer het te vroeg gaat vriezen, moeten tomaten vaak groen worden geoogst. Met dit recept (die ga ik nog plaatsen bij recepten) kunt u ze zinvol verwerken.

Groene tomaten bevatten het giftige alkaloïde solanine, dat door de hitte echter vernietigd wordt."