snowie Posted September 24, 2012 Share Posted September 24, 2012 hallo, ik heb even een vraagje.... uit wat voor tuinafval bestaat compost en hoe maak je het >?? (even ter info wij hebben 2 paarden en die produceren aardig wat mest maar kan je dat zo vers gebruiken of hoe werkt dat ps wij gebruiken geen stro dus het is gewoon zonder iets er tussen pure mest.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted September 25, 2012 Share Posted September 25, 2012 ...ff zoeken... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted October 23, 2012 Share Posted October 23, 2012 Paardenmest kunt ge het beste een jaar laten liggen vooraleer die als bemesting te gaan gebruiken.Maar ik heb die wel al vers tussen de bloemen en planten uitgestrooid zonder in te werken.Niet vergeten dat paardenmest veel zaden kan bevatten want een paard, in tegenstelling tot een koe of varken, verteerd weinig of geen zaden.Een Vlaams gezegde maakt ons ook iets wijzer over kippenmest, niet die welke uit de hangaars komt maar van buitenlopers, op het boerenerf zeg maar zoals vroeger: Vanalles, dat is kiekestront!Daar zit ook van alle soorten onkruidzaden in.Wat compost betreft, een begrip dat in mijn jeugdjaren niet bestond, is gemakkelijk te maken, gewoon alle groen afval op een hoop gooien, zomaar op de aarde, liefst met maaigras boven een laagje takjes beginnen, het gras van het gazon is een zeer goede starter en als ge om de 20 à 25 cm een laag gazongras van een tiental cm op de composthoop strooit zal die zeker goed lukken, teveel gras geeft dan weer verstikking en rotting.Binnen de kortste keren zit uw composthoop ook vol met compostwormen, die hoeft ge dus niet te kopen, ze komen er vanzelf ook wel in.Als er teveel gazongras is durf ik ook wel eens een handvol kalkcyanamide op de composthoop uitstrooien, dat versneld ook de vertering, zie deze link: http://www.kalkcyanamide.de/nl/toepassing/verdere_toepassingen/composteringBij het omzetten strooi ik ook weer kalkcyanamide uit om de 25cm dikte.Paardenmest heb ik echter nog nooit op de compost hoop gestrooid, bij gebrek aan. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted October 23, 2012 Share Posted October 23, 2012 Op de website van Bio-Ron staat uigebreid uitgelegd hoe je compost maakt met paardenmest: http://www.bio-ron.com/producten/bodembeheer-weidebeheer/zelf-compost-maken.htmlDeze website gaat voornamelijk over paarden, biologisch weidebeheer en voeding, maar bovenstaand artikel is ook zeer interessant voor de moestuinierder die compost wil maken (met paardenmest). Ik heb zelf ook 2 paarden en ik composteer hun mest ook. Het meest ideale is als de composthoop voor 50% uit mest bestaat en voor 50% uit groente- en tuinafval. Ik breng meestal om en om een laagje mest en een laagje tuinafval aan. Ik heb een grote wachthoop met tuinafval (en nu ook met beschimmeld hooi) naast de composthoop liggen, zodat ik er altijd wat vanaf kan halen om dat op de composthoop te doen. Ik zou er echter geen 10 cm dikke lagen gras (of hooi, of blad) op gooien; dat geeft veel te veel kans op verdichtingen en dat wil je niet. Er moet zuurstof in de hoop kunnen komen. Of je moet de hoop telkens om willen gaan zetten, maar als je met dunne laagjes werkt zoals ook in bovenstaand artikel omschreven wordt, dan hoef je dat dus niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts