Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Aardbeienplantjes F1

Chana

Recommended Posts

Ik had aardbeienplantjes gekregen. Het eerste jaar kwam er veel blad weinig vrucht. Dit jaar weinig vrucht. Ik heb 1 bed met stekjes van 3 jaar oud, en 1 bed van 2 jaar oud en nog wat planten van 1 jaar oud.

Ik las dat je om de zoveel jaar nieuwe plantjes moet kopen. Kan het zijn dat de stekjes van een te oude moederplant afkwamen? (die ik zelf gestekt hebt waren het eerste plantje van goede moederplanten).

En hoe gaat het dan als je nieuwe plantjes koopt, dat zijn dan toch ook stekjes van een oude plant, waarom kunnen zij wel wat ik niet kan?

Heb je ook nog verschil in plantjes F1 of hybride en kan je met bijv een F1 soort wel eindeloos zelf stekjes nemen. Of gaat dit verhaal alleen op voor zaad en niet voor stekjes?

http://www.plantaardig.com/groenteninfo/aardbeien_zaaien.htm

Hier een verhaal over aardbeien zaaien, maar dat gaat over F1/hybride zaad, dus ook hij kan niet zelf de zaadjes weer van de vruchten halen.

Ik wil graag weten of er een manier is van voortzetten, zonder steeds nieuwe plantjes te moeten kopen.

In het kort, zeker niet volledig:

Twee soorten van vermeerdering:

A. Geslachtelijk (de bloemetjes en de bijtjes)

B. Vegetatief (is vooral stekken)

Bij B. ben je aan het klonen. De stek heeft (mutaties daargelaten) precies dezelfde eigenschappen.

Bij stekken maakt het dus niet uit dat de moederplant (voor zover je bij stekken van een moeder kunt spreken) zaadvast / zaadecht is, of een F1-hybride. Als je van een F1-hybride zaad gaat winnen maakt het wel uit.

Daar is veel meer over te vinden. Een begin: http://nl.wikipedia.org/wiki/F1_hybride

Je kunt dus gewoon stekken nemen, om je te oude "moeder"planten te vervangen. De moederplanten moeten wel gezond zijn, anders neem je ziektes over naar de stekken.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

ga je zaad gebruiken van een F1 of F2 hybride krijg je een ratjetoe van alle eigenschappen (zowel goede als slechte)van alle planten die voor de kweek gebruikt zijn.Gebruik je stekken,heb je een kloon van de moederplant(goede eigenschappen).

m.v.g.

hansi

Sowieso dus zie bovenstaande posts.

Maar je vraag erachter is natuurlijk : waarom krijg ik zo weinig vrucht ? ; Is er iets aan de hand waarom ik niet zoveel vrucht krijg ; enz.

Te beginnen met de moederplant ( daar heb je klonen van ). Weet je welk soortje dat was ?

Dan: Staan jouw planten wellicht onvoldoende zonnig ? Verder: droog / nat / mest / grondje etc etc.

Was het begin goed ( de moederplant ) dan moet het verder nu ook goed kunnen gaan, en ligt het dus aan allerlei zaken. Veel mogelijk.

Begrijp ik uit jullie verhaal dat je oneindig stekken kan nemen zonder verlies? Dus het verhaal dat je af en toe jonge nieuwe plantjes moet kopen i.p.v. zelf blijven stekken is niet waar?

Ik weet niet welk soort ik heb, gekregen van mijn vader. Ze hebben het hier nooit goed gedaan. Ze staan in verhoogde bedden, enkel gevuld met pure compost ...ik weet dat dat niet goed is maar ik had niets anders, wilde er gezien mijn tijdelijke woonplek geen geld in investeren. Inmiddels is deze compost jaren oud, dus misschien OK. Ze staan redelijk in de zon, een betere plek heb ik niet maar de bomen worden erg groot.

Het eerste jaar had ik heel veel blad, grote groene planten. Ik dacht dat dat door de compost zou kunnen komen. Het tweede jaar heb ik vroeg in het seizoen blad weggehaald. Dat is voor sommige plantjes dit jaar geweest. Nou was het geen goed fruitjaar, ik heb geen kersen, geen peren, geen pruimen en nauwelijks kiwi's. De bijen vlogen laat dit jaar. De late vorst deed geen goed. Heeft dat ook invloed gehad op de aardbeien? Maar dat lees ik niet in jullie verhalen.

O ja ik heb ook nog plantjes in zware klei staan. Die plantjes zien er armoedig uit. Ik had de stekken over en wilde ze niet op de composthoop gooien. Die plantjes bloeien nu, hebben het misschien nog wel beter gedaan.

Niets van kunnen eten want ze werden uitgehold door slakken of pissebedden.

Maar ook die doen het niet echt geweldig.

Ik heb 2 bedjes van een meter breed tot 3 a 4 meter lang en totaal misschien 2 handen vol geoogst, alleen in het voorjaar.

Dat is niet wat ze zegt toch ? "oneindig stekken nemen van 1 en dezelfde moederplant "

Zolang er geen ziekte in zit. Kan je stekken blijven nemen tot je een ons weegt ja. stekken ven stekken van stekken van stekken.