snowie Posted October 19, 2012 Share Posted October 19, 2012 hallo allemaal, ik ben van plan om aardbeienplanten in bakken te zetten en die zo te gaan telen.(het idee van borsalino)maar wat voor grondsoort(en) gebruik je voor aardbeienplanten waaruit bestaat de grond?ik zag bij Borsalino staan dat hij dit gebruikte:50% witveen30% cocopeat, die blokken van de Action20% zwartveen_____en senne gebruikte:70% witveen30% potgrond mijn vraag is wat houd dit allemaal in? en welke grond moet je dan nu gebruiken? ben nog maar een beginner (17jaar en dit is dan ook me eerste jaar) Ps: moetje ook bijmesten na bepaalde tijd of altijd?? en zo ja wat dan... groetjes, Snowie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted October 20, 2012 Share Posted October 20, 2012 Ik heb 50% potgrond, 40% cocopeat en 10% compost. Dacht dat bor ook nog iets aan compost had?Zag bij op de zakken potgrond van de intratuin dat daar ook witveen en zwartveen in zat.. dus heb daar maar genoegen mee genomen. Gewoon goede resultaten. Vooral aan de cocopeat merk ik dat de grond veel langer vochtig blijft. Wel dat de planten in het begin wat minder stevig staan (grond is luchtiger). Voeding, tijdens de groei & bloei gebruik je wat anders.Tijdens de groei : 12-10-18 , dit had ik bij de intratuin gekocht als korrels die ook voor de border aan te bevelen waren blablabla.Zodra er bloei komt: Meer kalium geven, voeding wat in de buurt zit van 7-14-28. Ik heb dacht ik een iets andere verhouding gebruikt, gewoon een voeding die geschikt was volgens de verpakking voor aardbeien en nog wat andere fruit soorten. Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gazon369 Posted October 20, 2012 Share Posted October 20, 2012 Beste Dennislp,Aarbeien in bakken is een goed idee, zorg dan wel voor een goede afwatering en een goede vochtbalans.De plantaarde waaarin ze geplant worden is belangrijk deze pepaald namelijk de groei en de vrucht opbrengst. Welke grondsoort je gebruikt is niet 100 % belangrijk van belag is houd deze grond goed water en voedingstoffen vast. in de grond bepaald namelijk het klei humuscomplex of ze goed voedingsstoffen en vocht vast kunnen houden. omdat er in bakken gaat worden gekweekt is dit wel erg belangrijk.Ik zou gaan voor lentse potgrond dit is een goede potgrond waarin klei stukjes verwerkt zitten dit zou ik mengen met uw eigen voorstel Cocospeat, dit natuurlijke poduct verbeterd de wortel vegeatatie en dus ook de productiviteit, wat u daarnaast bij kunnen voegen is zeewier ( groen) dan heeft u naar mijn mening een goede uitgangsbodem. voor de rest geld neem alleen echt goed / gezond uitgangsmateriaal.De mengverhouding kunt u zelf samenstellen bijvoorbeeld 50 % potgrond, 50% cocospeat en zeewier volgens verpakkings voorschrift bij voegen Denk dat u dit wel op weg helpt naar een goede aarbeien oost. Met de tuingroeten van R.J.Jolink Quote http://www.gazonnetje.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
snowie Posted February 2, 2013 Author Share Posted February 2, 2013 Hallo allemaal, Ik wil binnenkort mijn aardbeien in bato aardbeibakken zetten en ik ben al opzoek gegaan naar info over de samenstelling van de grond.Veel mensen zeggen bijvoorbeeld op dit forum, dat potgrond niet goed is, andere zeggen weer wel. mijn vraag is: Is potgrond geschikt voor aardbeien planten? of zijn er nog andere soorten wat je kan gebruiken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted February 2, 2013 Share Posted February 2, 2013 Ik gebruik nu ongeveer 60% potgrond, 30% cocopeat en 10% compost. Bevalt goed De gedachte achter cocopeat was vooral dacht ik dat het de grond iets zuurder maakte, luchtiger houdt en vocht beter vast houd. https://www.moestuinforum.nl/nieuw-aardbei-project-t2035-70.html?hilit=cocopeat#p44865daar valt ook nog wat te lezen Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
snowie Posted February 2, 2013 Author Share Posted February 2, 2013 Hey, Dat gedeelte heb ik idd al gelezen. wat houdt cocopeat in en waar kan je dat halen (prijs?) en compost gewoon van de plaatselijke gemeente? en welk soort potgrond? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted February 2, 2013 Share Posted February 2, 2013 Compost en potgrond, ik weet niet of dat veel uitmaakt. Heb ik gewoon gehaald bij een tuincentrum. Ik zou tenminste niet voor een zo goedkoop mogelijke zak potgrond van een supermarkt gaan ofzo.. Zit ook meer troep door. En cocopeat, bij de Action verkopen ze blokken die na water toevoegen uitzetten tot zo'n 8 a 10 liter. (volgens verpakking 10 liter). Die zijn 70 cent per stuk dacht ik Cocopeat bestaat uit kokos vezelshttp://www.cherza.be/members/19361/th250_8-23-1-2012_cocopeat%5B1%5D.jpghttp://www.totalcoir.com/Product_Photo/9009910882430Coir%20Pith%20-%20Coco%20peat.jpg Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
snowie Posted February 2, 2013 Author Share Posted February 2, 2013 oke bedankt Dennis!! ik zal de cocopeat en compost en potgrond maar eens proberen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted February 2, 2013 Share Posted February 2, 2013 Persoonlijk zou ik gewoon de mix aanhouden zoals genoemd in het topic over de aardbeienteelt in stellingen, dus:50% witveen (turfsrooisel)30% cocopeat20% zwartveen (tuinturf)Hiermee krijg je een mengsel dat redelijk vochthoudend is en bij uitdroging ook weer snel vocht opneemt. De mix bevat maar beperkt voedingsstoffen wat een mooie uitgangspositie geeft voor het planten van de jonge stekjes. Ongeveer een maand na planten begin je voorzichtig met een vaste mestgift. Voor de kosten hoef je het niet te laten, de totale kosten per liter zijn gelijk of lager dan de potgrond (Florentus langwerkende potgrond vs mix met florentus witveen, zwartveen en action cocopeat). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
snowie Posted February 2, 2013 Author Share Posted February 2, 2013 Okee bedankt Jorg, Dus de die 3 samen is even goed als gewoon alleen potgrond gebruik? wat zijn de officiële namen van al die soorten gron. Ik heb deze site gevonden waar ze het verkopen: http://www.wiebe-wesstra-voor-uw-tuin.nl/index.php?main_page=index&cPath=116_243 op die site staat tuinturf (=witveen??) turfmolm (is zwartveen??) en cocopeat. Zijn dat de goede? en is de prijs een beetje rendabel heb er namelijk nog nooit meegewerkt dan puur potgrond. ps: owja wat voor voeding moet je ze na een maand geven? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted February 2, 2013 Share Posted February 2, 2013 Snowie, gewoon bij het lokale tuincentrum gaan kijken. Elk merk voldoet, ik gebruik zelf Florentus tuinturf (= zwartveen), Florentus turfstrooisel (= witveen) en de cocopeat zwelblokken van de action (spotgoedkoop). Voeding per bak met 6 planten (met dank aan borsalino): 1 theelepel osmocote of Multicote, 3 theelepels koe-kip&paardenmest van DCM, 1theelepel zeewierkalk, 1 theelepel organische (fruit)mest, 1 theelepel beendermeel en 1 theelepel patentkali. Met het water geven krijgen ze nog oplosmeststof (Kristalon Oranje), deze: http://www.kweduivenvoorden.nl/index.php?option=com_hikashop&ctrl=product&task=show&cid=62&name=oplosmeststof-6-12-36&Itemid=146&category_pathway=22 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
snowie Posted February 2, 2013 Author Share Posted February 2, 2013 zow dat is aardig wat voedingen... euhm ik doe dit voor het eerst en wat is beetje gemakkelijk? ik mag van mijn ouders er ook niet teveel aan uitgeven zeg maar... en nog terug te komen op het vorige bericht.. is dus cocopeat,witveen en zwartveen het zelfde als gewoon alleen potgrond? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 13. Wanneer moet ik mijn planten bemesten?Bij oude planten beginnen in maart. Daarna elke maand een klein beetje( ongeveer 10 gr. per plant) koemestkorrels of 12-10-18 en later in het seizoen 7-14-28(dit is in de winkel die dure aardbeienmest maar is ook in zakken van 25 kg te krijgen). U kunt ook oplosmeststof geven die wij aan de particulieren verkopen. Dit is 6-12-36-3MgO. Dit is oplosbaar in water en makkelijk toe te dienen. zeker als u in potten of bakken kweekt. http://www.kweduivenvoorden.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=9&Itemid=9 Die twee voedingsstoffen kan je ook gebruiken. Die 12-10-18 werd aangeboden als een vrij algemeen iets.. voor de moestuin en border. Die tweede 7-14-28 is echt een voeding voor aardbeien, klein fruit, zoiets zal er wel opstaan denk ik. Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
snowie Posted February 3, 2013 Author Share Posted February 3, 2013 Ik ga denk ik om het even simpel te houden als starter gewoon universele potgrond gebruiken is dat voldoende + om de 4 weken aardbeienmeststofhttp://www.kweduivenvoorden.nl/index.php?option=com_hikashop&ctrl=product&task=show&cid=64&name=aardbeienmest-7-14-28&Itemid=146&category_pathway=22 Iemand nog een voorkeur voor een bepaalde soort universele potgrond? ps: ik kom trouwens ook potgrond en universele potgrond tegen, zit daar nog verschil in? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Verschillen tussen potgrond zullen er weinig zijn, behalve in de voeding die er al in zit waarschijnlijk. En goedkopere potgrond bevat meestal meer troep (stokjes etc.) Die voeding die jij vermeld, die heeft vooral effect op de vruchten. Daarom is het aan te raden om aan het begin van het seizoen eerst met een andere voeding te voeden die zich richt op de groei van de plant, gewoon bijvoorbeeld de voeding die ik al eerder vermelde. Alleen potgrond kan je proberen, maar ik zelf zou sowieso dan nog wat cocopeat toevoegen, bijvoorbeeld 20 a 30% cocopeat gebruiken. Cocopeat kan je gewoon halen in blokken bij de action, zo'n 70 cent voor ongeveer 10 liter. (Je voegt water toe aan het blok en dan zet het uit tot die 10 liter aarde). En een beetje compost kan ook nooit kwaad, en als je je ouders moet overtuigen.. Compost is op andere plekken in de tuin ook goed voor planten Verbeterd de bodem dacht ik + geeft wat voeding af. Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
snowie Posted February 4, 2013 Author Share Posted February 4, 2013 Oke bedankt Dennis!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts