weegschaaltje Posted October 22, 2012 Share Posted October 22, 2012 Hallo allemaal Ben nieuw op het forum en 2 jaar geleden heb ik vol goede moed een moestuin van 10 x 1 m aangelegd, maar er helaas verder geen tijd ingestoken met als resultaat: enkel wat rucola, courgettes en pompoenen maar voor de rest noppes (onkruid en brandnetels). Vorig jaar heb ik niets meer gedaan maar dit jaar wil ik er terug invliegen, maar wel realistischer. Bij deze graag jullie tips want ik ben een echte dummy! Omdat ik veel last heb van mijn rug, wil ik geen moestuin meer "op de grond", maar twijfel ik tussen potten op de grond, houten bakken of potten op een tafel (of een combinatie van de drie) Heb je in een tunnelserre minder last van onkruid of is dat hetzelfde? Welke groenten gaan makkelijk? Liefst ook groenten die tegen een stootje kunnen, ik heb 3 kleuters die dolgraag meehelpen Zelf had ik gedacht aan wortels, pompoenen, courgettes, rucola, tuinkruiden, witlof, kerstomaatjes, ... En welke zijn het meest geschikt voor potten / grond / ...Ik vind veel info op tal van sites, maar ervaren mensen geven gewoonlijk het beste advies... Alvast bedankt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansi Posted October 22, 2012 Share Posted October 22, 2012 In uw geval zou ik adviseren om bakken te nemen (Gemetseld/Hout),Deze kunt u naar eigen inzicht aanpassen (Hoogte/breedte),maak hierbij paden van 2 stoeptegels breed rondom de bakken,zodat u het onderhoud kunt doen zonder vieze/natte schoenen te krijgen. m.v.g.hansi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weegschaaltje Posted October 22, 2012 Author Share Posted October 22, 2012 bedankt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helen Posted October 23, 2012 Share Posted October 23, 2012 Hallo weegschaaltje! Welkom op het forum!! Zelf heb ik ook een heel scala aan pijntjes, ook voornamenlijk mijn rug. Je zal mij dan ook nooit een hele dag op de kop in de tuin zien staan Zelf heb ik een makkelijke moestuin, ook wel squarefoot gardening genoemd. Van twee planken hoog, foto's hiervan kun je bij mijn topic zien bij de voordeur. Ik heb gekozen voor bakken van 60cm diep, zadat ik er vanaf de voorkant goed bij kan. Als je er rondomheen runt lopen, zijn bakken van 1,20 bij 1,20 aan te raden. Op deze manieren kun je een mooie vakverdeling maken van 30x30cm. Met een krukje kun je dan gemakkelijk bij je werk zitten Maar kijk een lees vooral eens goed rond op het forum en andere site's en blogs van leden van het forum. Ik ben er een hoop wijzer van geworden en super enthousiast Als je last hebt van veel wortelonkruid kun je kiezen voor worteldoek onder in je bakken, zodat je alleen nog maar wat aangewaaid onkruid hebt wat je gemakkelijk tussen duim en wijsvinger kunt verwijderen. Qua groenten, zou ik zeggen; probeer gewoon wat je lekker vind!! Als het geen succes is kies je het jaar erop gewoon iets anders Maar verder ben ik ook nog een enorm moestuingroentje Groetjes, Helen Quote Groetjes uit de Betuwe Link to comment Share on other sites More sharing options...
weegschaaltje Posted October 23, 2012 Author Share Posted October 23, 2012 Dag Helen Goeie tips, bedankt. Mooie foto's ook, ik krijg al goesting om eraan te beginnen! gr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted October 23, 2012 Share Posted October 23, 2012 Ach weegschaaltje, aldoende leert men, heb nu 2 seizoenen achter de rug,en de eerste was echt niet veel, maar dit seizoen aardig geoogst, zelfs weg moeten geven, en dat waren boterboontjes, sla,komkommers,tomaten, peultjes heel veel weg gegeven, en wortels,en ook ik heb niet veel ruimte,maar als je het goed indeelt,en wat jullie veel eten, zou ik er lekker veel van inzetten, etc. gewoon hier goed lezen, kom je een eind hoor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moestuin_op_pootjes Posted November 18, 2012 Share Posted November 18, 2012 Hallo Weegschaaltje,Ik zelf heb sinds vorig jaar een "moestuin op pootje". het aantal m2 is natuurlijk beperkt, maar je zou meerdere bakken kunnen plaatsen.dit is voor mij wel de uitkomst zodat ik toch lekker kan moestuinen. (staand of zittend)Misschien is het ook iets voor jouw. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
riekie2 Posted November 19, 2012 Share Posted November 19, 2012 Hallo weegschaal, Ik heb zelf bakken gemaakt van oude grindtegels. Op de kant gezet (klein beetje ingegraven), houten rand erop die de tegels bij elkaar houdt en dan gevuld met goede grond.Tip: maak de bakken niet breder dan dat je vanaf de zijkant naar het midden kan reiken, anders kun je de middelste aarde niet gebruiken. Ik zou je ook de volgende groenten nog raden:bietjes, spinazie, meslun slamix (+mosterdblad), snijuitjes, palmkool (nero di toscane - als gladde boerenkool gebruiken), brocolli, pastinaak (zaad is maar één jaar goed), bleekselderij. Ik zet grote donkergroene courgettes altijd gewoon in de lage grond, als ze eenmaal geplant zijn hoef je er niet veel meer aan te doen. Als je nog een stukje grond hebt kun je aardperen planten, die woekeren wel, maar hoeven ook niet in bakken. Ik vind het zelf leuk om wat aparte dingen te hebben, die je niet zo snel in de winkel vindt. Je kunt het kleine blad van bietjes en spinazie ook als sla gebruiken, en kruiden natuurlijk ook. kruiden: tijm, rozemarijn + salie (in pot, bij vorst naar binnen), platte peterselie, selderij, bieslook, knoflook bieslook. In pot: griekse basilicum (kleine blaadjes handig in gebruik), koriander, dille, dragon, venkel (evt de groente), marokkaanse munt in grote pot (woekeraar). Veel succes, ik heb stekken van de eeuwigmoes, de aardpeer en de rau ram (vietnamese koriander) voor je als je in de buurt van de hoeksche waard woont. Veel succes. Riekie2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts