Jump to content

Compost van brandnetels

appelvrouw
 Share

Recommended Posts

In het vroege voorjaar hebben wij veel brandnetels uitgetrokken..het waren dikke lange wortels en net opkomend groen. Dit hebben we in zakken gedaan om het te laten rotten, en later in de zomer in een VAMvat gestopt. Dit is nu een lichte rulle compost geworden met hier en daar nog wat resten van de wortels die ik zo in stukken kan wrijven..echt vergaan dus.

Zal deze compost extra stikstofrijk zijn?

Waar zou ik hem voor kunnen gebruiken, en wanneer?( ik wil het vat graag leeg, want al mijn bakken zitten vol)

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

Brandnetels groeien wel op plekken waar veel stikstof en vooral fosfoaat in de grond zit (dat merken we altijd als we gaan sporten en er bij de startplekken in het bos veel geplast is ).

:

Maar de hoeveelheid stikstof die in de compost over blijft hangt af van de manier en tijd van composteren. Als je begint met relatief meer stikstof N, zoals bij jou in de jonge brandnetelbladeren met veel eiwitten (verhouding C/N 13:1), wordt er in verhouding minder stikstof vastgelegd en ontsnapt er meer. De wortels bevatten minder eiwitten en meer suikers zetmeel en mineralen.

Beste is een verhouding C/N van 30:1 als je begint, die daalt dan naar 10:1 aan het eind en dat is wat je wilt voor je bodem. En die stikstof is dan ook nog organisch gebonden, dus komt langzaam vrij. Hij telt bijvoorbeeld bij de mestvoorschriften maar voor 10% mee.

Als je compost nu goed ruikt zit er waarschijnlijk niet teveel stikstof meer in, maar brandnetels bevatten veel mineralen als mangaan, koper en ijzer en calcium dus ik zou de compost wel mixen om verbranden van plantjes te voorkomen.

Op dit moment kun je hem gebruiken als nieuwe compoststarter en als bemester voor planten die nu nog stikstof nodig hebben, maar wel verdunnen.

Beetje leesvoer:http://www.gardenorganic.org.uk/organicweeds/downloads/urtica%20dioica.pdf

Eigenlijk zou je de brandnetels zonder wortels jong moeten onderspitten op een plek met veel stikstofbehoefte, dan gebruik je ze optimaal op een tijdstip dat het nodig is. We maken er hier liever purin d'ortie van