Inez Posted August 29, 2013 Share Posted August 29, 2013 Sla geknipt, dat eten we vanavond En zometeen ga ik de basilicum plukken, want dat ga ik gebruiken als vulling voor de kip. Lekker met mozzarella, jammie! Bonaire is waar mijn huis staat en waar mijn bed slaapt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Conny Posted August 29, 2013 Share Posted August 29, 2013 Oeps woensdag vergeten te plaatsen.Ik heb woensdag dus een randje handmatig gewied.Met schoffelen haal ik zoveel aarde weg, dat vind ik nogal zonde, dus vandaar. Leef je leven dag voor dag. https://www.facebook.com/conny.coomans Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted August 30, 2013 Share Posted August 30, 2013 @conny: we schoffelen hier twee kanten op, van je af en naar je toe en hebben dus ook allebei de kanten van de schoffel geslepen. Zo verplaats je heel weinig grond en het gaat nog lichter ook. Is dat misschien een tip? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mijke Posted August 30, 2013 Share Posted August 30, 2013 Ik snap dat schoffelen eerlijk gezegd nooit zo. Ik zie ze dat van de gemeetedienst ook altijd doen. Echt, nog geen 2 uur later staat het groen van de zaailingen. En dan geen mooie zaailingen, oh nee, want van dat schoffelen wordt de grond niet bepaald vruchtbaar ofzo, nee alleen zaailingen van de meest vervelende pioniersplanten. Planten die overal groeien, zegmaar. En snel. En dus wordt er weer geschoffeld. Fantastisch systeem schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 30, 2013 Share Posted August 30, 2013 Geeft niks hoor, als je dat schoffelen niet zo snapt. Er is ( door jou ) een topic over aangemaakt geloof ik. Zie daar Link to comment Share on other sites More sharing options...
mijke Posted August 30, 2013 Share Posted August 30, 2013 Nee dat ging over wieden. Schoffelen is nog een stapje erger in nutteloosheid imho schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted August 30, 2013 Share Posted August 30, 2013 Het zou beter voor de grond zijn als je niet hoefde te schoffelen, als de bodem bedekt zou zijn met bodembedekkers en mulch, als je meer combinatieteelt zou toepassen en minder op rijen teelde, als als als. Maar we willen een rij bonen en dan een stukje niets anders dan geschoffelde en aangeharkte grond en dan weer een rij bonen. Dat staat zo mooi, al die nette rijen met de blote schrale grond er zo tussen, net een tapijt, het loopt ook zo lekker zacht. Het lukt zo al jaren, dus waarom moeilijk doen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 31, 2013 Share Posted August 31, 2013 Vandaag mn 1e tomatenplant weggegooid. De laatste tomaat in die plant is er uit. Waarom die zo weinig gaf weet ik verder niet, maar hij is klaar Wat oerprei en Egyptische ui gepoot. Begonnen met wieden tussen de aardbeien en kwam zomaar nog een hele serie rijpe en erg lekkere aardbeien tegen ( tja, dán staat je onkruid hoog ja Vanmorgen op de koffie op uitnodiging van een mede-forum-lid. Tomaten bekeken en zaad uitgewisseld. Héél gastvrij. Hij komt binnenkort naar mijn tuin voor wat aardbeien-soortjes. Verder in het zonnetje gezeten en genoten. Zaad verzameld van het een en ander. Knoflookzaad vergeten te checken. Doe ik morgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted August 31, 2013 Share Posted August 31, 2013 pruimen geplukt en laten plukkenboom gesnoeid tot goed model en zonder zuigers/kruisende takken en boom lekker wat bonus compost beloofd vanwege goede oogst, kreeg knipoog van boom stiekum 6 kg pruimen ontpit met de kersenontpitter (weet zo'n apparaat veel... ) en een minuutje gekooktspruiten gechekt, de harten groeien weer, weet nog niet hoe het afloopt courgette gedroogd, laurier gedroogd, tomaatjes ookaardbei geschoond van uitlopers en vuiltjesblue ballet en uchiki pompo's geoogst en in de woonkamer gelegdboerenkool bekeken: de boerenkool is al BOERENKOOL geworden, beetje bijgemestapios uit de snijboon proberen te plukken, mislukt, snijboon uit de apios proberen te plukken, idem olijfkomkommerzaden geoogst, ondanks dat de plant de halve kas overnam (sorry tomaten!) heeft ie maar weinig vruchten gegeven, weet iemand hoe of wat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
sammetje Posted August 31, 2013 Share Posted August 31, 2013 Waar gebruik je de gedroogde courgette voor? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berry Posted August 31, 2013 Share Posted August 31, 2013 En gedroogd in een droogapparaat? @RobO Ik vraag het eigenlijk met name voor de laurier. Ik ben een beetje aan het dubben wat te doen. Gister trouwens sinaasappel en appelschijfjes gedroogd in de droger.....heerlijk!! http://www.hetnieuwemoestuinieren.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted August 31, 2013 Share Posted August 31, 2013 gedroogde courgette gaat in/op de ommelettte/soep/thai wok/sla na even inwaterengedroogd in de schuur met droogapparaat (deze)laurier gaat top ( ivm eventueel overlljden bij - 20 graden) sorry voor kortaf, moet naar oven ivm aanbrandlucht Link to comment Share on other sites More sharing options...
snekermoestuin Posted September 1, 2013 Share Posted September 1, 2013 stokslabonen, komkommer en courgette oogstensalie geoogst om te drogen en een takje rozemarijn voor door de aardappelsnachthok van de kippen schoongemaaktterras schoongeveegd van oude pruimen en de eerste gevallen bladerenbramen gesnoept van de buurman Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted September 1, 2013 Author Share Posted September 1, 2013 pruimen gesnoept van de buurmanpruimen gesnoept van onszelf..en gele herfstframbozen..bramen..laatste bes Daphne. kippen een uurtje vrijgelaten en genoten van het gescharrel en zacht geapplaudisseerd bij iedere slak die ze opgroeven. We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten? vraag informatie via pb. Waar de mol is is er hoop! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted September 1, 2013 Share Posted September 1, 2013 Frambozen gesnoept van een buurvrouw... Tuintje van opzeggend tuinder als schoon opgeleverd verklaard, meeldauw Ronde de Nice eruit geropt. Peultjesplanten gerooid, droge peultjes geoogst. Spinazie's gezaaid. En nog meer zaad geoogst. Onkruid gewied natuurlijk ook... altijd.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 ja hier ook gesnoept van onszelf (flauw van smaak) en van de buuv (was iets beter)snijbonen geoogst, lekkere kleintjes, bloemen gesneden, 2 filderkraut (kilootje of 6 schoon in de mand ) gesneden voor zuurkoolpot nr 2, pruimen geplukt, bramen geplukt, augurk geplukt voor komkommersla, nicandra verplant naar boerenkool ivm afweer witte vlieg (kost niks, helpt een beetje ) smeerwortelgier aan de wedstrijdtomaten gegeven, even een uurtje uit de kas gebleven Stowells evergreen maiskolf geplukt waar de vogels al in zaten, bijna rijp, moet vandaag de rest maar van papieren boterhamzakjes voorzien Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eveline68 Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 Vanmorgen eerst met de honden gelopen, daarna de kippen en konijnen gedaan en het stuk tuin van de kippen aan geveegd.De rest van de dag zal bank zitten worden, heb gisteren blijkbaar een koudje op mijn nek op gelopen die zit helemaal vast pfff, doet echt zeer met bewegen. Hahaha zit koffie tijd te kijken, ga het over knoflook word achter volgt door knoflook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 Heb eerst me dochter naar school gebracht, en daarna naar de zolder gegaan. Om bij de gezaaide pluksla en winterwortels en radijs te kijken de eerste plantjes komen boven spannend. Nu even op het forum aan het rondneuzen. Groetjes jessica Link to comment Share on other sites More sharing options...
Heleen1963 Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 ben druk bezig met alle uitgebloeide planten weg te knippen. Ik laat de zaaddoosjes en lijsten niet hangen voor de vogels,want dan zaait het ongewenst uit , en wie kan er dan weer wieden ?????? Ik zei de gek . Ik maak er een strijd van op het moment om mijn tuin mooie te laten lijken, door uitbloeisels weg te knippen zodat de bloeiers meer opvallen . Het lukt redelijk , elke dag even een rondje en je bent zo klaarMijn datura waarvan de eerste knoppen afgebroken waren door onduidelijke reden , krijgt weer nieuwe knoppen!!!! Hoera! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 Rondje zaad van van alles geoogst. Geschoffeld , oerprei er in gezet die reeds in potjes geworteld klaarstonden.Maar kort naar de tuin geweest. Vakantie is voorbij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 koffie met de oude mannegrasrand bijgewerkt, tegels opnieuw gelegd ivm heer Mol ( heer Mol krijgt nog een factuur voor 12 uur werk dit jaar...)de eerste knolselder geoogst, er kwam een bloem in (zou ik ook doen met dit gekke jaar)de tweede knolselder geoogst wegens idemgewiedewiedewiedtomaatjes geoogst en aangebonden, de vleestomaatjes worden nu echt wel oversizedYacon aangebonden, die groeit nu wel 1 cm/uur... de vogels zitten nu vet in de mais...nog steeds geen papieren zakjes gevondengeschilderdvalpruimen geruimdhommelnest schoongemaakt, bordje "te huur" erbij, op z'n hommels natuurlijk stukje geschreven voor clubbladdroger schoongemaakt Link to comment Share on other sites More sharing options...
prettig gestoord Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 Bijna 5 kilo paprika's geoogst, 14 komkommers en frambozen gesnoept, die redden het gewoon nooit naar huis! Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 Ik heb net een stuk van me tuin uitgebreid. Me tuin is nu ongeveer 15m2Ook heb ik me tomatenplant beter vastgemaakt want die hing op de grond, zonde van de tomaten die er nog aan hangen, en wat overtollige bladeren weggehaald. Ook heb ik alvast een gat gemaakt voor de nieuwe pruimenstruik of geente boom die ik morgen ga kopen. Kan die nog even wortelen voordat het gaat vriezen.Hier wat foto's Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 Wat doen jullie veel! Ik word er al moe van als ik ernaar kijk... Ik heb vandaag een nieuw vogelbad gemaakt en geplaatst. Uit een gipsblok gezaagd en gehouwen, dus ook wel veel gedaan eigenlijk. Nadat de borlotto's uit de tuin zijn, weekje of twee nog denk ik, mogen de vogels weer ín de tuin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kassiopei Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 Mijn eerste twee tomaten opgegeten, ( en daarna de foto gemaakt) zoet, knapperig, mmm... Verder zaden geoogst, voor de laatste keer dit jaar een zak potgrond gehaald en ruimte gemaakt voor de veldsla. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts