Jump to content

Wat heb je vandaag in de tuin gedaan? (2012-2013)

appelvrouw
 Share

Recommended Posts

Sla geknipt, dat eten we vanavond En zometeen ga ik de basilicum plukken, want dat ga ik gebruiken als vulling voor de kip. Lekker met mozzarella, jammie!

Bonaire is waar mijn huis staat en waar mijn bed slaapt!

@conny: we schoffelen hier twee kanten op, van je af en naar je toe en hebben dus ook allebei de kanten van de schoffel geslepen. Zo verplaats je heel weinig grond en het gaat nog lichter ook. Is dat misschien een tip?

Ik snap dat schoffelen eerlijk gezegd nooit zo. Ik zie ze dat van de gemeetedienst ook altijd doen. Echt, nog geen 2 uur later staat het groen van de zaailingen. En dan geen mooie zaailingen, oh nee, want van dat schoffelen wordt de grond niet bepaald vruchtbaar ofzo, nee alleen zaailingen van de meest vervelende pioniersplanten. Planten die overal groeien, zegmaar. En snel. En dus wordt er weer geschoffeld. Fantastisch systeem

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Het zou beter voor de grond zijn als je niet hoefde te schoffelen, als de bodem bedekt zou zijn met bodembedekkers en mulch, als je meer combinatieteelt zou toepassen en minder op rijen teelde, als als als. Maar we willen een rij bonen en dan een stukje niets anders dan geschoffelde en aangeharkte grond en dan weer een rij bonen. Dat staat zo mooi, al die nette rijen met de blote schrale grond er zo tussen, net een tapijt, het loopt ook zo lekker zacht. Het lukt zo al jaren, dus waarom moeilijk doen?

Teeltwedstrijd 2022: komkommer!

Vandaag mn 1e tomatenplant weggegooid. De laatste tomaat in die plant is er uit. Waarom die zo weinig gaf weet ik verder niet, maar hij is klaar

Wat oerprei en Egyptische ui gepoot. Begonnen met wieden tussen de aardbeien en kwam zomaar nog een hele serie rijpe en erg lekkere aardbeien tegen ( tja, dán staat je onkruid hoog ja

Vanmorgen op de koffie op uitnodiging van een mede-forum-lid. Tomaten bekeken en zaad uitgewisseld. Héél gastvrij. Hij komt binnenkort naar mijn tuin voor wat aardbeien-soortjes.

Verder in het zonnetje gezeten en genoten. Zaad verzameld van het een en ander. Knoflookzaad vergeten te checken. Doe ik morgen.

pruimen geplukt en laten plukken

boom gesnoeid tot goed model en zonder zuigers/kruisende takken en boom lekker wat bonus compost beloofd vanwege goede oogst, kreeg knipoog van boom

stiekum 6 kg pruimen ontpit met de kersenontpitter (weet zo'n apparaat veel... ) en een minuutje gekookt

spruiten gechekt, de harten groeien weer, weet nog niet hoe het afloopt

courgette gedroogd, laurier gedroogd, tomaatjes ook

aardbei geschoond van uitlopers en vuiltjes

blue ballet en uchiki pompo's geoogst en in de woonkamer gelegd

boerenkool bekeken: de boerenkool is al BOERENKOOL geworden, beetje bijgemest

apios uit de snijboon proberen te plukken, mislukt, snijboon uit de apios proberen te plukken, idem

olijfkomkommerzaden geoogst, ondanks dat de plant de halve kas overnam (sorry tomaten!) heeft ie maar weinig vruchten gegeven, weet iemand hoe of wat?

gedroogde courgette gaat in/op de ommelettte/soep/thai wok/sla na even inwateren

gedroogd in de schuur met droogapparaat (deze)

laurier gaat top ( ivm eventueel overlljden bij - 20 graden)

sorry voor kortaf, moet naar oven ivm aanbrandlucht

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

pruimen gesnoept van de buurman

pruimen gesnoept van onszelf..en gele herfstframbozen..bramen..laatste bes Daphne.

kippen een uurtje vrijgelaten en genoten van het gescharrel en zacht geapplaudisseerd bij iedere slak die ze opgroeven.

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

Frambozen gesnoept van een buurvrouw...

Tuintje van opzeggend tuinder als schoon opgeleverd verklaard, meeldauw Ronde de Nice eruit geropt. Peultjesplanten gerooid, droge peultjes geoogst. Spinazie's gezaaid. En nog meer zaad geoogst. Onkruid gewied natuurlijk ook... altijd....

ja hier ook gesnoept van onszelf (flauw van smaak) en van de buuv (was iets beter)

snijbonen geoogst, lekkere kleintjes, bloemen gesneden, 2 filderkraut (kilootje of 6 schoon in de mand ) gesneden voor zuurkoolpot nr 2, pruimen geplukt, bramen geplukt, augurk geplukt voor komkommersla,

nicandra verplant naar boerenkool ivm afweer witte vlieg (kost niks, helpt een beetje )

smeerwortelgier aan de wedstrijdtomaten gegeven, even een uurtje uit de kas gebleven

Stowells evergreen maiskolf geplukt waar de vogels al in zaten, bijna rijp, moet vandaag de rest maar van papieren boterhamzakjes voorzien

Vanmorgen eerst met de honden gelopen, daarna de kippen en konijnen gedaan en het stuk tuin van de kippen aan geveegd.

De rest van de dag zal bank zitten worden, heb gisteren blijkbaar een koudje op mijn nek op gelopen die zit helemaal vast pfff, doet echt zeer met bewegen.

Hahaha zit koffie tijd te kijken, ga het over knoflook word achter volgt door knoflook.

Heb eerst me dochter naar school gebracht, en daarna naar de zolder gegaan. Om bij de gezaaide pluksla en winterwortels en radijs te kijken de eerste plantjes komen boven spannend. Nu even op het forum aan het rondneuzen. Groetjes jessica

ben druk bezig met alle uitgebloeide planten weg te knippen. Ik laat de zaaddoosjes en lijsten niet hangen voor de vogels,

want dan zaait het ongewenst uit , en wie kan er dan weer wieden ?????? Ik zei de gek . Ik maak er een strijd van op het moment

om mijn tuin mooie te laten lijken, door uitbloeisels weg te knippen zodat de bloeiers meer opvallen . Het lukt redelijk , elke dag even een rondje en je bent zo klaar

Mijn datura waarvan de eerste knoppen afgebroken waren door onduidelijke reden , krijgt weer nieuwe knoppen!!!! Hoera!

Rondje zaad van van alles geoogst. Geschoffeld , oerprei er in gezet die reeds in potjes geworteld klaarstonden.

Maar kort naar de tuin geweest. Vakantie is voorbij.

koffie met de oude manne

grasrand bijgewerkt, tegels opnieuw gelegd ivm heer Mol ( heer Mol krijgt nog een factuur voor 12 uur werk dit jaar...)

de eerste knolselder geoogst, er kwam een bloem in (zou ik ook doen met dit gekke jaar)

de tweede knolselder geoogst wegens idem

gewiedewiedewied

tomaatjes geoogst en aangebonden, de vleestomaatjes worden nu echt wel oversized

Yacon aangebonden, die groeit nu wel 1 cm/uur...

de vogels zitten nu vet in de mais...nog steeds geen papieren zakjes gevonden

geschilderd

valpruimen geruimd

hommelnest schoongemaakt, bordje "te huur" erbij, op z'n hommels natuurlijk

stukje geschreven voor clubblad

droger schoongemaakt

Ik heb net een stuk van me tuin uitgebreid. Me tuin is nu ongeveer 15m2

Ook heb ik me tomatenplant beter vastgemaakt want die hing op de grond, zonde van de tomaten die er nog aan hangen, en wat overtollige bladeren weggehaald. Ook heb ik alvast een gat gemaakt voor de nieuwe pruimenstruik of geente boom die ik morgen ga kopen. Kan die nog even wortelen voordat het gaat vriezen.

Hier wat foto's

527545_0_82_dsc02125.jpg

579783_0_82_dsc02126.jpg

948326_0_82_dsc02127.jpg

Wat doen jullie veel! Ik word er al moe van als ik ernaar kijk...

Ik heb vandaag een nieuw vogelbad gemaakt en geplaatst. Uit een gipsblok gezaagd en gehouwen, dus ook wel veel gedaan eigenlijk. Nadat de borlotto's uit de tuin zijn, weekje of twee nog denk ik, mogen de vogels weer ín de tuin.

Teeltwedstrijd 2022: komkommer!

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...