Jump to content
appelvrouw

Voorbereiding kippen houden.

Recommended Posts

Ja, helaas.

Vraagje; Ik heb luizen in het kippenhok( oude caravan)_..bloedluizen onder de stokken en bruine luizen die mini zijn en eigenlijk overal in het hok zitten. Honderdduizenden..zonder overdrijven, ze hingen in trossen aan de randen.

We hebben het hok eerst helemaal gezogen en uitgespoten en behandeld met een soort dettol. Ook heb ik nu insecticide die ik onder de stokken spuit op de daar achter gebleven bloedluizen Ik veel nog steeds luizen weg met keukenpapier ingevet met oud frietolie..ook doe ik dat op de stokken.

Het eten en zo staat allemaal buiten dat zat ook onder.

Nu wil ik van de week de caravan nogmaals met de insecticide behandelen, witkalken en dan de kippen wassen.

Heeft iemand ervaring met het laatste?

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

ja het is erg..de oppassen willen ook niet meer oppassen..je loopt de hele avond te jeuken omdat er nog ergens op je hoofd bv een bende van die luisjes is neergestreken.

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Ja die spray heb ik wel..maar ik las dus dat je ze ook kan wassen..dan verlies je de eieren niet bv.

Bloedluis in het hok is bijna weg, vanavond bekijken we eens een kip..als ze rustig zijn.

De bruine luisjes of mijten zijn er nog in grote aantallen.

Mijn vogels (geen kippen) zijn voor de sier niet voor de eieren of consumptie ik laat ze wel badderen af en toe in chloor water tegen parasieten. Dit laat ik dan 24 uur in de kooi staan zodat ze het ook drinken dit dan weer tegen wormen.

OK. Dat zou ik niet zomaar durven te doen met mijn kippen. Morgen gaan we in ieder geval het kippenhok ontsmetten..kieren dichtkitten en daarna witkalken. Of we de kippen gaan wassen of bespuiten zien we morgen dan wel.

Je hebt chloor nodig zonder kleur stoffen en parfums, je gebruikt vrij weinig verdund met water.

Ik proef zelf altijd even of het niet te sterk is.

Dank je wel Angela. Ondertussen alle bovenstaande gedaan plus bespuiten met 404 vogelspray. IK las ergens iets over de eieren 3 dagen niet eten..iemand daar ervaring mee ( met de 404 vogelspray?) Hopelijk blijven de mijten nu weg, het was zo vies,..gatsie ik zou zo stoppen met kippen houden

Ai, bloedluis, wat onwijs balen!

Ik verstuif regelmatig diatomeeënaarde door het hok. Nooit luis. Zegt niet alles, natuurlijk, maar als je Google-t (vooral in het engels, diatomaceous earth) lees je veel goeie ervaringen.

Hier een uitleg in het NL: http://www.bio-ron.com/producten/voedingssupplementen/diatomeenaarde.html

The difference between a flower and a weed is a judgement

Foonfoto dagboekje van mijn volkstuin

Wij maken ons hok bijna nooit schoon, en hebben het idee dat er daardoor natuurlijke vijanden van bloedluizen in het hok zitten. Want we hebben bijna geen luizen sinds we dit doen. Daarvoor wel veel en vaak.

Maar goed, ons hok is groot zat en de kippen zitten allemaal op stok en dus schoon. De legnesten maken we wel 'schoon' (af en toe nieuw stro er in en dan in de kiertjes wat oude frituurolie)

Gisteren hebben we er 3 kruiwagens aan (droge) kippenpoep/stro uit geschept, voor het eerst in een jaar gok ik zo.

Weet je nog Jet, dat we dat (lasagne-tuin-)weekend enkele bloedluizen op ons hadden? Zouden ze op/in oude vogelnesten in de oude takkenwal hebben gezeten?

Jorieke: Ja dat is een mogelijkheid. Dat die er toen bij kwamen, want, Jaydot, het grootste probleem is niet de bloedluis ( zoals ik hier al eerder vermeldde) maar de veerluis of andere kleine luis of mijt die zich in de caravan had "ingegraven".

De bloedluis was na een paar dagen bestrijden ( iedere dag de stokken in het water gelegd en schoongeschrobt, tabaksblad onder de stokken en basaltmeel in het zandbad) en frietolie op de stokken eigenlijk al voor 90% verdwenen, maar die kleine bruinzwarte luis/mijt was niet uit te roeien.

Misschien heb je gelijk Jorieke en is schoonmaken juist verkeerd, maar het ligt ook wel aan je behuizing denk ik..zo`n caravan is leuk romantisch maar een broeinest voor vanalles met al die kieren.

Daarom dus de kippen behandeld, die trouwens ook geen zichtbare bloedluis op hun lijf hadden overdags wel veerluis/mijt, met vogelspray, de kipcaravan ontsmet, 7 bussen kit in de kieren leeggedrukt en witgekalkt.

Niemand nog een idee over de eieren? IK leg ze maar even opzij en ga Beaphar mailen met die vraag.

Ons oog is vvoorlopig gevallen op dit verblijf: Woodland Ark 1

Het is niet onze bedoeling om de toekomstige kippen 24/7 in de ren te houden, ze mogen ook scharrelen in (een deel) van de tuin.

Heeft iemand ervaring met dit merk? Heeft iemand bedenkingen bij dit model?

Ark-131381472654175.jpg

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Eigenlijk moet ik natuurlijk op het kippenforum zijn, maar ja, in de eerste plaats zijn we toch vooral moestuinders. Hopen dat zij ons kunnen helpen.

Ik heb en vraagje over veranderd gedrag van kippen en het niet meer leggen van eieren. Sinds ik ongeveer twee weken geleden met kruiwagen de voliére in ben gegaan en met een spade het hok van de kippen schoongemaakt heb, een nepei weggehaald en een iets veranderd dieet (toevoeging van bramen en af en toe mais) heb gegeven leggen de kippen hoogstens een ei per dag (van de vier kippen) en poepen ze in het hok. Wat we vlak na deze voorvallen aantroffen waren zachte eierbasten, een soort blaasjes.

Een zacht ei:

IMG394996021473760837.JPG

Ook kregen we een ei waarbij het eigeel wit was en de basten van sommige eieren zijn zo zacht als karton. Een aantal hypothesen waaraan dit zou kunnen liggen heb ik hieronder geformuleerd:

1. De kippen zijn letterlijk van de leg geraakt door de stress die de kruiwagen met zich meebracht (daar schrokken ze enorm van).

2. Daarvoor maakte ik het hok eigenlijk nooit schoon; dat hoefde ook niet omdat ze niet in het hok poepten. Heeft het schoonmaken van het hok dus een verkeerd effect? Moeten we misschien stro aanbrengen op de bodem? Een nepei dat we in het hok hadden gelegd om de kippen te leren waar ze eieren moesten leggen hebben we destijds ook weggehaald. Het hok ziet er nu zo uit:

IMG399076341473760760.JPG

3. Sinds ongeveer dezelfde tijd hebben we bramen en (suiker)maïs aan het dieet van ongeveer een beker graan en legkorrel silo die steeds gevuld word toegevoegd. Daarnaast geven we ze ook grid al hebben we het idee dat ze daar erg weinig van consumeren.

IMG394744191473760679.JPG

4. Sinds die tijd hebben we een soort rodige rupsen in het hok gevonden, niet veel, maar wel wat:

IMG391996511473760626.JPG

Zou een van deze hypothesen de mogelijke oorzaak kunnen zijn, of misschien een combinatie van? Of hebben jullie nog andere suggesties. Alle ideeën en oplossingen zijn van harte welkom! Degene met het goede antwoord krijgt een versgelegd eitje, voor het transport moet diegene dan wel weer zelf zorgen .

Voor de omstandigheden waarin in onze (leg!) kippen leven verwijs ik je naar onze laatste moestuinupdate.

~ Vita rosa est ~

Stress kan zeker. Misschien zijn ze in de einde zomerrui? Mijn kippen legden ook slecht maar zijn weer goed gaan leggen sinds ik ze meer gemengde granen geef ( geen mais). De rupsen, komen die uit de mais oid? Staan er bomen in de ren? Mijn kippen poepen natuurlijk waar ze slapen, onder de stok, en ook wel voor de legnesten, en heel soms erin, maar dat is zelden. maar jouw kippen poepen nooit binnen? Dat vind ik eerder vreemd dan andersom.

Er staan inderdaad veel bomen in de ren, fruitbomen vooral en ook een aantal druivenstruiken. Naar ik denk komen de rupsen niet uit de maïs, die voer ik ze namelijk buiten, terwijl de rupsen in het hok zitten. Doordat die rupsen zo rozig zijn ben ik ben dat ze bloed uit die kippen halen, maar dat zal wel niet toch .

Volgens mij zijn de kippen ook niet in de rui, ze zijn nog vol in de veren. Ze zijn trouwens zeker niet vet. Maar nog meer voeren lijkt me weer teveel...

Oke, dat poepen is dus normaler geworden dan het was

~ Vita rosa est ~

Oke, bedankt, dat stelt me enigszins gerust.

Nog een vraag dan. We hebben vier hennen. Ik heb wel eens gelezen dat je het best een oneven aantal kunt hebben? I.v.m. pikorde en dergelijke?

En een haan is ook absoluut een pre meen ik?

~ Vita rosa est ~

Van een oneven-regel heb ik nog niet eerder gehoord. Wij hebben er altijd een stuk of 10 lopen, 14 op dit moment. En alleen een haan als we em nodig hebben, in het voorjaar dus. Daarna ben ik hem snel zat, met zijn gekukel naar de hanen van de buren de hele dag door en dan uhm... gaat zijn kop er af De rest van de zomer en herfst en winter lopen de dames dan zonder haan. HEERLIJK rustig voor iedereen.

Oke, ik las zoiets in het Velt boek over kippen houden. Wat ik wel zie is dat een kip het duidelijk de baas is (de rol van haan op zich neemt?) en een duidelijk door iedereen geterroriseerd word. Die laatste loopt ook duidelijk achter in groei. Een haan zou de orde onderling misschien kunnen verbeteren was mijn idee. Maar blijkbaar zorgt zo'n haan dus ook voor de nodige onrust

~ Vita rosa est ~

Met een goede haan zou dat misschien wel goed komen. Maar met een vervelende haan moeten alle hennen om de haverklap gedekt worden en is die ene die steeds de pineut is, nog slechter af. We hebben er wel eens 1 gehad die achter de hennen aan zat te jagen en ze aan hun kam stond te trekken tot ze eindelijk stil bleven staan

Ik denk dat een grotere club hennen beter is, ook als je aan een haan zit te denken. Dan verdeeld de pikorde zich beter (denk ik dan...) en heeft de haan meer te doen.

Er zijn de afgelopen 2 weken meerdere roofdieren aan het jagen op onze kippen. Eerst al 'iets' dat een jong hennetje in zo'n verplaatsbare ren heeft gepakt. Het leek ons werk van een roofvogel, dus we hebben er een net overheen gehangen. Maar gisteren zaten alle andere kippen binnen te schuilen, alsof er wat was gebeurd, en er lagen verderop heel wat veren, alsof 'het' daar niet heeft kunnen slagen en in/onder het rennetje was een kleine gang gegraven en er was geprobeerd een jonge kip doorheen te trekken. Dood, en al half opgegeten. Door iets anders dan een roofvogel dus, want er was een gegraven gangetje, een net OVER de ren, en de botjes waren schoon afgekloven.

En daarnet deed ik de deur naar de tuin open, en toen vloog er een enorme roofvogel weg uit de bomen langs de kippenwei. Er klonk nog gekrakeel van een kip, dus wij sprongen meteen naar buiten om te gaan kijken. In het bosje langs de wei/boomgaard lag een zwarte hen die nog leefde. Helemaal weggekropen in een hoekje bij een boom en aan de ANDERE kant van het hek (1,5 meter hoog). Met wat moeite kregen we haar er uit, en ze bleek opgepakt te zijn door die roofvogel en daar weer laten vallen, want ze mist een boel veren van haar rug en ze is er gewond. Gelukkig niet diep, we hebben haar behandeld en weer even in het hok gezet. In het hok liepen nog te weinig kippen, dus we zijn gaan zoeken en er zaten er nog wat tussen de brandnetels aan de andere kant van de wei, en 1 hen had blijkbaar heel stilletjes vlakbij die zwarte gewonde hen gezeten.

Pffff, wat een gedoe ineens hier.