Jump to content

Voorbereiding kippen houden.

appelvrouw
 Share

Recommended Posts

Drukken de grote kippen ook eendeneieren stuk? Want ik neem geen haan, dus de kippeneieren zullen voor consuptie worden gebruikt en de eendeneieren ook, maar slechts een paar voor het broeden. Ik wil niet omkomen in de Indische Loopeendkuikens en ze als het even kan alleen op bestelling uit laten broeden of als ik mijn toom wil verversen.

Zoniet, dantoch dank je wel.

Ze lijken er wel op...de verkoper zei letterlijk: afstamming van..dus zuivere Rhode Island`s zullen he niet zijn.

De nieuwe kippen zaten nog maar zieligjes van de rest van de toom af, onder de stokken. Ik heb de andere kippen naar buiten laten gaan, en hou deze twee lekker binnen om te wennen in het hok..hopelijk gaat het later beter...

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

Grote zware kippen kunnen broeden,dat is het probleem niet, meestal zijn ze wat minder broeds aangelegd maar gedurende de broed sneuvelen gewoon eieren, ook eendeeieren...

Been there done that want eigenwijs als ik was wilde ik het toch proberen, 1 Sulmtaler, 1 Amrock beiden hebben in het laatste stadium bij elkaar 11 eieren kapot gemaakt en er lagen overal door het nest halfontwikkelde dode kuikens enzo..mja wordt je niet blij van. 1 enkel kuiken uit 12 eieren die allemaal bevrucht waren.

Maar zelf uitbroeden is natuurlijk altijd een optie, een klein broedmaschientje waar je handmatig iedere dag zelf even de eieren draait is niet duur, rond de 125 euro geloof ik, tweedehands vanaf een euro of 50 of gewoon eieren uitbesteden aan iemand met broedse kippen etc.

Voordat je begint met broeden moet je natuurlijk ook bedenken dat minstens de helft haantjes zijn dat kippen ooit ophouden met leggen, wil je ze zelf slachten, heb je iemand om te slachten of als je ze zelf niet wilt opeten heb je dan iemand waar je ze aan wilt verkopen weggeven voor de slacht?

Ga je hier ooit mee verder en wil je zelf eieren uitbroeden en kuikens verzorgen heb ik wel een brinsea mini eco voor je te leen.

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Hey,

Voorlopig neem ik nog geen kippen hoor, eerst de eenden maar. En omdat ik kuikentjes leuk vind leek het mijn leuk om indische loopeendkuikens te laten uitkomen. De eenden zelf zijn niet bepaald broeds, maar de meeste eieren zijn wel bevrucht omdat er een mannetje in het toom loopt. Vaandaar dat ik dacht aan die combi.

Slachten en plukken e.d. komt in orde. Idem met de eenden. En ik heb een grote vriezer waar wat ik niet meteen eet in bewaard kan worden, net als ik met de melk, yoghurt en kwarkt ga doen .

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

@ Appelvrouw Geur verstuiving heeft weinig zin bij kippen maar soit. Je had ze beter even een tijdje apart moeten zetten, zeker als je je dieren niet koopt bij een behoorlijke fokker.

Je kunt het vandaag nog laten voor wat het is maar als ze morgen nog niet naar buiten gaan dan eruit met die bende, gelijk wat lekkers strooien en nog een paar keer per dag, goed opletten hoe ze reageren en of ze mee gaan lopen met de rest...dan is het leed in een paar dagen meestal voorbij.

Als je geen al te felle haan hebt zullen die ruggen snel genezen en voor de winter weer bedekt zijn. Goed opletten op luis en bloedmijt, bij twijfel je normale bestrijding gebruiken, heb je die nog niet dan werk preventief met Diatom (veilig)

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Ik begin als de tuin klaar is met een toompje mannetjeseenden te leen om te kijken hoe dat gaat, of het past, de buren niet gaan zeuren enz en als dat goed gaat komt er een eigen toom eenden en na verloop van tijd eventueel wat grote (iemand tips voor een stevig en sterk ras?) kippen erbij.

Ik heb de Izegemse koekoek een groot ras met goede winterleg en vrij rustige kippen maar heb je geen andere eisen? Moeten ze alleen groot zijn of wil je een bepaalde kleur of ras eigenschap Je hebt bijvoorbeeld grote kippen die langzaam groeien en pas na 1.5jaar op hun maximale gewicht zitten, maar ook die sneller groeien en ook sneller oud worden. Hoeveel eieren moeten ze leggen, wil je in de winter bijlichten of geen eieren of een ras dat in de winter doorlegt etc. etc.

@ Appelvrouw Geur verstuiving heeft weinig zin bij kippen maar soit. Je had ze beter even een tijdje apart moeten zetten, zeker als je je dieren niet koopt bij een behoorlijke fokker.

\

De fokker staat hier erg goed bekend, en ik ken meerdere mensen die hun kippen bij hem kopen...gewoon die ruggetjes vielen tegen. Hij hield zijn hand erop denk ik ( de man komt met een vrachtwagen met 20 soorten op een marktje) in ieder geval had ik het niet gezien.

Die verstuiving met olie werd aangeraden in het Veltboek..ik had er ook maar weinig olie ingedaan, omdat ik niet zeker wist wat dat zou doen. Te weinig dus.

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Kippen reagern op zicht naar elkaar toe, geur speelt geen rol in pikorde of herkenning vandaar dat geurverstuiving niets brengt )

Iemand die met 20 soorten kippen naar een marktstand komt is voor mij geen serieuze fokker maar een broodfokker en moeilijk in te schatten hoe hij fokt en/of zijn dieren houdt. Volgende keer via het www.kippenforum.nl/ een goede fokker bij je in de buurt zoeken, dieren bij de fokker zelf gaan halen zodat je kunt zien hoe de dieren gehouden worden etc...

Een man die een hand op de ruggen houdt om kale ruggen te maskeren in plaats van eerlijk te zijn aangezien het niets bijzonders is, neem ik absoluut niet serieus.......en zou ik zeer huiverig zijn in het afnemen van dieren die niet voor de slacht bedoeld zijn....en ook dan kontroleer ik de dieren zelf handmatig voor ik ze koop.

Maar het loopt allemaal hopelijk met een sisser af en hopelijk ehbben ze zich snel geintergreerd in de groep )

MVG

Danuta

MVG

Danuta

De rest van je kipjes is nog jong, dus dat gaat echt wel goed komen. Ze moeten altijd even wennen. Wie weet hebben ze altijd in een schuur gezeten. Als wij kuikens van binnen naar buiten doen, zijn ze de 1e dag ook wat voorzichtig en blijven er veel in het nachthok. De volgende dag zijn ze al een stuk brutaler.

De veren zijn zo weer aangegroeid, die jonge haan(tjes) doet er toch nog niets mee...

Hi Frank,

Dat kippen goed leggen lijkt mij wel fijn. En als ze zoveel mogelijk van de gewassen afblijven dan ben ik ook erg blij, anders kan ik ze niet in de moestuin laten scharrelen.

Verder maken kleur en ras mij niet zoveel uit. En slachtrijpe leeftijd ook niet echt. Dat ze sterk genoeg zijn vanwege kleine roofdieren vind ik het belangrijkste en dat ze met indische Loopeenden overweg gaan kunnen idem.

De veren zijn zo weer aangegroeid, die jonge haan(tjes) doet er toch nog niets mee...

dank je Jorieke. Ik zag wel net dat een van die rode op de rug pikte van de andere..stress of zo, dat moet ie natuurlijk niet blijven doen begrijp ik. Ik las ergens dat je er hertshoornolie op moet smeren, dan pikken ze er niet meer, maar dat heb ik niet, ook geen tee tree olie. Iemand een ander idee?

Zonet toen ik even ging kijken zat het zwarte orpingtonhaantje binnen de dames te bekijken en ik zag er eentje eten..voor het eerst, dus dat zal langzamerhand inderdaad wel beter gaan.

Zadeltje maken voor de dames, dan is het opgelost....rug is beschermd, ook tegen de zon (wel een lichte kleur stof gebruiken) en kan genezen en voor het einde van de herfst zit er een mooi laagje veren op.

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Ja, een zadeltje is een leuk idee, ik kijk nog even of het zonder kan. Het gaat ze in ieder geval goed, de rode chickies waren vandaag vanzelf naar buiten, en scharen zich langzaam richting de rest van de toom.

Helaas heeft het kleinste zwarte kipje last van een harde krop..ze eet niet meer en is al zwak We hebben haar apart en geven haar alleen water, af en toe de krop masseren en onderste boven houden.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Moet die krop niet leegehaald worden met een pincet oid? Het kan maar zo dat er teveel grove materialen in zitten waardoor het eten niet door kan.

Kippen met zadeltjes vind ik echt ultiem schattig staan! Vooral met een biesje en een leuk printje. Het lijkt ook net of ze er trotser van gaan kijken .

Hoe ben je er achter gekomen dat je kipje last van der krop heeft? Ik zie mijn kippen alleen maar bij loslaten in de ochtend en dan stuiven ze langs mij het veld in. S'avonds kan ik nog wel de kontjes controleren op onregelmatigheden en evt luis maar dat is vrij oppervlakkig. Controleer je ze elke dag per stuk? En hoe?

Gwen, grote Brahma's zijn fijne kippen, ik heb ze nu van een week of 10 en inmiddels zijn ze al zo groot dat onze katten al haast niet meer geïnteresseerd zijn, terwijl die vrijwel dagelijks met dode dieren aankomen sjouwen, het zijn echte jagers..

Brahmas zijn erg rustig, makkelijk tam, groot dus, redelijk snel broeds en beste moeders. Wel is er inderdaad een risico dat er eitjes kapot gaan bij het broeden, maar bij de mensen die ik ken met Brahmas valt dat mee.

Hier krijgen ze voor het eerst yoghurt, haha die witte bekkies, zo grappig!

13-mei-kleine-camera-02364511368508745.JPG

Moet die krop niet leeggehaald worden met een pincet oid? Het kan maar zo dat er teveel grove materialen in zitten waardoor het eten niet door kan.

Ik heb de aanwijzingen op het kippenforum gevolgd..veel water geven en de kip af en toe voorzichtig ondersteboven houden..dan komt er slijm, en een keer een lang stuk gras. Volgens dezelfde aanwijzingen nu nog een dag vasten. De krop lijkt leeg, maar ze draait nog steeds zo raar met haar nek. Het kan zijn dat het alleen maar geïrriteerd is.

Piros: omdat ze gisterochtend niet mee kwam eten met het lekkers dat ik iedere morgen breng.. De avond daarvoor dacht ik nog dat er wat met haar poten was omdat ze niet op de stok wilde zitten, dus toen dacht ik al: in de gaten houden.

,

Ik heb de aanwijzingen op het kippenforum gevolgd..veel water geven en de kip af en toe voorzichtig ondersteboven houden..dan komt er slijm, en een keer een lang stuk gras. Volgens dezelfde aanwijzingen nu nog een dag vasten. De krop lijkt leeg, maar ze draait nog steeds zo raar met haar nek. Het kan zijn dat het alleen maar geïrriteerd is.

Loopt ze wel recht vooruit ? Er is ook een kippenziekte die draainek heet, kijk maar eens op het kippenforum.

De brahma's zien er cute uit! Zijn ze ook tam en aaibaar?

Ze zijn makkelijk tam en aaibaar te krijgen, het verschilt ook per kip, wij hebben er 1 die blijft hysterisch tegen de muren opvliegen als ik het hok openzet in de ochtend, de rest huppelt gewoon langs mij naar buiten. Ook is er 1 (1 van de 2 hanen) die juist altijd naar je toe komt, heel gezellig beest. Voor mij persoonlijk hoeven ze niet aaibaar, daar heb ik katten voor

Het is een gemoedelijk ras, je kan ook best zoals wij, 2 hanen nemen als je die vroeg bij elkaar zet, dat lukt niet met alle rassen.

loopt ze wel recht vooruit ? Er is ook een kippenziekte die draainek heet, kijk maar eens op het kippenforum.

Nee daar lijkt het helemaal niet op..ze draait/wiebelt/strekt met haar nek, zoals je zelf ook zou doen als er iets in de keel zit. Ze heeft nu gevast, en ik geef haar yoghurt, maar voorlopig heeft ze weinig zin om te eten...ik zie het niet vrolijk in...

Ik moet hier toch op terug komen. Ze doet heel vreemd met een van haar poten, en iemand die gisteren de kip voor me water heeft gegeven zegt dat ze dat gisteren ook al deed. Te slap op haar poten dacht ik, maar nu is die poot vreemd verkrampd.

Ze is ook erg slap nu, en weegt echt niets meer. Als ik haar neerzet zakt ze door haar poten op de grond. Ik kan hier niet zo een twee drie naar een dierenarts, maar denk nu inderdaad aan Marek.

Edited by Guest