evolis Posted December 4, 2012 Share Posted December 4, 2012 Hallo, Mij is onduidelijk wanneer je vers geplante pruim/kersen moet snoeien. Meteen nadat ze geplant zijn (december) of toch wachten tot half april/september zoals je met een normaal ontwikkelde kers/pruim doet.Gelden er voor vers aangeplantte boompjes andere regels of juist niet?? Evo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted December 4, 2012 Share Posted December 4, 2012 Ik zou nu niet meer snoeien. Gewoon wachten tot volgend jaar na de oogst, of vroeg in het voorjaar doen. Maar het is een jonge boom, dus volgend jaar na de oogst lijkt mij het beste. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
sugar Posted December 4, 2012 Share Posted December 4, 2012 Als je een boom met blote wortel hebt geplant, moet je die gewoon snoeien (zo'n boom heeft heel wat wortels verloren en heeft onvoldoende wortels tov hoeveelheid takken/bladeren).Dat snoeien doe je best gedurende een lange, droge periode in de februari of maart. Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
evolis Posted December 5, 2012 Author Share Posted December 5, 2012 Frank en Sugar, Dank voor jullie antwoorden, beetje tegenstrijdig maar dat is de snoeiwetenschap volgens mij ook.Ga toch maar wachten tot volgend jaar. De boompjes waren inderdaad met blote wortels en met redelijk ingekorte wortels. Lijkt me logisch dat een en ander zich nu even moet gaan "zetten" en dat de plant in eerste instantie rust moet hebben. Daarna pas snoeien lijkt me in het najaar. GroetenEvo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
powerlite Posted December 5, 2012 Share Posted December 5, 2012 Evolis, en beiden hebben gelijk. Het ligt ook wel een beetje aan de grond.Heb je goede grond , dat zal het weinig uitmaken , en kan je best zoals frank zegt een jaartje wachten met snoeien. Maar heb je grond die makkelijk uitdroogt , of arm is , dan snoei je best toch een stuk terug. De resterende wortels zijn niet meer in verhouding met de boom , en op slechte grond krijgt hij het hard te verduren. Dan snoei je beter toch , ondankt het risico dat je neemt. Daarom dat sugar ook zegt om dit in een droge zonnige periode te doen VOOR de boom in de groei gaat. Op die manier drogen de wondjes zo snel mogelijk uit , en verminder je het risico op besmetting. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted December 5, 2012 Share Posted December 5, 2012 Ik snoei mijn pruimen boom vanaf het moment dat er bloemen in komen tot de laatste pruim eraf gaat.Ik vind het makkelijk om dan te zien welke takken ik moet hebben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evolis Posted December 5, 2012 Author Share Posted December 5, 2012 OK Powerlite Duidelijk verhaal, ik kan verder met Frank's advies.Bedankt voor je verduidelijking. Evo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts