Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Spareribs van eigen varken

Jorieke123

Recommended Posts

Wie maakt er hier wel eens zelf spareribs? Ik meen ergens gelezen te hebben dat er een soort wit vlies op zit als je ze niet kant-en-klaar bij de slager koopt? En je ze dus van eigen varken hebt? Maar ik kan niet meer vinden waar ik dat las...

Heeft er iemand een lekker (eigen?) recept? Liefst zonder roken, dus alleen met roosteren, voorgaren, dat soort zaken. Ik eet er dan graag knoflooksaus bij, dus de marinade hoeft niet erg kruidig of apart van smaak te zijn. Er zitten heel wat ribben aan een Jimmy! Dus er ligt nog flink wat in de vriezer.

Snap niet helemaal wat je bedoelt Jorieke met dat witte vlies.

Deze? http://www.bluesmoke-bbq.nl/059_spareribs/spareribs_voorbereiden.php

Naar mijn weten worden spareribs gesneden van een deel ribkarbonade/speklap.

Een deel van het vlees wordt er aan de bovenzijde vanaf gesneden,

anders wordt het zo dik en kun je het niet snel bbqen.

En de rugkant van de botten wordt wat afgezaagd, zodat je een plat geheel krijgt.

Recept: 2 el ketjap. 1 el 5 kruidenpoeder, 2 el gembersiroop, 2 el hoisinsaus, teen knoflook, beetje zonnebloemolie.

laat het hier maar een paar uur in marineren, errug lekker

Aaaah ja dat bedoel ik. Dank je!

Dat vlies hebben we bij de spareribs van onze 2 bokjes toen niet verwijderd. Was niet echt te eten Nou zat er sowieso weinig vlees aan, en was de rest te zacht en week. Dus met Jimmy zijn ribben wordt het vast beter.

Ketjap heb ik toevallig nog staan, gembersiroop en hoisinsaus wordt lastig Daar heb ik nog geen GTA van langs zien komen (wink, wink, wink)

Kwam dit recept net tegen. Ooit meegeschreven met Bitch'n Kitch'n.

OVEN SPARERIB RUB

Baby-rack ribs met een zoet pittige BBQ saus.

Voor de Rub:

- 2 eetl. ahornvlokken (?)

- 3 eetl. bruine suiker

- 2 eetl. gerookte paprikapoeder

- 1 eetl. cayennepeper

- 2 eetl. zout

- 1 eetl. vers gemalen zwarte peper

- 3 geplette en geperste knoflooktenen

- handje bladpeterselie, kleingehakt

- 1 takje oregano, kleingehakt.

Ingrediënten mengen.

De spareribs insmeren met olie, de mix eroverheen en goed inwrijven.

In aluminiumfolie verpakken.

Op een bakplaat, 1 á 2 uur in de oven op 160 graden Celsius.

Voor de BBQ saus:

Pan op vuur. Toevoegen:

- 250 ml appelazijn

- 1 shot whiskey

- 125 ml gerijpte (liefst >7jr) balsamico

- 125 ml ahornsiroop (maple-sirop)

- 200 ml ketchup

- gehakte rode ui

- 1 knoflookteen

- 1 gehakte (Habanero) peper

Alles mengen en laten sudderen. Net zo lang als de spareribs in de oven zitten.

Saus over de spareribs.

5 Minuten onder de grill leggen tot de saus gecarameliseerd is.

============================================

En Jorieke, ik heb nog een hele pot met Hoisinsaus staan, gaat niet zo snel met dat spul, dus ik zou je er een zakje vol van kunnen opsturen?

Ok.. we hebben net spareribs gegeten.

Het witte vlies kwam er vrij makkelijk van af. Ik heb de spareribs verder niet mooier gemaakt dan ze waren. Dus geen flapjes of ander vlees weggesneden. Ze hoefden niet mooi, als ze maar lekker zouden worden.

Ik heb ze gisteravond gekookt in een mengsel van water, azijn (teveel, blijkt nu), suiker, wat gemberwortel en een spaanse peper. Dat heeft daarna de hele nacht nog zo af staan koelen en staan trekken.

-Voor mensen die zich afvragen waar in mijn moestuin die gember groeit: die gember zit vaak bij het afval van de markt, die we voor de varkens halen. ze zijn aan 1 kant wat ingedroogd en een beetje schimmelig. Dat snijd ik weg en ik vries er wat in -

Vanmiddag heb ik een marinade gemaakt van: ketchup, mosterd, ketjap, appelgelei (er stond kruisbessenjam in het recept, maar die heb ik dus vervangen), kerriepoeder en een of andere woksaus die nog in de koelkast stond. Fairtrade, ooit gekregen bij het openen van een rekening, net als de ketjap

Daarna heb ik ze in een ovenschaal in de oven van de houtkachel gebakken. Af en toe omgeschept, en dat ging heel mooi! Ze moesten eigenlijk op een rooster maar dat is altijd zo'n gesmeer! Ze werden mooi bruin en kregen hier en daar een krokant korstje.

De smaak was goed, de marinade was niet teveel aanwezig. Het blijkt nu dat ik teveel azijn in het kookwater heb gedaan, dus ze smaakten ietwat azijnig Maar niet erg vervelend en met knoflooksaus kon je het amper proeven. Het vlees was mooi zacht, maar toch stevig. Het viel hier en daar wel heel erg van het bot, dus een schoonheidsprijs kregen ze niet. Maar ach... Who cares?