weknow Posted January 7, 2013 Share Posted January 7, 2013 (edited) In een gesprekje over zelf brood bakken, elders op dit forum, vroeg Conny waar meel hiervoor te koop is. https://www.moestuinforum.nl/moestuin-forumdag-wie-neemt-wat-mee-niet-spieken-jorieke-t7486-10.html Zij woont in Rotterdam. Ik woon in Zeeland. Ik weet bij mij in de buurt enkele adresjes....maar daar heeft Conny weinig aan. Het kan bijna niet anders dan dat op een moestuinforum ook zelf-brood-bakkers actief zijn Mijn ervaring is dat je soms echt moet zoeken om voor pakweg 1,00 a 1,50 Euro per kilo het meel te vinden waarmee je ook kunt variëren. Vraag is: Waar haal je dan het meel vandaan? Goed meel voor brood, misschien zelfs biologisch en voor een redelijke prijs? Liefst ook van andere granen dan alleen tarwe? Wij zouden geholpen zijn met tips van jullie. Misschien hebben jullie iets aan mijn adressen? Och...als het niet in onze streek is...misschien komen we er toch wel eens langs.... Edited January 7, 2013 by Guest Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted January 7, 2013 Author Share Posted January 7, 2013 Waar ik meel voor brood koop: A. De grootste keuze (ruim 15 soorten en mengsels, in het gewenste aantal kilo's uit grote zakken geschept voor 0,90 a 1,60 per kilo) vind ik in de enige winkel in het dorpje Middelburg bij Maldegem (net over de Belgische grens; dus NIET de Nederlandse stad Middelburg!). Erg lekker is het zgn. "Foresta"-meel (met stukjes hazelnoot). Ze hebben o.a. ook haverzemelen-meel en boekweit-meel. Biologisch volkoren- en wit meel hebben ze ook. Helaas geen gerst- of roggemeel. B. De molen van Schoondijke in Zeeuws-Vlaanderen maalt van een plaatselijke boer een speciaal tarwe-soort met de naam "Zeeuwse Vlegel". Dat wordt vrij milieu-vriendelijk, maar niet biologisch, geteeld. Je kunt er erg goed mee bakken! Ze hebben wit meel (1,50 voor 1 kilo, 1,25 bij 5 kilo) en volkoren (1,25 voor 1 kilo, 1,00 voor 5 kilo). Soms hebben ze ook speltmeel. C. Als je niet ver van de grens met Duitsland bent, kijk dan eens of er ergens een DM-drogist is. (Meestal in van die weiland-koopcentra). Die hebben een groot assortiment biologische voedingswaren en niet al te duur. In pakken van 1 kilo hebben ze biologisch wit meel (ca. 1,00), volkoren (1,50), rogge (ca. 1,50) en spelt ("Dinkel" in het Duits, ca. 2,40). D. Bij de Sligro-groothandel verkopen ze 5-kg pakken meel van het belgische merk Sourby: O.a. wit, volkoren, 6-granen en boerenbrood. Prijs = ca. 6 a 8 Euro per pak. E. Bij Belgische supermarkten (als Colruyt en Delhaize) hebben ze ook vaak Sourby in 5 kilo of een equivalent van eigen merk voor vergelijkbare prijzen. F. Albert Heyn heeft pakken volkorenmeel van 1 kilo voor ca. 1 Euro en wit biologisch meel voor ca. 1,40. Soms in de bonus. Bij Plus hebben ze een assortiment Belgische producten en ook de 5-kilopakken van Sourby, maar wel enkele Euro's duurder. G. Enkele jaren geleden was broodbakken in de mode. Bij de Boerenbond hadden ze toen een grote keuze. Intussen is cupcakes de nieuwe trend en is het sortiment veel beperkter. Vooral kant-en-klaar-mixen en nog enkele gewone meelsoorten. (Ook havervlokken). Maar ik vind ze erg duur! 5,00 a 7,50 Euro per zak van 2,5 kilo..... De Belgische tegenhanger van de Boerenbond is de Aveve, die in elke redelijke stad wel te vinden is. Sowieso voor tuinliefhebbers de moeite waard om eens binnen te lopen, omdat ze veel hebben. Hetzelfde meel-assortiment ook als bij de BB (+ heel veel afbakproducten), voor niet echt goedkope, maar toch wat gunstigere prijzen. Zo....ik heb weer mijn best gedaan om al mijn aandelen een hogere beursnotering te bezorgen Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nynkef Posted January 7, 2013 Share Posted January 7, 2013 Volgens mij is er in Rotterdam een molen waar je broodmeel kunt kopen, misschien die aan de Kromme Zandweg ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamilla Posted January 7, 2013 Share Posted January 7, 2013 Vroeger heb ik vaak in Weesp bij een molen meel gehaald. Nu haal ik meel van tarwe, rogge, spelt en boekweit bij de plaatselijke reformwinkel van het de merken Demeter en Ekoland. Soms staat er een kraampje met reformprodukten op de markt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted January 7, 2013 Share Posted January 7, 2013 Hier in brabant bij de Boerenbond Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted January 7, 2013 Share Posted January 7, 2013 Hier in Santpoort bij de molen de Zandhaas, wel duur (volkoren 2,5 kg voor 5 euro) maar erg lekkere 7-granen mixen (2,5 kg voor 6 euro = 1,20 per brood) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Conny Posted January 7, 2013 Share Posted January 7, 2013 Hallo allemaal,Ik ga eerst naar Appie om meel te halen voor het proefbakken.En als het dan lukt ga ik naar de Molen de Zandweg.3 Kleur Molen Produkten : * Tarwebloem (ongebleekt) * Speltbloem * 7-Granenbroodmix (donker) * * Krentenbroodmix (ook geschikt voor oliebollen) * 7-Granen Pannenkoekmix * Instantgist * Appeltaartmix * Amandeltaartmix * Amandel Boterkoekmix * Banaancakemix * Cocoskoekmix * Jan-Hagelmix * Speculaasmix * Tulbandmix * Vanillecakemix Dan ga ik voor Speltbloem en 7-Granenbroodmix.Groetjes Conny. Quote Leef je leven dag voor dag. https://www.facebook.com/conny.coomans Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted January 8, 2013 Author Share Posted January 8, 2013 Ha, ha, Conny. Al die speciale cake=mixen lijken me ook wel heel erg lekker! (Maar van cakes bakken heb ik weer weinig verstand) Laat je me weten hoe je eerste pogingen om in de oven brood te bakken zijn gegaan? Ik ben benieuwd, maar ik vermoed dat het prima gaat smaken! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Conny Posted January 8, 2013 Share Posted January 8, 2013 Hoi Weknow,Welke maat bakblik moet ik hebben ???Groetjes Conny. Quote Leef je leven dag voor dag. https://www.facebook.com/conny.coomans Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted January 8, 2013 Author Share Posted January 8, 2013 Hoi Conny, Dat had ik enkele berichtjes terug al geschreven. Als je lange gebruikt, tussen 22 en 30 cm kan. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nynkef Posted January 8, 2013 Share Posted January 8, 2013 Jan Hagel !!!! Heb ik vroeger nog gebakken op de banketbakkers opleiding Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted January 16, 2013 Share Posted January 16, 2013 Ik koop mijn bloem in zakken van 10 kg bij een winkel met bakkersbenodigdheden in de buurt. Kost me ongeveer 1 euro per kilo en bakt beter dan de bloem die ik in de Colruyt of Aveve vindt.De windmolen in de straat verkoopt ook wel eens bloem, maar die vermaalt vooral inlands graan en dat heeft niet zo'n goede bakkwaliteit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Conny Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Ik heb gekozen voor Abdij Broodmix Mais met gist en zeezout gekocht bij Appie voor 1.99De Mix en water worden nu lekker door mijn broodmachine gemengd en daarna doe ik het deeg in een bakblik van 30 cm. Edit 1: Het deeg heeft nu 1 1/2 uur gerezen en zit nu in de oven. We zullen zien. Edit 2: En zie hier het resultaat. Het brood is niet zoveel gerezen als ik had gedacht.Maar als je er op klopt klinkt het hollig, dat is volgens mij wel goed. Quote Leef je leven dag voor dag. https://www.facebook.com/conny.coomans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nynkef Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 En was het brood luchtig en goed eetbaar? De korst knapperig ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Merel Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Ik koop mijn meel ook altijd bij Molen de Zandhaas in Santpoort. Ben erg blij met dit adres. Quote indefruitboomgaard Link to comment Share on other sites More sharing options...
Conny Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Hoi Nynke,Het brood had wel wat luchtiger gemogen.Maar het smaakte Jummie.Volgend weekend na ik de mix zelf maken.Groetjes Conny. Quote Leef je leven dag voor dag. https://www.facebook.com/conny.coomans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nynkef Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Volgende keer iets langer laten narijzen onder vochtige doek misschien?? Of extra theelepeltje suiker in deeg doen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Ik koop mijn meel ook altijd bij Molen de Zandhaas in Santpoort. Ben erg blij met dit adres. wij ook, top!ik zag op je blog : Het deeg is klaar als je een vliesje kan trekken.je bedoelt een stukje pakken en omhoog trekken zonder dat het breekt? Geldt dat ook voor donker brood, volkoren en zo? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Merel Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Hi Rob, Kijk eens wat ik vond op internet: http://www.youtube.com/watch?v=waJ8j5-oDiM! Zo 'vliezerig' is mij trouwens nog niet gelukt. In eerste instantie ging ik langer kneden om dat resultaat te bereiken, maar dat werkte averechts. Nu kneed ik het deeg zo'n 8 minuten. Dat geeft bij ons een goed resultaat. En zo'n vlies krijg je inderdaad niet bij volkoren deeg; dat scheurt eerder. Het is een beetje uitproberen, maar je krijgt er snel genoeg gevoel bij. De mensen achter http://www.weekendbakery.com/ kopen hun meel volgens mij ook bij Molen de Zandhaas en zij doen 'vergelijkend warenonderzoek' . Leuk om te lezen.http://www.weekendbakery.com/posts/a-flour-experiment-part-2-comparing-flour-from-different-mills/ Quote indefruitboomgaard Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 (edited) Als je machinaal kneedt, is 7 à 8 minuten meer dan genoeg. Ik zou het deeg na een eerste rijs plat duwen en opnieuw opbollen, en dan een tweede rijs geven (45 à 60 minuten is hier voldoende) voor je het bakt. Misschien eens zoeken op youtube hoe dat opbollen in zijn werk gaat. Het spant je deeg op en zorgt ervoor dat de luchtbelletjes van de gist mooi ingesloten blijven, waardoor je brood beter zal rijzen. Dit kan je doen na de eerste rijs (deeg omslaan): (de eerste rijs laat ik in bolvorm doorgaan)Je kan je deeg na het omslaan al dan niet verdelen, de stukken opbollen, even laten hernemen (10-tal minuutjes laten rusten) en vormen voor de tweede rijs. Hoe je een broodje vormt voor de tweede rijs, zie je hier: voor een rond brood. Of hier http://www.youtube.com/watch?v=caiEXKK_xGY&NR=1voor een langwerpig brood, al vind ik dat deze man er nogal lang mee rolt. Ik draai mijn bolletje (herpakt deeg) om, duw dat niet meer plat, neem net zoals in deze video links en rechts twee 'vleugeltjes' die ik naar binnen vouw, en rol het broodje dan in 1 keer stevig op (i.p.v. de boven en onderkant meermaals naar het midden te vouwen en dan pas te rollen).Een beetje zoals hier: http://www.youtube.com/watch?v=mkU8JK9F6Zk, maar dan zonder mijn deeg zo plat te duwen. Deze mevrouw kneedt haar broodje niet slecht, maar gebruikt veel bloem op haar werkblad en dat geeft grauwe ringen in je brood (die bloem wordt op het einde onvoldoende meegekneed en opgenomen door het geheel): Edited January 23, 2013 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted January 23, 2013 Author Share Posted January 23, 2013 Conny, Zoals jouw brood van 20 februari, zo zien mijn broden er ook uit. Stevig, inderdaad, ook vanwege het (grotendeels) volkoren en ander graan erin. Wij vinden dat lekker. Maar als je het luchtige brood van de bakkers en winkels gewend bent, is dat misschien wel wennen. Wit brood wordt iets minder vast, maar toch ook nog vaster dan gekocht brood. Ik heb wat verschillende rijs-technieken geprobeerd voor en na, zoals door anderen geadviseerd. Maar dat maakt niet echt veel uit. Ik vermoed dat verbeteraars en allerlei toevoegingen gebruikt worden. Wij gebruikten alleen meel, water, gist + beetje suiker, zout en vet...... Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
divicento Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 het enigste wat bakkers gebruiken is verse gist en voor de rest hetzelfde het zit het vaak in het rijzen en dat gewone ovens niet een hoge tempretuur bereiken van 300 graden heb zelf een brood en banket opleiding gedaan maar vond het niks ben nu ict er Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted January 24, 2013 Share Posted January 24, 2013 nou, ik weet t niet, niet-bio-bakkers mogen best veel verbeteraars gebruiken : wiki zegt: Als broodverbeteraar kunnen de volgende stoffen worden gebruikt:ascorbinezuur (vitamine C). Hobbybakkers doen soms één of twee fijngemaakte vitaminepillen door het deeg.emulgatorenE322 lecithineglutensuikermelkbestanddelen, bijvoorbeeld melkpoeder (ten behoeve van smaak en versheid)boter (voor de smaak)margarine (voor versheid en groter volume)plantaardig of dierlijk vet (bijvoorbeeld reuzel)olie, bijvoorbeeld olijfolie (ten behoeve van zachtere korst)enzymen, o.a.amylase als bestanddeel van moutmeel waardoor zetmeel wordt omgezet in suiker wat zorgt voor betere vergisting.alfa-amylasen (zetmeelsplitsende enzymen)proteasen (eiwitsplitsende enzymen) om de elasticiteit van het deeg te verminderen.hemicellulasenglucose-oxidasenxylanaselipasen (vetsplitsende enzymen) als alternatief voor emulgatorenEnkele gebruikte stoffen hebben een E-nummer:Voedingszuren:E260 azijnzuurE261 kaliumacetaatE262 natriumacetaatE263 calciumacetaatE270 melkzuurAnti-oxidanten:E300 ascorbinezuurE301 natriumascorbaatE302 calciumascorbaatE304 vetzuuresters van ascorbinezuurStabilisatoren / emulgatoren:E322 lecithineE325 natriumlactaatE326 kaliumlactaatE327 calciumlactaatE471 mono- en diglyceriden van vetzurenE472a idem, maar veresterd met azijnzuurE472d idem, maar veresterd met wijnsteenzuurE472e idem, maar veresterd met mono- en diacetylwijnsteenzuurE472f idem, maar veresterd met azijnzuur en wijnsteenzuurE482 CalciumstearoyllactaatMeelverbeteraarE920 L-cysteïne, een eiwit gewonnen uit haar (meestal van varkens)E921 L-cystineE922 kaliumpersulfaatE923 ammoniumpersulfaatE928 benzoylperoxideE930 calciumperoxideDe enzymen kunnen afkomstig zijn uit genetisch gemanipuleerde organismen. Er is echter bij dit gebruik (als proceshulpstof, die in het eindproduct niet is terug te vinden) geen wettelijke verplichting om dit bij het product te vermelden. In biologisch brood is echter gebruik van deze stoffen niet toegestaan. Bij het bakken verliezen de enzymen hun functie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted January 24, 2013 Share Posted January 24, 2013 Als ik me niet vergis zit amylase gewoon standaard in moutmeel, en dat is meel van gekiemde granen. Die kunnen volgens mij ook biologisch zijn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Merel Posted January 24, 2013 Share Posted January 24, 2013 Naar mijn mening heb je geen broodverbeteraars nodig voor luchtig brood. Je kunt dat ook bereiken zonder verbeteraars. Die verbeteraars zorgen er wel voor dat het langer vers blijft, maar wij vriezen het meteen gesneden in en pakken wat we nodig hebben. Bevalt prima. Quote indefruitboomgaard Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts