Jump to content

Snelle vertering eikenblad met een soort kalk?

Aardpeer
 Share

Recommended Posts

Naast mijn compostberg heb ik ook nog een berg eiken- en walnoten-blad liggen.

Dit verteertheel langzaam.

Nu zie ikweleens in het buitengebied boeren over de restanten mais of over een berg blad kalk? strooien.

Het ziet in elk geval erg wit en de berg blad is snel geslonken.

Weet iemand wat voor soort kalk dit is?

Ik hou deze vraag ook in de gaten want ben erg benieuwd naar het antwoord aangezien ik ook een mega bult van eikenblad heb.

Kleine deeltjes verwerk ik altijd wel door mijn compostbak maar dan nog hou ik een berg over.

Dus ben reuze benieuwd welke kalk er dan gebruikt word

De herinneringen die je later wil hebben,

moet je nu maken

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Wij gooiden vroeger "tuinkalk" op de compost, een mix van calcium en magnesiumcarbonaat. Doen we niet meer want het gaat zonder ook goed. Luxe kalk is verrijkt met spore-elementen etc, Ecostyle bijvoorbeeld. Compostversneller kan ook en bevat bovendien nog micro-organismen om de omzetting te bevorderen.

Ik denk persoonlijk dat je 't best wat gewone tuinkalk kunt nemen (eventueel de pH meten met strookjes), alles zo klein mogelijk snipperen, de hoop regelmatig omzetten en de temperatuur wat hoger moet zien te krijgen door gebruik van paarden- of kippenmest en afdekking.

ff langs een plaatselijke boer rijden daar kan je vaak gratis een emmertje krijgen of zeker tegen een zeer lage prijs. Ik neem het ook elk jaar mee van de boer en als ik het vergeet een zak kalk van de bouwmarkt 25 kilo voor 5 euro. Het hoofdbestanddeel is hetzelfde als in de dure producten.

Mijn buren hebben ook een joekel van een eikenboom, dus ik kom om in het eikenblad. Maar ik verdeel dit in de winter als mulch door de tuin (het stuk siertuin, niet over het moestuingedeelte). Het verteert niet heel snel, maar eind mei/begin juni is het meeste toch wel verteerd. Ik kan daar wel mee leven eigenlijk

Bedankt voor jullie antwoorden.

Wij hebben hier eikenblad van een hele laan eiken.Het gaat echt om een hele hoeveelheid.

Nog dagelijks waait het blad het erf op.

Ik had het opgeruimde blad al gemengd met paardenmest op bergen in het weiland.

Ben er inmiddels ook achter dat de "speciale' dure tuinkalk ook een hoog percentage magnesiumcarbonaat bevat.

Maar omdat het mij puur om het snellere verteren gaat ga ik het met de kalk van de bouwmarkt proberen.

Het was meer weer om de vraag via de computer te stellen dan om naar buiten te gaan en een boer op een trekker te treffen.

Ik ben wel van de etiketten lezen dus als er een zak in de bouwmarkt gehaald moet worden zal ik goed lezen wat er in zit.

Alleen Calciumcarbonaat en geen chemische lijm of anti klonter troep.