Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Wat is kunstmest?

Chana

Recommended Posts

Ik vroeg mij ineens af wat kunstmest is.

Gedroogde koemestkorrels. Is dat gedroogd maar wel natuurlijk of is dat kunstmest? ziet er wel "kunst" uit.

En omdat mijn citrusboompje bruine randjes kreeg ben ik nu vloeibare mest aan het geven, een fles met stikstof en een fles met iets wat ik nu even niet uit mijn hoofd weet. Is dat kunstmest?

Je hebt vloeibare biologische mest... Maar het gros is kunstmest volgens mij. Koemestkorrels weet ik eigenlijk niet, dat gebruiken wij nooit, wij gebruiken alleen compost, en voor de kamerplanten en botanische orchideeën gebruik ik vloeibare organische mest.

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Koemest is een organische mest. Er is niet meer mee gedaan dat het water er uit te halen en zover ik weet verder niet chemische bewerkt. Vloeibare meststof is doorgaans een kunstmeststof.

Op wikipedia wordt wel een mooie samenvatting gegeven over wat we onder kunsmest verstaan: "Onder kunstmest worden doorgaans de middelen van niet-biologische oorsprong verstaan die ter bevordering van de groei van gewassen aan de bodem worden toegevoegd. Een betere omschrijving zou echter zijn alle voedingselementen die kunstmatig gewonnen worden. Chilisalpeter is bijvoorbeeld van organische oorsprong maar wordt kunstmatig in een fabriek verwerkt en het krijgt dan ook de naam kunstmest mee. Dit in tegenstelling tot organische mest; de uitwerpselen van dieren en gefermenteerde resten van planten en dieren. Bijna alle kunstmeststoffen zijn zouten en worden in de gangbare landbouw gebruikt.